Frieri – brukar inte mannen bära en ring efter att han friat?

Fråga:
Jag tänkte fria och min flickvän tycker att mannen ska ge kvinnan en ring vid frieriet.

Dock tycker hon inte mannen ska bära någon ring innan man gifter sig.

Är detta vanligt?

Svar:
Om du ger henne en ring och även själv vill bära en, så låter det mer som en förlovning och det är vanligt.

Att ge henne en ring vid frieriet är ingen svensk sed, snarare en amerikansk (ibland kallad ”promise ring”) och något som fångats upp genom att man sett på filmer hur mannen friar med en ring. Men det finns absolut inget som hindrar att du gör så.

Om det är vanligt kan jag inte svara på, men det förekommer givetvis.

Svaret på din fråga är att vanligen bär mannen en förlovningsring innan vigsel, som vid bröllopet får ett tillägg i gravyren och övergår till vigselring.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – hur knäpper man en kavaj?

Fråga:
En diskussion som måste bevisas.

Hur knäpper mannen sin kavaj?

Svar:
Det beror helt och hållet på vad du avser med frågan.

Men den knäpps som hans skjorta, med den vänstra delen över den högra.

Syftar du på när den knäpps, brukar det vara när han reser sig upp.

Undrar du över hur knapparna knäpps är detta den mest vanliga beskrivningen:

Ämnet har egentligen inga rätt eller fel, men den mest vanliga uppfattningen är denna beskrivning.

  • På kavajer med två- eller tre knappar brukar man säga att den understa knappen förblir oknäppt.
  • Detta har rent praktiska skäl, kavajen sitter bättre och stramar inte när mannen rör sig.
  • Det innebär att den andra knappen nedifrån räknat, vilket blir den översta knappen i en kavaj med två knappar är knäppt
  • Det är den mittersta knappen i en treknäppt kavaj som ska vara knäppt.
  • Dessa regler gäller när mannen står och går. När man sätter sig rekommenderas  att  knäppa upp kavajen.
  • I en kavaj med tre knappar är det valfritt om han vill knäppa översta knappen eller inte.
  • Där rekommenderar jag det alternativ som får kavajen att  sitta snyggast eller som det känns mest bekvämt.
  • På en middag eller fest där man  ställer sig upp räcker det oftast att knäppa  knappen i mitten.
  • Det underlättar  uppknäppningen då han ska sätter sig igen.

Klicka här för att läsa min artikel om kavaj/blazer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Brölopp – när hålls brudgummens och brudens tal till varandra?

Fråga:
När på bröllopsmiddagen skall brudparet säga sin kärleksförklaring till varandra?

Svar:
Hela vigseln är denna kärleksförklaring och därför har vi inte traditionen att ett sådant tal hålls.

Men det blir mer och mer vanligt och därför har jag lagt in detta i en talordning.
Följande ordning för talen rekommenderas.

  • Brudskål
  • Välkomsttal
  • Brudens far
  • Brudgummens far (kan vid önskemål tala före brudens far)
  • Brudgummens/brudens tal (är inget tal som krävs, det är en ny sed)

Klicka här för att läsa resten av talordningen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frieri – vad är egentligen svensk tradition?

Fråga:
Av rubriken kan tyckas att jag bara borde lösa din Q&A men trots den och att jag letat runt på nätet är jag villrådig i hur en ordentlig förlovning/frieri bör gå till.

Enligt min flickvän friar man i Sverige med en vanlig förlovningsring (typ klassisk slät i guld) som både mannen och kvinnan bär tills giftermålet då hon även får en oftast med diamant. Stämmer detta?

Om så är fallet, innebär det att man som man då bör köpt två ”vanliga” ringar vid frieriet som vi båda sätter på oss, om hon säger ja?

Sedan går man inför bröllopet och köper en med diamant tillsammans, eller vad är det vanliga tillvägagångssättet?

Har fått en bild av att det är mest i USA son man har en stor diamantring till henne vid frieriet, men kan ha fel?

Som du hör är jag villrådig, men man vill ju att allt ska bli rätt – har förhoppningsvis bara en chans.

Svar:
Först sammanfattar jag kort våra och andras traditioner. Sist i denna text får du det mest vanliga tillvägagångssättet, men det råder stor frihet utan ”rätt” eller ”fel”.

Går vi några hundra år tillbaka i tiden var förlovning, då även kallad trolovning, ett äktenskapslöfte uppgjort mellan två parter där bruden inte hade något att säga till om.

Med tiden blev det förlovning, men fortfarande ett äktenskapslöfte, där vigsel skulle ske inom ett år. Bröt man mot detta kunde böter utdömas av kyrkan.

Förlovningen och därmed frieriet bekräftades med varsin ring, där den blivande brudgummens ring var samma ring han även hade som vigselring och bruden fick vid bröllopet ytterligare en ring.

Om det ska vara diamanter i hennes vigselring är upp till er. Om ni ska välja tillsammans eller enskilt är också valfritt, men det första är nog att rekommendera. Den ska förhoppningsvis bäras i många år.

Det du funderar på är den sedvänja där han friar med en fantastisk ring i en ask. Det är säker uppskattat, men inget du måste göra och ingen svensk tradition. Ibland förekommer även en så kallad ”promise ring” eller en ”upptagenring”. Detta är egentligen en amerikansk sedvänja då tonåringar som var för unga att gifta sig bar detta.

Men du behöver inte oroa dig för att du bara får en chans. Vill hon ha dig, så tar hon dig nog ändå vare sig du följer alla traditioner eller ej.

Det kan också vara enkelt. Väldigt många par förlovar sig idag utan vare sig äktenskapslöften eller frieri, ringarna väljer man tillsammans och som ett tecken på att paret hör ihop. Så några ”rätt” eller ”fel” finns inte, det viktiga är att ni tillsammans tycker att det känns bra.

Vill man – så säger man ”nu gifter vi oss”, bokar en tid för en borgerlig vigsel en vardag och 10 minuter senare är det klart. Varken ringar eller fest behövs, endast ett intyg med hindersprövning. Så enkelt kan också vara rätt.

Sammanfattningsvis är dagens tradition följande:

  • Paret förlovar sig utan att därmed besluta sig om äktenskap.
  • De väljer varsin ring och ofta görs detta tillsammans.
  • Efter en tid, som paret väljer, friar någon av dem. Frieri kan ske romantiskt och högtidligt eller enkelt och i vardagen.
  • Paret beslutar ett datum för vigseln.
  • Innan vigseln väljer paret tillsammans en vigselring för bruden och ibland även ytterligare en ring för brudgummen.
  • Vanligen behåller han sin förlovningsring, men den kompletteras med namn och datum för vigsel och den levereras med hennes vigselring.
Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Tal – hur ska jag som mamma uttrycka mig i mitt tal till sonen?

Fråga:
Bröllopstankar från mamma till brudgummen.

Ska jag säga? ”Detta är en stor dag för oss alla och speciellt för mig som mamma till yngste sonen som gifter sig”

Eller kan jag säga?  ”Det är en speciell dag för mig som mamma och för oss alla”

Svar:
Det beror helt och hållet på hur du planerat ditt tal och vad du känner mest för.

Det viktiga är att du är bekväm med orden och att du känner att det är detta jag verkligen vill uttrycka.

Men jag tycker nog det första förslaget känns som mest naturlig svenska.

Klicka här för att läsa om att hålla tal på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – hur undviker vi att våra vänner alltid vill bjuda oss?

Fråga:
Vi är två par som ibland bjuder varann på biltur kombinerat med lunch på någon trevlig restaurang.

Vårt ”problem” är att när vi bjuder så insisterar det andra paret på att betala lunchen eller också får vi blommor eller någon annan present i gengäld.

Man känner sig nästan kränkt då vi gärna vill återgälda deras bjudning, men inte ta emot ”allmosor” som vi känner det.

Har vi fel? Ska man tacka och ta emot?

Svar:
Ert dilemma är förståeligt och jag kan ana att det är ni som kör och står för bilen vid bilturerna.

Era vänner känner nog att de vill återgälda och antagligen uppskattar de era turer så mycket att de verkligen vill bjuda er. Men det blir kanske lite för mycket av det goda på grund av deras välvilja.

Ni ska absolut inte känna er kränkta, det är ett alldeles för starkt ord så i den delen vill jag säga att ni har fel. Men ert sätt att tänka är inte fel.

Jag tycker att ni som goda vänner ska säga till dem när ni bestämmer nästa biltur: ”Vi uppskattar att ni alltid vill bjuda och vi tycker det är roligt med presenter, men nu är det verkligen vår tur att få bjuda och vi vill varken ha presenter, blommor eller att ni betalar. Så kom nu tomhänta och låt oss stå för dagen, annars gör ni oss besvikna. Vi vill verkligen bjuda er den här gången!”.

Därmed tror jag ni löst dilemmat och så kommer de säkert att återgå, men njut av det och så ”tvingar” ni dem ibland.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsskick – vad gör man om en gäst snyter sig i linneservetten?

Fråga:
Vad gör man om en gäst snyter sig i tygservetten och sedan lägger den bredvid tallriken?

Svar:
Det får jag verkligen hoppas att ingen gör, det är så äckligt man tar sig för pannan!  Vem, förväntar sig den gästen, ska ta hand om den servetten efteråt och vem vill sitta och se på det eländet under en middag?

Spontant skulle jag vilja säga till vederbörande att ta bort servetten från bordet, men god etikett innebär tålamod och överseende.

Mitt svar och det jag skulle gjort är att fråga personen om hen vill att jag ska hämta en pappersservett så hen slipper använda linneservetten.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett för servett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Taklagsfest – vilka inbjuds?

Fråga:
Vi ska ha taklagsfest, och vår fråga är – vilka bjuder man?

Alla entreprenörer som har jobbat, skall göra jobb med flera?

Svar:
En taklagsfest eller som man ibland säger, taköl, är en tradition från den tid man byggde hus med hjälp av grannar, släkt och vänner.
Vid festen bjuder husägaren alla som hjälpt till på öl eller andra förfriskningar och kanske smörgåstårta eller något gott.

Så du bjuder in alla som medverkat vid bygget.

Historiken och traditionen kommer från då man byggt takåsen och taknocken så tackade man genom att byggherren bjöd till fest.

En taklagsfest ska visas genom att man ordnar med en krans eller en flagga på husets gavel eller det nybyggda taklaget.

Festen kan vara vid takbygget, eller där ni tycker att det är lämpligt. Bjuder in, det gör alltså den som äger och bygger huset.

Men glömmer du, då hängs en docka på taket och den symboliserar dig som byggherre och hur snål du är…

Men det drabbar ju inte dig!

Klicka här för att läsa min artikel om skrock vid taklagsfest >>

 

 

Tack – behöver man säga tack för tackkort?

Fråga:
Tack för en bra blogg! Den har varit en stor hjälp för mig till exempel när jag skulle resa till Rom och ville veta vad som gällde där.

Nu har jag en fråga om tackkort.

Jag har fått en fint tackkort för att jag var med och uppvaktade en person på dennes födelsedag.

Ska jag tacka för tackkortet? Hur i så fall?

Svar:
Stort tack för dina uppskattande ord och roligt att jag kunde vara till hjälp.

Det är ganska kul med tackkort, för de har blivit så ovanligt att folk skickar ett tackkort, så man vill tacka för tacket.

Så svaret är nej, det behöver du inte göra. Men om du träffar avsändaren eller pratar med hen kan du alltid uttrycka din uppskattning.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – på vilken sida ska jag föra fram min dotter i kyrkan?

Fråga:
Vid vilken sida ska jag som fader föra fram min dotter till altaret?

Svar:
Enligt svensk tradition förs inte bruden fram av fadern, det är en gammal sed som härrör sig från den tid då bruden inte själv valde sin make.

Man kan säga att ”en man som bestämde (giftomannen) lämnade över henne till en annan man som nu tog över”.

När Kronprinsessan Victoria gifte sig och när prinsessan Sophia gifte sig, gick fäderna endast halva altargången och därefter tog prins Daniel respektive prins Carl-Philip över.

I båda fallen och även i ditt fall går du med din dotter på din högra sida, för att lämna över henne åt höger och därmed brudgummens vänstra sida.

Klicka här för att läsa om att föra fram bruden >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson