Klädsel – när knäpps översta knappen i en piké eller skjorta?

Fråga:
När var och hur ska man stänga översta knappen i skjortan kontra pikén?

Svar:
Det är mest en fråga om stil, snarare än vett och etikett.

Skjortan knäpper du vid slips eller fluga.

Du kan givetvis knäppa knappen utan någotdera, men det finns inga sådana krav.

Pikén är ett fritidsplagg och därmed en avslappnad klädsel, du behöver därmed aldrig knäppa den översta knappen.

Men även här är det en stilfråga och i båda fallen blir (min) känsla lite ”gossaktighet” när pikéns översta knapp knäpps och skjortan knäpps utan tillbehör.

Klicka här för att läsa min artikel om skjortans vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kusin till barnen, var ska jag sitta?

Fråga:
Ska på begravning i morgon. En släkting har avlidit.

Närmast sörjande är tre barn och fyra barnbarn (och ett barnbarnsbarn).

Jag är kusin till de ”tre barnen”. Närmast sörjande sitter på höger sida.

Kan min man och jag (kusinen) sitta i raden efter ovannämnda nära släktingar?

Svar:
I din fråga önskade du ett omedelbart svar, men det är kö till de kostnadsfria svaren och därför har du förmodligen redan varit på begravningen.

Du hade genom att ringa eller skicka ett mail och mot en symboliska avgift fått svar omedelbart. Du hittar den länken överst här i bloggen.

Som du säkert redan upptäckt gick det alldeles utmärkt att sitta strax bakom familjen.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – måste jag skyla axlarna vid middagen?

Fråga:
Klädsel är frack.

Damen (jag) har lång klänning som är hög i halsen men axlarna är bara.

En av de andra gästerna sa att man måste skyla sina axlar vid middagen.

Räcker det med en tunn sjal?

Måste man ha det över huvud taget?

Svar:
Ännu en fråga har hittats i kommentarsfälten. Jag ber er att inte skriva dem i kommentarsfältet, då dessa inte genomsöks efter frågor. Då blir ditt svar fördröjt. Använd den gröna knappen till höger för att ställa frågor.

Till frågan. Nej, det krävs inte att du skyler axlarna.

Din bekant har förväxlat detta med ett kyrkorum, där skyls axlarna.

En frack- eller balklänning får vara så urringad som anständigheten tillåter.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – hur ska man agera vid en telefonkonferens?

Fråga:
Hur genomför man effektiva telefonmöten utan att folk avbryter varandra?

Svar:
Välj en ordförande, börja med att ropa upp alla deltagares namn.

Ordföranden anger sedan reglerna som ska följas. Gå igenom en fastställd agenda.

Varje deltagare som sedan vill yttra sig, begär ordet genom att säga sitt fullständiga namn.

Om någon är på resande fot och sitter i mobil, var beredd på att det avbryts och då ska personen kunna logga in på mötet igen.

Meddela frånvaron till ordföranden.

Håll tiden som ni bestämt att avsluta vid. Då fungerar det.

Klicka här för att läsa min artikel om telefonetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – är det ok att bara ta med chefen på ett möte, utan att förvarna?

Fråga:
En mindre arbetsgrupp som träffas regelbundet var 14.e dag.

I slutet av ett möte ca 15 minuter före mötets slut dyker plötsligt chefen in i rummet. Helt oannonserad av mötesledaren.

Att chefen skulle komma visste på förhand två personer i arbetsgruppen, men talade inte om det. Varav en av dessa är mötesledare.

Chefen sätter sig vid bordet men säger ingenting. En punkt fanns då kvar på dagordningen, ”övrigt”.Det visar sig då att en i gruppen ska sluta om några månader.

Arbetstagaren berättar detta själv.De två som visste att chefen plötsligt skulle dyka upp hade också fått veta i förväg att personen ifråga skulle sluta. Sedan kommenterar chefen en kommande mindre omorganisation p.g.a. att personen slutar.

Jag kände stor irritation över detta tillvägagångssätt. Fult gjort kände jag.

Främjar detta ett gott mötesklimat att överrumpla några av mötesdeltagarna som har träffats i denna grupp under flera års tid?

Jag har inga synpunkter på att den som ska sluta förhandsinformerar vissa personer, det måste hon ju få göra som hon vill.

Det är mötesledarens sätt att hålla chefens ankomst hemlig som jag stör mig så otroligt på.Vad tycker du?

Svar:
Din arbetsplats och er kultur känner jag inte, men du tillmäter chefens besök ett väldigt stort värde.

Gör de övriga detta? För om de inte gör det, då tyckte de sannolikt att det var ingen stor sak som knappast behövde lyftas i förväg.

Bara för att ett möte haft en viss ordning i flera år, så innebär det inte att man inte kan göra annorlunda ibland.

För vad är det med chefens besök som egentligen stör dig? Var det en överraskning och ett sätt att visa den avgående kollegan respekt?

Så frågar du mig, utifrån mitt synsätt, så tycker jag du ska släppa hela saken. Har ni haft bra möten förr så lär ni ha det igen.

Då var detta möte ett av de som inte passade dig, men andra kanske uppskattade besöket. Du får byta utsiktstorn.

Klicka här för att läsa min artikel om bemötande på arbetet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vilken bordsplacering ska vi ha med tre runda bord?

Fråga:
Min sambo och jag ska gifta oss.

Han har tre söner och jag en dotter. Det är borgerligt bröllop och vi ska äta en lunch efteråt.

Tre runda bord med åtta personer vid varje. Hade tänkt att min dotter och hans äldste son ska sitta hos oss.

Sedan placerar vi ut de andra sönerna, fruar och barnbarn blandat.

Hur placerar vi son och dotter? Inga föräldrar finns kvar.

Svar:
Det mittersta runda bordet blir ert bord och då sitter du på din makes högra sida. Han har dig till bordet.

På din högra sida sitter din makes son och på din makes vänstra sida sitter din dotter.

Övriga barn, fruar och barnbarn fördelar ni vid borden så det blir en glad stämning.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – hur undanber vi oss blommor som present vid vårt bröllop?

Fråga:
Mitt bröllop kommer att äga rum inom snar framtid. Där önskar vi oss inga blommor till present eftersom hela salen kommer att vara designad av en florist.

Hur kan man skriva det på bästa sätt på inbjudningskortet?

Svar:
Hittade din fråga i kommentarsfälten. Eftersom det finns ett formulär för frågor till denna blogg, så blev din fråga missad och därmed försenad ett par veckor.

Det finns inte mycket annat att skriva än ”Då vi inte befinner oss i hemmet, utan i en festlokal, så uppskattar vi om ni inte tar med några blommor till oss”

Sedan kommer ni ändå få blommor, men de kan ni ställa i en hink eller motsvarande. De behöver ju inte stå framme.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – hur ska man uppföra sig på en konferens?

Fråga:
Vi har ofta konferenser på mitt jobb och det är jättekul.

Men jag blir ibland så besviken på kollegor som är berusade varenda kväll, är ute sent och sitter som om de skulle dö nästa dag.

Man tycker inte det är kul och man skäms nästan för deras festande.

Det är inte en enda, det är chefer och kollegor i en enda röra.

Vad ska man göra, bara strunta i det – de försämrar ju för oss andra när de knappt orkar delta dagen efter?

Svar:
Det är alltid svårt när det blir så som du beskriver.

Din fråga visar med all tydlighet att om ledningen för ett företag sätter gränserna, som här med fest var kväll, så sprider det sig fort och blir accepterat.

Men man glömmer att tiden blir bortkastad, man upplever det besvärligt som kollega och inte minst – andra konferensgäster ser beteendet.

Det är inte den vård av varumärket som kan rekommenderas.

Om du anser att detta är ett stort problem skulle jag rekommendera dig att vid hemkomsten föra upp detta på agendan med närmsta chef.

En konferens som man inte minns ger knappast någon ”return of investment”.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett på konferens >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – hon blev sur när jag antecknade på visitkortet, varför?

Fråga:
För några dagar sedan träffade jag en affärskollega, då vi behövde komplettera uppgifterna jag skulle ta fram noterade jag detta på baksidan av hennes visitkort.

Omedelbart såg jag att hon blev irriterad och jag vet inte varför.

Jag frågade henne aldrig, men vad tror Etikettdoktorn att det berodde på?

Svar:
Det finns en tradition att man använder inte visitkort som anteckningspapper.

Ditt misstag, för det är underförstått även i Sverige detsamma som att ”skriva i någons ansikte” om du gör noteringar på ett visitkort.

Hade kvinnan varit från en annan kultur än den svenska, t.ex. Japan, hade hon blivit ordentligt kränkt. Då kan du förlora affären.

Därav hennes irritation.

Klicka här för att läsa min artikel om visitkort >>

Mats Danielsson,  Etikettdoktorn