Inbjudan – träff mellan föräldrar innan bröllopet. Vem betalar?

fråga:
Min son forlovade sig i  år och ska gifta sig med en underbar flicka. Hennes föräldrar är skilda liksom vi, sonens föräldrar.

Ungdomarna bor tillsammans i Stockholm. I morgon kommer brudens far från USA
Vi har inte träffats förut och ska introduceras.
Ungdomarna har inte tid och plats att bjuda hemma utan har förlagt det hela till en restaurang och lunch.
Vem eller vilka ska betala?
Svar:
Det är brudparet som bjuder in och är därmed värdpar.

Då förväntas de bjuda.

Om du sedan vill hjälpa din son ekonomiskt, så är det upp till dig.

Men gör det inte vid sittande bord, utan avskilt före eller efter middagen.

Klicka här för att läsa min artikel om värdskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klodkoder – uniform men räknas den som smoking?

Fråga:
Jag är styrman på båt och har en uniform som innebär vit skjorta samt mörkblå kavaj med epoletter nedtill på armarna.

Är den godkänd för klädkod smoking eller skall jag hyra smoking?

Svar:
Om din uniform är en daglig dräkt så kan den i vissa fall förses med ytterligare detaljer för att bli en liten högtidsdräkt, vilket är detsamma som Smoking.

Annars räknas den som mörk kostym och då får du således hyra en Smoking.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder med uniform >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – ska knivens egg ligga vänd mot tallriken, hur är det?

Fråga:
När jag var liten lärde min mormor mig att knivseggen alltid ska ligga vänd mot tallriken, men jag fann inget bland besticken som sa huruvida detta är korrekt eller ej.

Så hur ligger det till?

Finns det någon regel för åt vilket håll kniven ska peka?

Svar:
En mycket gammal regel, som gäller än idag, är att knivens egg alltid är vänd emot gästen.

Ligger den med eggen mot bordsgrannen sågs det som en aggressiv handling, då kniven var ett vapen.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning av bestick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska brudparet ge alla gäster en present som tack. Skämtar man eller?

Fråga:
Min arbetskamrat sa att det tillhör vett och etikett att ge gästerna en gåva som tack att de kom på bröllopet.

Skämtar hon med mig eller….?

Svar:
Skämt eller okunskap, det vet jag inte.

Men en sak är säker, det räcker med ett tackkort och helst där du nämner just den present de givit er.

Klicka här för att läsa om tack efter bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – hur ska jag klä mig som tärna på ett vinterbröllop?

fråga:
Kan brudtärnan ha på sig en dräkt på ett februaribrollop, eller är det långklänning som gäller?

Kan tärnan ha hatt på sig?

Om hatt går bra tar man av den vid midagen eller kan den sitta kvar?

Ungefär, hur långt skall talet vara (bästa väninnan)?

Svar:
Det är inte årstid eller månad som styr längden på klänningen, utan den klädkod som anges vid inbjudan.

Är det mörk kostym eller kavaj på inbjudan, så kan du bära en ankellång klänning.

Detta förutsatt att det är ett formellt bröllop med efterföljande middag på kvällen.

Är det middag efteråt ska hatten tas av vid festen. Men du bär inte hatt till lång klänning.

Hatten bär du till förmiddagsdräkten och som dräkt räknas kjol eller klänning ( inte byxor).

Ditt tal ska vara tre till fem minuter. Absolut inte längre.

Klicka här för att läsa min artikel med klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vilka skor ska jag ha vid ljus klodsel?

Fråga:
Vilken typ av skor kan man ha när man går på begravning och ljus klädsel gäller?

Kan man ha en öppen sko typ sandalett med kilklack ?

Man vill ju inte använda strumpor i den här värmen!

Begravning sker i en pingstkyrka.

Svar:
Klädseln ska vara diskret och inte festbetonad på något vis.

Om din sandal känns som om den uppfyller dessa önskemål, så fungerar den.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag som brudens mor byta om till bröllopsfesten?

Fråga:
Jag är brudens mor och undrrar om det är ok att byta om på kvällen till långklänning och ha en ljusare och kortare modell under vigselceremonin?

När ska man egentligen byta om?

Innan maten och brudvalsen eller efteråt?

Svar:
Det är helt ok att byta om, men du bör hålla dig inom den angivna klädkoden.

Du är brudens mor och utöver därigenom ett värdskap. Att byta till en finare klädsel än övriga gäster kommer försätta dem i en situation där de är sämre klädda än du.

Den värderingen måste du göra innan du byter om.

När du ska byta om styrs snarare av praktiska saker som när du hinner göra det.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tack – hur skriver jag på kortet när jag ska tacka för blommor vid sjukdom?

Fråga:
Jag var allvarligt sjuk och vid hemkomsten hade flera av mina vänner tillsammans köpt en underbar stor kruka med blommor .

Nu ska jag skriva och tacka för den och sitter helt fast.

Svar:
Din fråga är, gissar jag eftersom det inte framgår, vad du ska skriva på kortet.

Det räcker med ett enkelt ”Tack för att du tänkte på mig vid min sjukdom och gjorde min hemkomst till en minnesvärd dag. Jag blev väldigt glad!”

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Öppet hus – kan vi ha gemensam 50-årsfest?

Fråga:
Vi är ett par som har varit gifta i 23 år.

Vi fyller 50 samma år med tre månaders mellanrum.

Kan vi ha öppet hus , där vi firar oss båda samtidigt, den dagen då den ena av oss fyller år?

Svar:
javisst kan ni det, det viktiga är att ni i förväg informerar de som kan tänkas uppvakta den andra parten av er, att ni firar ett annat datum.

Det kan till och med vara bra om ni firar vid den senare födelsedagen, att berätta datum för öppet hus redan då.

Klicka här för att läsa min artikel om öppet hus >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag som kvinna bära långbyxor vid klädkod mörk kostym?

Fråga:
Undrar om vid klädkod mörk kostym kan ha en mörkblå vid byxa med (lite mönstrad på längden) och en väldigt ljus sidenponcho med väldigt diskreta blå inslag.

Detta på ett sommarbröllop.

Svar:
Mörk kostymklädsel innebär klänning eller kjol på kvinnan, så svaret blir nej.

Du kan inte bära dina byxor om du önskar vara korrekt klädd i enlighet med klädkoden.

Sedan kan man alltid fundera på om någon kommer tycka det är fel med ett par festliga byxor.

Kanske någon enstaka, men de flesta bryr sig inte.

Men du kommer skilja dig från mängden.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson