Mellan människor – finns det någon social lekparksetikett?

Fråga:
Jag har haft social fobi och dragit mig undan vissa sociala sammanhang.

Nu har jag fått barn och kan inte dra mig undan längre. Men jag blir så osäker och vet inte hur man ska göra.

T.ex. om man är i en lekpark och det kommer andra föräldrar och barn, ska man hälsa då? Låtsas som ingenting?

Kanske är olika från småstad till storstad?

När jag var barn var föräldrarna knappt med utan satt pä en bänk i bakgrunden så barnen lekte, men nu i lekparken så går varje förälder runt med sitt barn och leker i föräldra-barn par och jag kan inte de sociala reglerna.

Det verkar inte som att barnen ska springa fram till varandra och leka.

en så händer det när vi är ute och går att andra kanske säger vilket sött barn eller kanske säger något till barnet, räcker det att se trevlig ut och le då eller ska man svara något?

Svar:
Vad klok du är som funderar över dessa frågor och vad skönt att du kommit en så bra bit på väg. För enbart att du frågar har gjort dig förberedd på den sociala balansgången i livet.

Min åsikt är att man hälsar alltid, om än med ett enkelt ”Hej”. Ibland får man svar och en del tittar på mig som om jag vore från en annan värld.

Men vad gör det? Det är inte jag som äger det problemet och i de allra flesta fall kan man strax efteråt kommentera med väldigt enkla saker som ”Vilket skönt väder!”.

Samtalet, om man vill prata, behöver inte vara någon djupdykning utan kan innehålla frågor som ”Vilket är ditt barn?”, ”Bor ni här?” med mera.

Frågor är perfekt, ju mer intresserad du är av andra, desto mer positiv uppfattas du som.

Vad är det värsta som kan hända? Tja, inget annat än att du inte får några svar och då är det ju bara att byta person man intresserar sig för.

Om någon kommer fram till dig och säger något snällt? Ett bra svar kan vara: ”Tack, vad kul att du tycker det. Har du själv barn?”

Sedan är samtalet igång.

Sammanfattningsvis, hälsa alltid och tacka gärna.

Klicka här för att läsa min artikel om konsten att mingla >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett – kan du skriva lite om detta vid midsommar?

Fråga:
Kan du skriva lite om vett & etikett i midsommar?

 Svar:
Vänner och släkt samlas traditionsenligt och man snarare påstå att det är en av de högtider då vi släpper formaliteterna.

Firandet sker ofta utomhus och bättre att föreslå gästerna kläder efter väder.

Vid midsommar tar en av våra unika traditioner vid, vi skålar och sjunger brännvinets lov.

Glöm inte att erbjuda ett alkoholfritt alternativ.

Det är inte oförskämt att avstå från alkohol, men man kan inte avstå från en skål.

En skål är en hyllning och en hälsning till dig och den kan inte avböjas, men ske i allt från vatten till snaps

Här kan du läsa allt om midsommarens vett & etikett   >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Vigselring – hur gör man efter dödsfall?

Fråga:
Vad gör man med sin vigselring då ens respektive har avlidit?

Svar:
De flest väljer att bära den, för man har ju varit gift och ringen är symbolen för äktenskapet.

Ringen eller ringarna är ett minne av ert äktenskap och du är fortfarande en gift person, om än änka/änkling.

Om du av någon anledning vill ta av dem i framtiden, så är det givetvis också möjligt.

Det bestämmer du själv.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om vigselringen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – var ska en svensk fana placeras vid kistan?

Fråga:
När det ska finnas en svensk fana vid kistan på begravning.

Ska den vara till vänster sett från altaret eller hur ska den placeras?

Svar:
Vid jordfästning och begravning bör fana endast användas med de anhörigas medgivande.

Svensk fana placeras alltid till vänster i koret och florbehängs endast vid landssorg.

Fanvakten, d v s den som för fanan, ska inta sin plats i koret innan de sörjande kommer in.

Klicka här för att läsa mer om fanvakt vid begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad innebär sommarkavaj?

Fråga:
På inbjudningskortet står det, klodsel: Sommarkavaj. Det är ett 70-årsfirande med middag och dans.

Kan jag ha en snygg kavaj med en fräck näsduk och ett par uddabyxor i någon pastellfärg?

Behöver jag ha slips /fluga eller kan jag ha en snygg vitskjorta med översta knappen uppknäppt ? Kanske med en snygg silkeshalsduk ?

Vad bör min hustru ha för klädsel ?

Svar:
Tyvärr blir mitt svar att jag vet inte, för det är endast inbjudaren som vet vad hen avser.

Det är en helt påhittad klädkod och det enda som sker med dessa är att gästerna blir förvirrade.

Du kan alltså ta det du önskar och lika med din fru. Det finns inget som säger vad det betyder.

Men du kan alltid ringa inbjudaren och fråga, det anses inte som oartigt när det är så här oklart.

Skulle jag välja någon dresscode som ligger i närheten, så valde jag antagligen finare vardag.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel finare vardag >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – hur ska en fana placeras och föras vid kistan?

Fråga:
Vi ska föra en förenings fana vid begravningsakten.

Dessutom ska det finnas en svensk fana.

Hur ska fanorna föras före/ under och efter begravningsakten?

Svar:
Vid jordfästning och begravning bör fana endast användas med de anhörigas medgivande.

Placering

  • Fanvakten, d v s den som för fanan, skall inta sin plats i koret innan de sörjande kommer in.
  • Ensam fana placeras till vänster i koret, flera fanor fördelas på ömse sidor.
  • Svensk fana placeras alltid till vänster i koret och får inte behängas med krusflor annat än vid statsbegravning.

Om kistan bärs in.

  • Fanan hålls i ”Lediga” utom vid följande tillfällen:
  • Då kistan bärs in – ”Giv akt”
    ( fanan hållas med höger hand om stångens ände, som stöds mot midjan i höjd med höfterna. Vänster arm skall vara sträckt och handen hålla om stången i höjd med axlarna. Stången skall hållas mitt för bröstet.)
  • Då de anhöriga kommer in – ”Giv akt”
  • Vid de tre skovlarna mull – ”Hälsning”
  • Då representant för egen organisation talar eller lägger ner krans/blommor – ”Hälsning
    ( Hälsning görs genom att fanan lyfts upp och sänks till vågrätt läge utan att duken vidrör golvet.)
  • Då kistan sänks – ”Hälsning”
Övrigt
  • Fanan skall aldrig sänkas i gravöppningen eller vidröra kistan.
  • Vid utmarsch till grav går fanvakten först med fanan i ”Giv akt”.
  • Sker inte utmarsch, står fanvakten kvar tills de sörjande lämnat kyrkan.
  • Vid gravplatsen skall fanvakten stå vid gravens huvudända och stå kvar tills de sörjande lämnat gravplatsen.

Klicka här för att läsa mina artiklar om begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – fyller 70 år och fråga angående mitt ” kalas”?

fråga:
Jag undrar om det är ok att göra så här? Jag skulle tycka det vore roligt att träffa mina vänner och nära anhöriga när jag fyller år.

Med många syskon och många vänner blir det för dyrt med kalas!

Kan jag annonsera så här?

”Jag firar min dag den 29 oktober, matstället för kvällen är ( lokal anges?)
Vill ni vara med så kostar det 170 kr per person
Då ingår italiensk buffe, vin till maten kaffe och tårta?
Inga presenter!
Jag vill ha svar senast den 1 oktober så jag vet hur många vi blir.”

Svar:
Visst kan du göra det!  Inga problem, redaktionellt kanske jag hade, med några smärre justeringar, skrivit:

Välkommen att fira min dag den 29 oktober, på (matstället anges)!
Kostnad 170 kr per person
Det ingår italiensk buffé, vin till maten samt kaffe och tårta
Inga presenter eller blommor, din närvaro är min present!
Tacksam för svar senast den 1 oktober så jag vet hur många vi blir.”

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Toastmaster – vad kostar det att hyra en toastmaster till ett kalas?

Fråga:
Jag vill ha en toastmaster till min man 60 årskalas.

Hur mycket kostar det?

Svar:
Om du vill ha en toastmaster kan du be en vän vara det och då är det vanligtvis kostnadsfritt.

Vill du ha ett kostnadsförslag från en person som agerar som toastmaster kan du söka på detta hos talarförmedlingar.

Men du får räkna med att det kostar ett antal tusenlappar.

Är det en fråga direkt till mig så kan du göra en förfrågan via länken som följer, då får du ett kostnadsförslag.

Klicka här för att få ett kostnadsförslag på uppdrag som toastmaster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – är en altankyl bästa partypresenten?

Fråga:
Vår kompis fyller 50 år.

Han har precis köpt ett nytt utespa och vi funderar lägga ihop och köpa denna partykyl från Elon.

Nu undrar vi om det är ok att köpa en sådan, vi är ju 20 personer och det blir ungefär en hundralapp per person då den kostar ca 2200 kr.

Vad säger du, är det vett och etikett?

 

 

 

 

 

 

Svar:
Det du frågar om tror jag heter flaskkyl och att lägga ihop för att köpa en finare present tycker jag är en utomordentligt god idé.

Jag besökte Magnus och Tomas på ELON i Eksjö  och de berättade att detta var en kanonfin present och att den drar inte mer ström än ett kylskåp. Du kan till och med vinna en sådan kyl om du går in på deras Facebooksida.

Klicka här så läser du mer om denna kyl >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frieri – vad or egentligen svensk tradition, foljdfråga, bör jag köpa flera ringar?

Fråga:
Tack för ditt svar! Har dock en följdfråga:

Min tanke är att förlovningen skulle ske samtidigt som frieriet om du förstår hur jag menar.

Har sparat för att vi ska kunna ha bröllopet inom ett år då.

Bör jag i det fallet typ fria med två förlovningsringar?

Alternativet att något symboliskt så går vi och köper dem tillsammans? Och sedan köper jag/vi en vigselring inför bröllopet?

Svar:
Du vill gärna få ett svar på om du ska köpa en en eller två ringar till henne. Frieri är en fråga som inte kräver någon ring.

Traditionellt så köper du en ring till henne och en till dig vid förlovningen, mer än så behövs inte. Det är svaret.

Om du har sparat kan du till din blivande hustru köpa en ring av högre kvalité istället för att köpa två enklare.

Men det finns heller inget som hindrar att du köper två ringar och personligen tror jag mer på att, oavsett antal, så väljer man bäst tillsammans.

Förhoppningsvis ska de ju bäras resten av livet.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson