Vett och etikett på jobbet – får man äta lunch på jobbmöten?

Fråga:
Är det ok att ta med sig och sitta och äta middag mitt under ett möte/sammanträde när ingen annan gör det?

Svar:
Rent generellt är svaret nej, det är olämpligt.

Sedan kan det vara en arbetsgrupp som känner varandra väl, en medarbetare som inte fått chansen att äta något på grund av arbetsbelastning med mera.

Kanske sådana saker måste vägas in och ett visst överseende från de övriga deltagarna på mötet är att vänta.

Det är kanske trots allt bättre att delta på mötet och inte vara hungrig, än att avstå.

Men om det stör kan den som leder mötet vänligt be vederbörande att avsluta sin måltid senare eller lämna rummet en stund.

Klicka här för att läsa min artikel om bemötande på arbetet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – dresscode ”Morning dress” i England, kan jag bära hatt?

Fråga:
Ska på bröllop i England i juni och tänker bära en fascinater (liten hatt) till en kort klänning.

Bröllopet är kl 15.00. Ska jag bära denna hatt under middag och senare under kvällen?

Eller ska den tas av? Dresskoden är ”Morning dress”.

Svar:
En Morning dress (koden finns inte), då gissar jag att brudparet avser Morning coat  vilket innebär Jackett och klänning, gärna med hatt för henne.

Denna klädsel bärs egentligen fram till kl. 15.00 . Men det har mindre betydelse för din fråga.

Eftersom vigseln sker kl. 15 är det tveksamt om ni hinner hem och byta om innan middagen.

Det innebär att du bär hatten ute och under samling, men tar av den till middagen.

Klicka här för att läsa min artikel med utlandets klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – ska man tacka för senast när man varit på födelsedagsfest?

Fråga:
Ska man tacka för senast när man har varit på en födelsedagsuppvaktning, typ öppet hus från kl. xx på eftermiddagen?

Det bjuds på plockmat och det är mingel, sittande grupper och stående, avslutas med tårta och kaffe (bara för att få en förståelse för typen av ”fest”.)

Vi hade med oss present och blommor. Vad säger etiketten?

Svar:
Den som blir uppvaktad förväntas att efteråt framföra sitt tack för den uppvaktning som skett.

Gästerna förväntas från sin sida att höra av sig till jubilaren och tacka för en trevlig fest.

I båda fallen är ett kort via posten ett uppskattat sätt att framföra sitt tack.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – vad är min roll i värdskapet för den som fyller 100 år?

Fråga:
Min moster fyller 100 år och har mottagning för 100 gäster mellan klockan 16.00  och 19.00.

Vad bör, jag som systerson göra i hennes ställe?

Hälsa välkomna,utbringa leve och hurrarop, hålla tal?

I så fall när? Har du andra förslag på vad jag och mina söner skulle kunna bidra med?

Svar:
Nu vet jag inte hur pigg och klar din moster är, men det första du ska göra är att prata med henne och be henne berätta vad hon önskar.

Är man 100 år, du brukar man vara väldigt väl medveten om vad man vill och inte vill, det är är ett långt liv fyllt av erfarenheter.

Du har påtagit dig värdskapet uppfattar jag det som och då är det alldeles utmärkt om du när gästerna samlats önskar samtliga välkomna och utbringar en skål och ett fyrfaldigt leve för jubilaren.

Det är också bra om du och dina söner bjuder gästerna till bords eller på det sätt som något serveras och när alla satt sig och fått något är det lämpligt med ett kort välkomsttal och där du på din mosters vägnar hälsar alla välkomna till bord och självklart välkomnar ett och annat tal.

En praktisk detalj kan vara att någon av dina söner sitter bredvid den moster och i händelse av att hon inte uppfattar allt som sägs, hjälper henne med detta.

Avslutningsvis kan du framföra din mosters tack för uppvaktningen och för gästernas närvaro.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla jämnt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Restaurang – vem går först fram till bordet?

Fråga:
Har läst nånstans att har man bokat bord / leds in av hovmästaren så ska nån av damen och herren gå först men tvärtom om man inte bokat.

Minns jag rätt? Finns det nån regel om detta?

Svar:
Grundregeln är att restaurangens personal visar er fram till bordet, damen gå före mannen som går sist.

Finns ingen personal som visar vägen går mannen först eller tillsammans med damen och visar henne vägen och erbjuder plats.

I affärer går även här personalen först, kunderna därefter och sist den som utövar värdskapet. Vilket då kan vara både man eller kvinna.

