Klädkod – ingen klädsel angiven till sommarfest i partytält, vad gäller?

Fråga:
Är inbjuden till sommarfest i partytält .

Ingen klädkod i inbjudan, vad har man för klädsel?

Svar:
Ska vi vara riktigt petiga så är det frack och frackklänning som gäller.

Men nu är det 2000-talet och sådan gamla regler lär knappast fungera, så jag skulle välja en klädsel som motsvarar Kaaj enligt det nmer moderna synsättet.

Klicka här för att läsa min artikel om Kavaj hon eller han >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Värdskap – hur presenterar jag mina gäster med musik vid min 50-årsfest?

Fråga:
Fyller 50 år i sommar och vill presentera alla gäster.

Inte genom att skriva om dem i sånghäftet.

Gärna genom musik olika låtar, har du någon idé?

Svar:
Antingen skriver du en text om var och en, detta utifrån några enkla kända melodier.

Sedan sjunger du presentationen for dem.

Alternativet är att du tänker ut någon specifik egenskap för var och en och så söker du låtar som kan spelas för dem.

Kom ihåg att göra varje del väldigt kort, det kommer ta tid.

Klicka här för att läsa min artikel om värdskap >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur skriver jag att gästerna får betala själva i baren vid min 80-årsfest?

Fråga:
Hur skriver man på inbjudan om bar, när arrangören håller baren öppen och gästerna själva får betala?

På min inbjudan skriver vi:
Tre rätters meny, Vin, Öl, kaffe med avec, därefter (bar)? med musik och dans.

Skall det stå bara bar, eller öppen bar?

Svar:
Skriv: ”efter maten musik, dans och för den som önskar köpa något mer att dricka öppnas baren”.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur långt i förväg ska den skickas inför ett 30-årskalas?

Fråga:
Hur långt innan måste man skicka ut en inbjudan till ett födelsedagskalas (öppet hus)?

Det gäller 30-årskalas.

Svar:
Man brukar säga att sex veckor i förväg är en lagom tid.

Längre svarstider gör att gästerna lätt glömmer svar och det förpliktigar lite att komma.

Vill du förvarna i god tid, kan du sända ett mail, sms eller annat med ett ”spara dagen-tips”.

I detta talar du om att du planerar en fest ett visst datum och du kommer skicka en inbjudan inom kort.

 Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets klädkoder – vad betyder Elegant Summer Dress vid bröllop i Sydafrika?

Fråga:
Jag och min sambo är bjudna till Sydafrika på ett bröllop, på inbjudan står det Elegant Summer Dress som dress code.

Vi har sökt överallt efter en förklaring till detta men inte hittat någon, skulle bli jätte glad för din hjälp så vi vet vad vi ska packa ner i resväskorna.

Svar:
Även i andra länder finns det oklara klädkoder (detta är ingen vedertagen sådan).

Men med tanke på det varma klimatet och ett bröllop skulle jag som man ta den vita smokingjackan och kvinnan en sommarlätt klänning inte nödvändigtvis i full längd, men absolut i finare tyg och festbetonad karaktär.

Eller som en etikettskollega i USA skriver:
”Fashion experts say that white and ivory work well in the summer and warmer climates. White Diamond White and Ivory also make a great choice for destination weddings.”
( modeexperter säger att vitt och elfenben fungerar bra på sommaren och i varmare klimat . Vitt och elfenben är ett utmärkt val för just bröllop )

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – hur äta soppa ur en consommékopp?

Fråga:
Var på kryssning där soppan serverades i consumekopp. Det var en tunn soppa.

Min bordskavaljer drack soppan ur koppen som ju hade två handtag.

Var det tillåtet enligt etikettsregler ? Kändes inte rätt för mig.

Vill gärna att det blir rätt nästa gång, tack.

Svar:
Consommé är, mycket förenklat, en avancerad buljong.

Det är två handtag på koppen och det är här man lätt misstar sig, det är en kopp och ingen djup tallrik.

En soppa äter man med sked, men Consommé dricks och det är just därför de kallas Consommékoppar.

Kopparna ställs på assietten, precis som en tekopp.

Din kavaljer hade således rätt, de har två handtag då det är koppar och man dricker buljongen.

Klicka här för att läsa min artikel om att duka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsplacering – det är så få från min släkt, hur ska vi placera gästerna?

Fråga:
Hur ska vi placera folk, när mina föräldrar inte kommer?

Mina två barn och bara ett fåtal av vännerna kommer.

Men på min makes sida kommer båda föräldrarna som fadern är omgifta.

Hans tre barn, flera syskon och flera vänner.

Det blir så få på min sida.

Svar:
Det framgår inte i vilket sammanhang ni ska bordsplacera, men dina närmsta släktingar ska placeras med din makes närmsta.

I det här fallet sätter du dina barn med din makes föräldrar (om det fungerar åldersmässigt).

Din makes föräldrars partners kan ni placera lite längre ut från er och låta de släktingar/vänner du har sitta närmare.

Sedan blandar ni fritt utifrån ålder, intressen och hur gästerna kan passa ihop.

Klicka här för att läsa min artikel guide till bordsplacering >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – hur fungerar en lit de parade för oss anhöriga?

Fråga:
Vad är det för regler som nära anhörig vid lit de parade?

Svar:
Lit de parade eller paradsäng på franska är mer vanligt inom den katolska kyrkan och oftast för offentliga personer.

Här i Sverige och i Norden är det ganska sällsynt och den senaste personen var prinsessan Lilian som låg på lit de parade i Slottskyrkan 2013.

I katolska länder kan de ligga på lit de parade upp till en vecka, men hos oss oftast endast en dag.

Klädsel för gästerna är ofta diskret och mörk, vilket avser er då ni är släkt, även om det vid offentlig lit de parade inte ställs sådana krav.

Rent generellt innebär det att man som gäst visar vördnad för den avlidne, precis som vid en begravning och ett sista farväl går man fram till kistan och i det här fallet den avlidne.

Ni bugar respektive niger inför den dödes bädd och stannar upp en stund. Ibland går man motsols, ärevarvet runt kistan.

Stanna upp någon minut och kanske väljer du att stå i egna tankar, eller att säga några ord. Det är valfritt.

Buga/nig på nytt och lämna därefter den avlidne.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bordsskick – vad gör man när man slagit sönder ett dyrt glas?

Fråga:
Jag råkade på en middag hos bekanta ha sönder ett vinglas av dyrare modell.

Jag vet att värden blev ledsen och sa att sådant sker. Ska jag betala glaset?

Jag skulle själv bli ledsen om det var hos mig det hände och tycker nog att den som haft sönder glaset ska betala.

Kan man säga att ett glas kostar ex 700 kr och förvänta sig att få betalt för det trasiga?

Svar:
Bjuder man till fest och dukar med en värdefull servis får man ta med i beräkningen att en olycka kan ske.

Självklart är en sådan händelse tråkig för både gäst och värdpar, men tyvärr så sker det och det kan ingen hjälpa.

Som gäst kan man efteråt kontakta värdparet och erbjuda sig att ersätta skadan man förorsakat, men i de flesta fall kommer svaret bli att det behövs inte.

Då framför man sin ursäkt och tackar för en trevlig fest. Sedan lämnar man det hela bakom sig.

Så i ditt fall ska du utgå från värdens svar och inte göra mer åt saken.

Klicka här för att läsa min artikel om vad göra när man spiller >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson