Kandidatexamen – när lämnas en present, vid inlämning eller diplomering?

Fråga:
Vid vilken tidpunkt ger man present vid kandidatexamen?

Vid inlämning eller vid diplomeringen?

Svar:
Kandidatexamen är ofta en examen efter tre års heltidsstudier på grundnivå.  Traditionerna varierar då en del utbildningar går vidare till magister- eller en master.

Under ceremonin går ibland kandidaterna fram tillsammans med andra som tagit samma eller liknande examen och får sitt diplom.

Diplomeringsceremonier, där en student som har examensbevis, inom de program som avslutas med en kandidatexamen, får ta emot sitt diplom från rektor under högtidliga former är något som sker runt på landets högskolor och universitet.

Att lämna en present vid det tillfället blir kanske besvärligt för kandidaten, då den är svår att bära med sig under efterföljande mingel.

Inlämningen sker tidigare och där är inte examensbeviset utfärdat ännu.

Men när examensbeviset delats ut och/eller den som tagit examen bjuder in till en privat festlighet är ett mer lämpligt tillfälle för en present.

Mitt råd är att du pratar med den som ska får sin examen eller familjen och får besked om vad som passar bäst.

Klicka här för att läsa fler inlägg om kandidatexamen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan man äta med gaffeln som en skyffel?

Fråga:
Man äter med kniv och gaffel.

Är det ”tillåtet” att med kniven skyffla mat på gaffeln (med böjen mot tallriken) det vill säga att gaffeln fungerar som en sked?

Svar:
Det finns tre nivåer på hur niv och gaffel används.

Den första och sämsta är den som med armbågen på bordet och gaffeln i höger hand ”skyfflar” in maten i  munnen.

Det är inte ok.

Andra nivån är det som de flesta av oss uppfattar som mest korrekt, gaffel i vänster hand och kniven i höger. Allt läggs på gaffeln.

Det är ok.

Den högsta och ”finaste” nivån och som många inte känner till är när man vid mjuka maträtter som fiskpaté, välkokta grönsaker med mera, använder gaffeln i höger hand för att dela maten och äta med. Man visar på detta sätt att maträtten är så väl tillagad att kniven inte behövs.

Det är också ok.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – när lämnar brudparet festen?

Fråga:
Vi ska ha vår bröllopsfest i ett fint tält hemma i vår stora trädgård, där ett företag catrar och serverar.

Efter tårtan har vi ett band som spelar till dans, och så småningom blir det enklare vickning i form av ostar, gott bröd, oliver och så.

Eftersom vi inte ska åka iväg någonstans efter festen, utan ska tillbringa natten i vårt hus, undrar vi lite över hur och när vi på ett lämpligt sätt gör sorti.

Vi vill ju vara med och njuta av festen så länge som möjligt, men samtidigt är vi lite osäkra på om vi vill stanna kvar och vinka av alla gästerna till siste man.

Kanske skulle det kännas kul med något tydligare avslut av något slag, men som ändå lämnar öppet för gästerna att sedan troppa av som de känner.

Har du något tips?

Svar:
Förr skulle alltid brudparet lämna festen först, innan dess fick inte gästerna gå hem.

Idag vill många brudpar, precis som ni delta i festligheterna och lämna senare.

När ni känner att någon äldre släkting börjar fundera på att gå hem, vilket inte sällan sker runt midnatt, då kan ni be toastmaster ta över och gästerna kan önska er godnatt.

I samma information kan det framgå att festen fortsätter för de övriga och så kanske de håller på en halvtimme ytterligare.

Då kan gästerna troppa av lite vartefter.

Klicka här för läsa om brudparets tack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – varför halvligger alltfler över matbordet, är jag omodern?

Fråga:
Ser alltfler som halvligger med vänster underarm framför sig, kanske speciellt när dom intar desserten.

I min barndom fick jag inte ha någon armbåge på bordet när jag åt.

Är jag hopplöst efter min tid och skall jag i så fall ändra mitt bordsskick?

Svar:
Du är inte på något vis efter din tid och du behöver inte ändra på något. Det finns nog skäl till att jag får 5000 frågor per år.

Förr hade de flesta en mamma/pappa eller mor-, farföräldrar att fråga. Men även de frågar idag och traditionerna är inte lika stor del av vardagen. Däri ligger en del av svaret, man vet helt enkelt inte vad som gäller och är i mycket helt omedveten om att t.ex. just bordsskick är en sak som man bedöms utifrån.

Tyvärr har även ”jag-andan” ( JAG är viktigast) spridit sig även till matbordet. JAG har rätt att gå först, JAG trivs inte i sådana kläder, det är inte MIN stil eller JAG känner inte hennes kille, så bjuder JAG  inte honom till min fest. JAG kan ser rufsig ut i håret, eller mössa är MIN stil. Så därför bär JAG den vid middagen och trots 24 graders värme.

Jag generaliserar givetvis, men det är alltid dessa motargument som dyker upp när ämnet etikett diskuteras och det krävs att den enskilde individen måste anpassa sig lite.

All vett och etikett går ut på att din omgivning ska trivas och ibland får man då rucka på sina egna principer .

Armbågar på bordet är något som de flesta av oss någon gång lärt sig att det är fel och kanske också funderat på varför det är så.

Det handlar om platsbrist, ett normalt kuvert vid middagen är ca 60 cm brett. Armbågar på bordet tar plats och halvligger du, då behöver jag inte ens kommentera det.

Så jag tror att det du upplever beror på tidens anda just nu, okunskap och bristande förståelse för omgivningens behov.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan de verkligen dela på paren vid inbjudan och inte bjuda respektive?

Fråga:
Min bror ska gifta sig. Dom har bjudit in ca 90 personer.

Våra familjer är inte så stora. Så det är nog mest kompisar.

Dom har bjudit våra kusiner, tre syskon. Ett syskon med sin respektive är bjuden .

Varav dom andra kusinerna inte får ta med respektive. Den ena fick nyss barn med sin sambo.

Jag tycker själv att detta är pinsamt. Brudparet tycker inte dom känner dom respektive så väl.

Är detta rätt?

Svar:
Det är helt fel! Man delar inte på par, det är detsamma som att säga att vi ”väljer bort” den person du valt att dela ditt liv med.

Berätta därför för din bror att det är inte enbart pinsamt, det är oförskämt och ett fullgott skäl för kusinerna att tacka nej.

Så vill de rädda sitt anseende, då kan de meddela sitt misstag och bjuda deras respektive.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – när ska man ge en present?

Fråga:
Ska man ge en present om man endast kommer till kyrkan?

Svar:
Det framgår inte av din fråga i vilket sammanhang du vill ge en present?

Men jag gissar att du antingen talar om dop, konfirmation eller bröllop.

Oavsett situation, så finns det inga krav på att du ska ge en present.

Presenten är en lyckönskan och vill du ge en sådan, så är det helt i sin ordning.

Men om vi vänder på det, så finns det ingen som förväntar sig en present då du endast varit med i kyrkan.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag skriva en sista hälsning från min avlidne far?

Fråga:
Min pappas bästa vän sedan 50 år har nu gått bort.

Med tanke på deras nära vänskap vill jag som dotter gärna hedra med blommor vid begravningen.

Problemet är att min pappa gick bort för tre år sedan och jag har aldrig träffat hans kamrats familj.

Kan jag skicka blommor till begravningen och på kortet skriva ”från NN (pappas namn)/genom dottern”?

Svar:
Det kan bli lite underligt om din avlidne pappa skickar en hälsning.

Min rekommendation är att du skriver ”från XX (det är alltså du som dotter), vännen NN:S dotter”

Då finns din fars namn med och känslan blir att allt gott han hade, det har du lärt av honom och därför minns även du din pappas vän.

Då lever din pappas minne genom dig.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – jag ska fylla jämnt decennium, förväntas jag som jubilar att hålla tal?

Fråga:
Jag fyller jämnt decennium när jag snart fyller år.

Ska jag själv också hålla tal?

Svar:
Det blir säkert uppskattat om du som jubilar håller ett litet tal mot slutet av middagen eller uppvaktningen.

I det talet framför du ditt tack för all uppvaktning och så önskar du givetvis att de fortsätter fira kvällen tillsammans med dig.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla jämna år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – ny på jobbet, kan kollegorna fråga var jag bor?

Fråga:
Jag har börjat på en ny arbetsplats och en sak som stör mig är att när den eller dem kollegorna frågar var man bor?

Är det rätt etikett att ställa en sådan fråga för första gången man möts?

Svar:
Dina nya arbetskamrater försöker med sina frågor vara vänliga mot dig och visa intresse för dig som person.

Om du inte har några skäl att, som hemlig adress, dölja var du bor så kan jag inte se något större bekymmer med en sådan fråga.

Försök istället att se det som en vänlig gest och någon som är intresserad att veta mer om dig.

Så svaret är ja, det är helt i sin ordning att fråga var du bor om frågan finns i ett allmänt samtal om vem du är.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson