Tal – vilka av brudparets föräldrar håller tal på bröllopsmiddagen?
Fråga:
Vilka håller tal av brudparets föräldrar?
Svar:
Bruden och brudgummens far.
Klicka här för att läsa min artikel om talordning på bröllop >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
- Fråga etikettexperten om vett och etikett. Kostnadsfritt och anonymt
Fråga:
Vilka håller tal av brudparets föräldrar?
Svar:
Bruden och brudgummens far.
Klicka här för att läsa min artikel om talordning på bröllop >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Kvällen innan bröllopsdagen har brudparets föräldrar inbjudit till middag.
Ska vi ha presenter med oss till föräldrarna?
Svar:
Om ni är inbjudna till hemmet kan en blomma eller en flaska vin eller liknande till värdinnan vara trevligt.
Men att köpa en present, för presentens skull finns det ingen anledning till.
Ni behöver heller inte ta med er något om de bjuder på restaurang, det blir svårt att hantera blommor om man inte är i hemmet.
Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Ska bekosta min dotters bröllopsmiddag med ungefär 70 gäster.
Är det då vanligt att även ge en bröllopsgåva?
Svar:
En bröllopsgåva är en lyckönskan.
Den är inte kopplad till andra åtaganden.
Om du inte sagt att din ekonomiska hjälp är en bröllopsgåva så är den inte det.
Men det finns inget som hindrar att du säger till din dotter att detta är din bröllopsgåva.
Hur vanligt det är att även ge en present har jag ingen beräkning av, men jag tror att de flesta dessutom ger en present.
Klicka här för att läsa min artikel om bröllopspresenter >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Ska på bröllop och klänningen jag hittat är mönstrad upptill (mycket färg och mönster) och vit chiffong ner till.
Är en hellång maxi klänning ok vid ett sånt här tillfälle?
Är det ok att bära vitt alls?
Svar:
Hellång klänning tillhör klädkoden frack eller högtidsdräkt och fungerar således inte.
Klänningen kan vara ankellång och då ska den inte vara vid eller glittrig.
Vitt är helt ok, så länge din klänning inte är helvit, det måste finnas andra färger också.
Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Gäller samma etiketts regel där att kvinnan ska gå på mannens högra sida?
Partner?
Vänster om det inte är partner?
Svar:
Nej, inomhus för alltid mannen sin dam på höger sida, oavsett sammanhang eller förhållande.
Det var endast utomhus eller på väg in i lokalerna som detta var tradition med vänster sida om hon inte var hans hustru.
Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vid dans >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Jag brukar inte gå runt till alla på kontoret och säga god morgon när jag kommer.
Dels för att jag själv blir störd i mitt arbete om jag är förts på plats och alla skall komma in och hälsa.
För min del känns det mer naturligt att hälsa på alla när vi möts vid morgonfikat.
Sedan är det inte alltid man får ett glatt godmorgon tillbaka av alla, och då upplever jag att det tar för mycket energi från mig.
Nu har jag blivit ombedd att gå runt till alla och säga god morgon när jag kommer (med motiveringen att min chef behöver veta att jag är på plats, samt ”att det uppskattas av teamet”).
Hur skall jag göra? Känns inte bra när det blir påtvingat såhär.
Svar:
Att hälsa på sina arbetskamrater har visat sig mycket framgångsrikt genom att detta skapar en positiv anda på arbetsplatsen.
Det innebär inte att man går runt och hälsar på samtliga, utan snarare de du möter på morgonen.
Jag brukar, i mina föreläsningar, föreslå att man tar två minuter i anspråk för att säga något trevligt, hälsa eller se glad ut.
Den hälsningen sker inte i avsikt att alltid få något i gengäld, det kommer misslyckas. Så lämna det där att alla inte hälsar tillbaka, för med tiden kommer även de smittas av den positiva stämningen.
Om det är så att ert team gemensamt kommit fram till att det uppskattas, då är det snarare du som är den som inte hälsar och blir den negativa personen.
Argumentet ”behöver veta att du är på plats” låter mer som ett överdrivet kontrollbehov och ska definitivt inte sammanblandas med artigt bemötande.
För att veta en sådan sak finns betydligt mer effektiva programvaror där du registrerar din närvaro.
Mitt svar blir att du hälsar på några stycken, men inte samtliga. Du kan ”byta några” ibland och så sprider du ett härligt: ”Godmorgon!”
Klicka här för att läsa om personligt och bra internt bemötande >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Är det ett måste med näsduk i kavajen när man går på skolbal eller bröllop?
Svar:
Inte på något vis, det är helt och hållet upp till dig och vad du gillar.
Klicka här för att se min film om hur du viker en ficknäsduk >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Till två presenter fanns inget kort.
Vet ej vem som överlämnade till mig.
Hade hjälp med att ta emot blommor och presenter.
Hur tackar jag utan att veta vem gav vad?
Svar:
Skriv samtliga tackkort först där du vet vem som gav vad. Där tackar du för just denna present.
Då återstår endast två presenter och de gäster som ”blivit över” borde vara de som givit dessa.
Till dessa två skriver du och tackar för uppvaktningen utan att precisera presenten.
Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Vem sitter var? Höger respektive på vänster sida av mittgången?
Samt vilka är ”närmast anhöriga”?
Svar:
De närmast anhöriga sitter på de främsta bänkarna och vilken sida de sitter på varierar från kyrka till kyrka.
Vanligast är att de sitter på höger sida, men det kan du fråga begravningsentreprenören eller kyrkvärdarna när du kommer till kyrkan.
Det står alltid någon och tar emot besökarna, de vet.
I övrigt kan du sätta dig var du önskar, det är ingen direkt uppdelning.
Listan på närmast anhöriga läser du i länken som kommer sist i detta svar.
Klicka här för att läsa min artikel om närmast anhöriga >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson
Fråga:
Jag är inbjuden till ett bröllop där det i inbjudan står klädkod: ”mörk kostym, smoking må bäras” vad innebär detta för oss kvinnor?
Bör man ha en långklänning och vilken typ i så fall? Ska det vara en riktig aftonklänning?
Och vad innebär klädkoden för män?
Vill de helst att de ska bära smoking? Bröllopet är kl 15 på eftermiddagen.
Svar:
Verbet ”må” uttrycker en önskan eller om det skulle vara riktigt beslutsamt en befallning, men så är det knappast till ett bröllop.
Här är det snarare en önskesats och med innebörden ”får”, alltså Smoking får bäras. Eller rätt och slätt, välj själv vilket du föredrar.
Med denna klädkod kan en aftonklänning rekommenderas, eftrsom den passar både till Smoking och Mörk kostym.
Dessutom kan längden vara både knälång eller ankellång.
Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson