Bröllop – ska brudens mor hålla tal till dotter eller till brudparet?

Fråga:
Ska brudens mor hålla tal?

I så fall när och med vilken typ av innehåll?

Svar:
Det är vanligen brudens far som håller det talet, men i hans frånvaro eller om paret önskar hålla talet gemensamt, finns det inga hinder.

Men det förväntas inget tal av brudens mor om någon annan i familjen redan hållit detta.

Innehållet ska var i glädjens tecken, med fina minnen och utan skämt om misstag och dumheter i livet.

Längden på talet bör vara ungefär tre till fem minuter.

Läs om hur du ska planera ditt tal här i min artikel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – min sambo äter med gaffeln i höger hand och skyfflar in maten. Är det rätt?

Fråga:
När min sambo äter håller han gaffeln upp-och-ner och lastar alltså på maten på gaffelns kupiga sida.

Jag tycker det ser avigt ut men han säger att det är så man ska äta.

Svar:
Att äta med gaffeln som en skyffel och lasta in maten tillhör inte det som benämns som elegant bordsskick.

Förvisso har vi idag rätter, som t.ex. Chili con carne, vilka nästan är omöjliga att äta på annat sätt än med den konkava (kupade) sidan av gaffeln uppåt. Så en viss acceptans för detta måste vi ändå ha.

Vi äter i vårt bordsskick på det engelska sättet, á la anglais, med gaffeln i vänster hand och kniven i höger. Amerikanerna äter á la franciase, med gaffeln i höger hand. Men det handlar fortfarande om att kunna äta med en viss elegans.

Även i svensk etikett äter vi tidvis med gaffeln i höger hand och med den kupade sidan uppåt, det är vid mjuka maträtter som fiskpaté.

Men rent generellt så har din sambo fel, det är undantagen jag beskrivit här ovan.

Klicka här för att läsa min artikel om kniv och gaffel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – om jag gissar, så menar du knapplös när du skrev kapp lös, eller?

Fråga:
Jag har köpt en klänning som är lång livet är randigt vitt orange och vitt men en svart från midjan och ned åt.

En orange tröja som går till midjan som är kapp lös.

Svar:
Du får ursäkta mig, men jag vet inte vad din fråga är. Du har enbart beskrivit vad du köpt.

En ”kapp lös” orange tröja är jag också ovetande om vad det är. En felstavad särskrivning? Ska det vara knapplös?

Så jag beklagar, det går inte att räkna ut vad det är du undrar.  Hör av dig så kan jag korrigera när du förtydligat.

Du får läsa på egen hand i min artikel om Kavaj som jag länkar till. Hoppas det vägleder dig.

Klicka här för att läsa min artikel om Kavaj för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – gäst med eller utan partner, hur skriver vi för att alla ska komma med?

Fråga:
Vi ska ha en stor tillställning/fest & vi undrar hur vi ska formulera oss till våra gäster som vi inte säkert vet har någon sambo/partner i dagsläget?

Vi vill gärna erbjuda dem att ta med en vän, flickvän, pojkvän på festen, även om den eventuella personen inte är officiellt presenterad än.

Hur anser du att vi bör skriva?

Svar:
Du har redan formulerat dig ganska bra i den här frågan.

Skriv t.ex: ”Till dig som vi missat att skriva din partners namn på inbjudan (vi känner inte alla), så är du välkommen att anmäla och ta med hen på festen. Det tycker vi bara är roligt!”

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – på vilken sitta sitter jag när min kusin ska begravas?

Fråga:
Vilken sida i kyrkan sitter man på om det är en kusin som avlidit?

Svar:
Det varierar från kyrka till kyrka på vilken sida de närmast anhöriga sitter.

Kusin kan i en del familjer räknas som närmast anhörig, annars sitter du bakom eller på samma sida som dem.

Klicka här för att läsa min artikel om gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – om jag blir bjuden, måste jag bjuda igen?

Fråga:
Om man deltager och bidrar med present till vänners födelsedagar innebär det per automatik att jag själv måste ha fest när jag fyller jämnt?

Jag vill inte ha någon fest och vill inte ha presenter heller när jag fyller 60.

Enligt en vän så är det kutym att går man på andras kalas måste man också ha kalas själv.

Svar:
En ganska gammal, men fortfarande användbar regel säger att man bjuder igen inom ett år.

Skälet var att på det viset blev ju folk bjudna på kalas eller fest både här och där och den sociala kontakten fortsatte.

Så är det ju faktiskt även idag, om du enbart går på andras fester men aldrig bjuder tillbaka. Då är risken stor att man tröttnar på att bjuda dig.

Men det behöver inte vara en födelsedagsfest, det kan vara en trevlig kväll med bara några enstaka gäster. Så där har vän lite fel.

Klicka här  för att läsa fler inlägg om att bjuda igen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – kan jag bära en Dirndl?

Fråga:
Har en Dirndl men maken har inget motsvarande.

Kan maken ha vanlig kostym (ex på bröllop) och jag har Dirndl eller vad gäller?

Svar:
Nu har jag ingen som helst aning om det är någon klädkod angiven, så jag får gissa den.

Utgår vi från mörk kostym eller Kavaj så bör din make bära en mörk kostym med vit skjorta och slips/fluga.

Dirndl är en klassisk sydtysk/österrikisk klädsel för kvinnor och den har inspirerats av folkdräkter. Men det är ingen folkdräkt, om den inte bärs i mindre formella sammanhang.

Det finns lokala folkdräkter, Tracht, och de ger med sin utformning en signal om din position i samhället. Det saknar din Dirndl och är därmed ingen folkdräkt.

Bröllop får anses som formellt och därmed kan den då inte ersätta någon klädkod, vilket folkdräkter/hembygdsdräkter gör. De kan alltid bäras.

Ska du vara noga så kan den tyvärr inte bäras (men hur många vet om dess fakta jag just gav dig?).

Klicka här för att läsa min artikel om folkdräkter med mera >>

Källa: Herbert Schwinghammer – Knigge kompakt: Richtige Umgangsformen und gutes Benehmen in jeder Lebenslage, 2015