Finns ingen personal går värden, kvinna eller man, först och visar gästerna till bords.

Sedan kan vi väl rent generellt diskutera om detta med dam och herre alltid gäller idag, det kan ju vara en kvinna som bjuder en man på restaurangen och därmed utövar hon värdskapet även i privata sammanhang.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett på restaurang >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – vilket antal personer gäller när man får börja äta?

Fråga:
Hur många ska man vara för att få börja äta utan att alla har fått mat?

Jag har hört att man får börja om man är fler än åtta runt bordet. Stämmer det?

Svar:
Det finns inget givet antal, man börjar aldrig innan värdinnan sagt varsågod. Oavsett antal.

Värdinnan kan dock, om det är många gäster säga till att börja och äta direkt, så maten inte kallnar.

Förmodligen har ni, som många andra, tagit miste på skålandet och antal. Man får skåla med värdinnan vid färre än åtta, annars inte.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur ska vi klä oss då ingen klädkod skrivits?

Fråga:
Hur klär man sig har fått inbjudan till bröllop hålls kl 15.30?

Svar:
Om det finns en klädkod angiven, vilket du inte nämner i din fråga, är det den ni följer.

Finns ingen klädkod, så har egentligen brudparet bjudit in till ett frackbröllop.

Ett bröllop som hålls på förmiddagen med efterföljande lunch, dock senast klockan 15.00 innebär per automatik klädkoden mörk kostym om inget annat angivits.

Som en följd av detta resonemang har i så fall detta brudpar bjudit till bröllop med frack/högtidsdräkt och frack/balklänning. Men hur många vet detta jag just beskrivit? De personerna är ganska lätt räknade och därför tror jag att brudparet helt enkelt missat denna detalj.

Mitt tips blir mörk kostym och motsvarande finare klänning.

Så saknas det en klädkod på inbjudan, ring brudparet och fråga om de verkligen avsett frack. Det kan man utan problem göra i fall som detta då klädkoden är oklar.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad gäller vid bankett på Uppsala slott?

Fråga:
På programmet anges endast Bankett. Ingen klädkod anges.

Vad gäller då? Frack för männen? För damer?

Hade tänkt ha en klarröd kort klänning som har ett pärlband under bysten. Ärmlös men tänkt använda en sjal till.

Nu blir jag tveksam, är det ankellängd som gäller?

Svar:
Du har önskat ett snabbt svar och vill du ha detta finns möjligheten att ringa eller få svar via mail, men det kostar några kronor att gå före i kön. Titta längst upp på denna sida så ser du var du ska klicka. Detta framgick också vid fältet du fyllede i för denna din fråga.

Om inbjudaren helt enkelt inte förstått vad utebliven klädkod innebär, så är som du skriver högtidsdräkt.

Bankett med denna (ej skrivna) kod betyder då frack/högtidsdräkt och/eller hellång balklänning.

Det finns en sak som gör mig tveksam och det är att många vet inte om denna något speciella regel för klädkoder och vanligen skrivs därför Högtidsdräkt/aftontoilette på inbjudan. Min gissning är att någon hyrt slottet för detta ändamål och därmed inte vet hur man skriver klädkoder.

Jag skulle därför kontakta inbjudaren och fråga om detta är deras avsikt. Vilket enligt god etikett är helt korrekt att göra när klädkoden är tveksam och om inte annat, i all ödmjukhet, uppmärksamma dem på vad deras inbjudan innebär.

Klicka här för att läsa min artikel om högtidsdräkt som klädkod >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan jag ha samma färg på flugan som brudgummen har på sin slips?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop snart och frågan är bör jag undvika att ha samma färg på fluga som brudgummen har på sin slips?

Jag är bara vän till brudparet, inte bestman eller något sådant.

Hade nämligen tänkt en orange fluga, nu visar det sig att brudgummen och bestmannen kommer bära orangea slipsar.

Bör jag undvika detta eller är man korrekt ändå?

Svar:
Du väljer helt och hållet vilken färg på flugan du vill ha, det är fritt. Orange är snyggt.

Men jag förstår ditt dilemma, då orange ”sticker” ut och du kommer därmed med stor sannolikhet lätt identifieras med brudföljet.

Så rent etikettsmässigt är mitt svar att det är ok, men om jag hade varit du, så hade jag valt en annan fluga i annan färg.

Klicka här för att läsa min artikel om tillbehör till mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson