Bröllop – mina systrar vill ha ”en ursäkt” för vi har valt ”fel” vigseldatum! är detta ok?

Fråga:
Jag och min fästman skickade ut ”save the date” till alla viktiga gäster samtidigt, och alla kan närvara vid vår vigsel detta datum.

Utom mina två systrar vilket är mycket ledsamt.

Jag och min fästman har båda hektiska scheman och valde datumet eftersom vår semester börjar då, så vi kan njuta tillsammans.

Är det etikett att fråga sina systrar innan om de kan närvara och välja datum efter deras möjligheter att närvara?

De är fruktansvärt elaka och säger att jag har valt bort dem och borde be dem om ”ursäkt” fast de är inbjudna!

Är det inte bruden och brudgummen som bestämmer när de kan och vill gifta sig, och gästernas ansvar att göra sig lediga om de vill närvara?

En förtvivlad blivande maka.

Svar:
Det är alltid värdparet eller i ert fall brudparet som avgör när man ska hålla festligheten eller gifta sig.

Att lägga sig i detta är som om man går på teater och börjar lägga sig i regin.

Dina systrars beteende visar tyvärr på en sak, de har inte något som helst begrepp om vad som är hyfs och fason.

Deras uppförande är oförlåtligt och bedrövligt. Begära en ursäkt? Ett mycket märkligt sätt att uttrycka sig.

Ni har skickat ”save the date”, ni har skickat inbjudan och de tror ändå att de på full allvar ska få vara med och bestämma datum. Ni kunde inte gjort mer.

Om de hade prioriterat din/er  lycka, så har de haft god tid på sig att ändra i sin kalender.

Problemet är således deras och att de dessutom uppmanar dig att ”be om ursäkt”  är i högsta grad oförskämt.

Jag förstår att du önskat att dina systrar skulle vara med vid ditt bröllop, men lägg det åt sidan. De har tydligt visat att de inte förstår bättre, så gift dig utan dem.

Skicka dem ett skrivet kort med meddelandet ”Vi har tagit emot ert avböjande till vår inbjudan. Vi beklagar att ni inte kan närvara vid vårt bröllop och vi hoppas att vi träffas vid ett annat tillfälle” och så era namn under.

Låtsas som det regnar, att ni går vidare utan dem.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Bordsskick – hur äter jag vid en räkbuffé?

Fråga:
Har nyligen blivit bjuden till räkbuffé med smart casual som dresscode.

Vad är då korrekt bordsskick?

Kan man äta med händerna, eller skala räkorna med händerna?

Förväntas man använda bestick?

Svar:
Klädkoden smart casual har ingen som helst betydelse i avseende bordsskick, det är alltid detsamma.’

Underförstått ska smart casual vara sportigt men ändå passande klädsel om man vill lyckas i sitt klädval. Men definitivt inte joggingskor och sweatshirt.

Oavsett detta säger reglerna att endast maträtter med folie eller annat virat runt maten kan ätas med fingrarna.

Men detta är ju svårt med färska eller rökta räkor, så det få bli fingrarna och med en sköljkopp eller våtservetter bredvid.

Bestick äter du med till det som serveras utöver räkorna.

Klicka här för att läsa om att äta skaldjur >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Hälsning och presentation – vem presenteras för vem och vem hälsar först?

Fråga:
Hur undviker jag att prata i mun på den jag hälsar på när jag tar i hand och presenterar mig?

Vem hälsar först?

Vem presenterar jag först om jag vill presentera pojkvännen för en bekant som han inte träffat tidigare?

Svar:
Presentation är sedan tidigare omgiven av en mängd oskrivna regler, men idag är det enklare. Men vill du följa någon form av regler så är alltid en kvinna högre i rang än en man och ålder är också högre rang. Befattning går också före, men inte innan ålder.

När någon kommer in i rummet, eller kommer fram till dig är det vanligen den som anländer som hälsar och presenterar sig.

Låt oss kalla din pojkvän för ”Anton” och nu ska han presenteras för din kvinnliga arbetskamrat Lisa.

  • Lisa, kvinnan, har högre rang än än Anton (eftersom han är man). Lisa ska höra Antons namn först.
  • ”Lisa, detta är min pojkvän Anton”, ”Anton, detta är min kollega Lisa”
Om Anton är chef på företaget där personen som han ska presenteras för arbetar och detta också är en man ”Anders”.
  • Då ska Anton som är högst i rang först av de två få veta namnet på den andra personen.
  • ”Anton, detta är Anders, min goda vän och din kollega på företaget. Anders, detta är Anton, min pojkvän och en av era chefer på företaget.”
Men idag är det mest samordning som gäller, du har en bekant och vill att din pojkvän och denna person ska presenteras. Då presenterar du eftersom du tar initiativet.
Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – firman fyller år, hur uppvaktar vi?

Fråga:
Firman, där min man har varit anställd tidigare, fyller 30 år.

Vi är bjudna på kalas som ska hållas utomhus.

Ska vi ha med oss present och vad som skulle passa i så fall?

Svar:
Som tidigare anställd och som gäst behöver ni inte ta med något.

Vill ni inte komma tomhänta så tar ni med någon enklare blomstergrupp.

Den behöver ingen vas och kan ställas lite på borden.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

Guldbröllop – kan jag uppvakta min svägerska, trots att min bror inte lever längre?

Fråga:
Uppvaktar jag min svägerska på guldbröllopsdagen när min bror är avliden?

Svar:
Nej, du kan inte uppvakta för något som inte är möjligt att uppnå.

Men du kan ge henne en blomma och på detta vis påminna om att de denna dag skulle firat guldbröllop och att ni nu tillsammans tänker på din bror.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – hur ska jag inleda brudens fars tal?

Fråga:
Jag är brudens far och ska således hålla tal till brudparet. Jag är osäker på formell inledning,

Startar man med ”Kära brudpar och övriga gäster” (då saknas brudgummens föräldrar, för de är väl inte ”gäster”?)

Startar man ”Kära brudpar och brudgummens alt Lasses föräldrar” men han har ju både styvfar och styvmor, som han haft halva uppväxten, så del i han uppfostran ligger ju på alla fyra.

Ett annat alternativ kan ju då bli ”Kära brudpar, släkt och övriga gäster” .

Ytterligare ett alternativ är ju ”Kära brudpar, släkt, toastmaster och övriga gäster…”.

Vad anser du är rätt rent formellt?

Svar:
Ett tal till brudparet blir bäst om du jobbar med de första meningarna. I ett tal är de oerhört viktiga.

Inledningen ska överraska eller skapa en förväntan om vad som avses. De ska väcka åhörarnas nyfikenhet.

Till exempel: Mellan Lund och Malmö är det 4000 mil (lite senare i talet återkommer du till att det är förstås om man åker runt jorden).Det kan ju vara att man trodde du skulle åka runt jorden innan du fann den rätta, men till slut fick du vinstlotten. Och så vidare……

Detta är ett exempel på vad jag menar med ovanlig och överraskande inledning.  Ärade Brudpar eller annat konventionellt blir lätt lite trist och du försöker ju hitta den rätta inledningen..

Men det är till brudparet du talar, så är det enbart till dem du vänder dig. Alla andra är denna kväll lyssnare och har hälsats välkomna redan i välkomsttalet.

Klicka här för att läsa mina tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vid en buffé på slottet, kan en Mörk kostym ersättas med Smoking?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till Slottet.

Det är buffé med kungahuset och klädkoden är mörk kostym eller  folkdräkt.

Någon sade till mej att mörk kostym i dom sammanhangen kan betyda Smoking.

Vore tacksam för svar då det vore pinsamt att komma felklädd.

Svar:
Nej, står det mörk kostym är det detta som gäller.

Att kliva upp en nivå på klädkoderna innebär att du blir helt fel klädd.

Folk ”tror sig ofta veta” men ger helt fel råd, vilket du här tyvärr drabbats av.

Använd en mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skål – kan jag klinga med botten på glaset för att visa ett djupare intresse?

Fråga:
Jag har hört från olika källor att när en skålar med botten på glaset visar man subtilt att en är intresserad av personen på ett annat plan än enbart socialt.

Det var ett subtilt sätt att indikera intresse när öppet flirtande inte passade.

Stämmer detta?

Svar:
Det är absolut ingen vedertagen vett och etikettsregel.

Självklart kan den ha en lokal förankring och därför har du hört den från flera håll.

Det kan vara som ”Hästens skål”, en tradition som är rolig, men på något vis en etikettsregel.

Men som etikettsregel förekommer det inte.

Klicka här för att läsa om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – ej nära anhörig, hur ska min fru klä sig?

Fråga:
Min fru skall på begravning och hon är inte anhörig.

Hon frågade vad hon skulle ha för kläder och  de sa något mellanting.

Hur ska man tänka då?

Min fru har varit vårdgivare åt damen som ska begravas och dom anhöriga ville att hon skulle närvara.

Svar:
Det bästa är att följa den angivna klädkoden, eller det som inte skrivits.

Har ingen klädsel skrivits, så innebär det mörk klädsel. Hur den ser ut läser du på länken som följer.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – vad innebär ett 70-årskalas med tema ”hatt”?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till ett 70-årskalas (en dam), på inbjudan står ”Tema hattar”.

Hur klär jag mig?

Svar:
Det enkla svaret är givetvis ”i hatt”.

Men inbjudaren har säkert förväntat sig lite mer än så och jag får helt enkelt svara att det vet endast inbjudaren.

De har hittat på ett tema, men därefter lämnat fältet fritt för eget tyckande.

Du kan klä dig precis som du önskar, men 70-årsfest kräver ändå en viss formell klädsel.

Jag föreslår mörk kostymklänning, där  hatten är ett tillbehör som passar.

För att se hur denna klädsel är utformad klickar du på efterföljande länk.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson