Konfirmation – varför fick jag en näsduk i psalmboken?

Fråga:
När jag konfirmerades 1955 så hade vi en näsduk i psalmboken, och nu tänkte jag överlämna till min sondotter nu till hennes konfirmation.

Användes näsduken på samma sätt i dag, att ligga i psalmboken?

Svar:
Intressant fråga och du frågar om en gåvopsalmbok som man kunde ge vid högtidliga tillfällen, så som konfirmation. Här fick jag gräva i mina hyllmeter med etikettböcker. Jag tror jag fann svaret, men det kan finnas flera orsaker än denna.

Den näsduk som kvinnorna/flickorna även fick eller hade med sig kan ha ett samband med den så kallade kyrkokvasten.

Det finns växter, blommor eller blad, som var  i kyrkokvasten.Allt från  9 växter,till sju.
Buketten lades med stjälkarna invirade i en vit näsduk ovanpå psalmboken. Anledningen till att kvinnorna hade dem med sig vet vi inte, men många teorier finns.
De luktade gott och det behövdes när många människor, som kanske inte tvättade sig i onödan samlades på ett ställe under flera timmar.
Det var något att göra medan man lyssnade. Man kunde titta på växterna, plocka med dem och fundera kring dem.
Man kunde hålla sig vaken med växter som doftade starkt och på så vis slapp man kyrkstöten som kom om man råkade somna.
Man kunde gömma sig bakom dem och prata med grannen eller titta på män på andra sidan kyrkgången.
Teorierna är flera, men det fanns förmodligen en praktisk anledning till denna sed och sedan har den fortsatt.
Den är knappast särskilt vanlig idag, men viss kan du ge din sondotter detta. Precis som du fick den, men denna gång med en historia till den.
Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mobiletikett – ingen bjuder väl in till fest via SMS, eller?

Fråga:
Jag har en fråga om mobiltelefoner.

Häromdagen fick jag en inbjudan till ett bröllop, inbjudan skickades via SMS.

För mig kändes detta konstigt, hur är det kan man göra så här?

Det gör man väl inte?

Svar:
Det är alltid inbjudaren som avgör, så svaret är ja. Man kan skicka en inbjudan via SMS.

Vi lever i en tid då tekniken går framåt och alltfler använder sig av t.ex. SMS. Kanske en generationsfråga.

Förändringarna går fort, det var inte många år sedan vi fick fax i hemmen, nu är de redan föråldrade. Så vi få acceptera att dessa nya medier blir alltmer vanliga, även vid inbjudningar.

Kanske den som skickar inbjudan ska vara uppmärksam på om de som får inbjudan på detta vis är lika förtrogna med tekniken som den som skickar ut inbjudan.

Men det kanske är ett komplement som fungerar för vissa. Mitt råd är därför att SMS är bra, men kanske denna typ av formella tillställningar ändå ska vara skrivna brev, SMS är ett komplement eller ett bra alternativ att skicka in svar.

Skriv då ett SMS-nummer som alternativ för svar.

Klicka här för att läsa min artikel om mobiletikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson


Förlovning – varför ska man fria om man redan är förlovad?

Fråga:
Varför ska man fria när man redan är förlovad?

Svar:
Förlovning innebär inte alltid ett löfte om äktenskap.

Förr betydde det att man gifte sig inom ett år, men idag ser många par förlovningen som ett tecken på att man hör ihop.

Därför friar man även om man är förlovad.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – måste jag skyla axlarna vid frackklänning?

Fråga:
Klädsel är frack.

Damen (jag) har lång klänning som är hög i halsen men axlarna är bara.

En av de andra gästerna sa att man måste skyla sina axlar vid middagen.

Räcker det med en tunn sjal? Måste man ha det över huvud taget?

Svar:
Det är endast vid besök i kyrka du förväntas skyl axlarna.

Detta av respekt för ett kyrkans rum.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – behöver jag duka med fler än ett glas vid vårt bröllop?

Fråga:
I sommar gifter jag mig och vi håller på att förbereda för dukningen.

Min fråga, hur många glas ska man duka med?

Räcker det med ett vinglas till alla olika viner (förrätt, varmrätt och dessert)?

Måste man ha dessertvin om man tänker servera avec till kaffet och desserten?

Tusen tack för en bra site!

Svar:
Tack för ditt beröm. Det är en praktisk fråga, vill ni ha flera olika sorters dryck?

Ska det vara vitt vin till förrätt och rött till huvudrätt dukar ni med två glas förutom vattenglaset.

Ska ni servera samma vin till förrätt och huvudrätt kan ni genomgående använda samma glas.

Ni är inte tvungna att servera dessertvin.

Klicka här för att läsa min artikel om glasens placering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – vilken håller talen vid en 70-årsfest?

Fråga:
Min man har bjudit sina vänner med fruar till fest med buffe.

Vem hälsar välkommen?

Bör jag som hustru hålla tal?

Svar:
Följer man traditionell etikett är det värden som håller välkomsttalet.

Vilket därmed innebär att det är din man som håller detta tal.

Om du vill håller du ett tal avgör du själv. Det är ingen som förväntar sig  detta, men helt i sin ordning om du gör det.

Läs min artikel om tal vid en middag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – vattenglaset, är det till för att tvätta fingrarna i?

Fråga:
Jag har för mig att jag hört att glaset med vatten som ställs fram på restauranger ska/kan användas att tvätta fingrarna i.

Stämmer detta?

Mina arbetskamrater skrattar åt mig 🙂

Svar:
Du är på rätt väg, men inte helt rätt.

Vid maträtter som äts med fingrarna eller där man blir kladdig kan man hemma eller på en restaurang ställa fram en liten skål med vatten att doppa fingrarna i.

Ibland får man en enklare variant, en våtservett.

Men vattenglaset, snett upp till höger, det ska du dricka ur.

Klicka här för att läsa min artikel om glasen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – är inte alla dessa koder påhittade?

Fråga:
Du skrev att ”sommarkavaj”, ”festfin” med mera var påhittade klädkoder.

Är inte alla klädkoder påhittade?

Svar:
Någon har givetvis någon gång gjort ett förtydligande om förväntad klädsel.

Det ska betonas att detta förändras ständigt och har en historia bakåt i tiden. T.ex. så har Hertigen av Windsor eller Edward VIII (1894-1972) en stor trendsättare av klädkoder och i mycket har vi följt hans tips.

Sedan har detta anpassats till tiden och så även idag.

Men klädkoderna är till för att underlätta för gästen. Följer man någon av de antagna koderna, så kommer gästen lättare veta vad som förväntas i klädväg.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson