Bröllop – om mnan enbart ska närvara i kyrkan, hur klär man sig då?

Fråga:
Vi är 90-års par som ska bevista sonsons vigsel i Botaniska trädgården.

Ingen mottagning då paret reser direkt utomlands.

Vilken klädsel gäller?

Svar:
Om det finns en klädkod angiven på inbjudan är det den som gäller.

Annars skulle jag nog välja en formell klädsel som mörk kostym.

Klicka här för att läsa  min artikel om klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Värdskap – hur gör man med LCHF, GI och annan bantningsmat på kalas?

Fråga:
Sonens ska fira sin 21-årsdag och han frågade mig vad man ska tänka på att bjuda på när han fyller år.

Två i familjen/släkten äter endast LCHF och några är laktosintoleranta.

Den stora frågan är hur stor hänsyn man ska ta till olika människors dieter och vad de äter och inte äter.

Man kan ju inte ta upp beställning. Ett kalas ska vara roligt att bjuda till samtidigt som man givetvis vill att gästerna ska kunna äta av den mat man bjuder på.

Det är lätt att laga mat och baka på laktosfritt, så det är inga problem. Men att laga mat och baka så att de personer som äter LCHF det känns bara krångligt och skapar merjobb som man inte vill stå med, även att man har respekt för dessa personer givetvis.

Hur ska man göra i såna lägen?

Vad ska man bjuda på och hur stor hänsyn ska man ta till de personer som går på olika dieter i sammanhang som detta?

Svar:
Om man ska hårddra detta med överkänslighet och intolerans, så ska gästen erbjuda sig att ta med sig egen mat.

Det kanske ett fåtal gör, men de flesta som äter en specialkost för sin vikt eller liknande får försöka ta av det som de kan äta.

En gäst som är medveten om detta kan i allmänhet äta en del innan de går hemifrån och så smakar de bara på det som de vill ha.

Däremot kan man ju som värdpar försöka laga det mesta laktosfritt och hjälpa de gästerna.

Så meddela berörda gäster att laktosfritt kan ni ordna, i övrigt får gästerna äta av det som serveras och vad de kan äta.

De får välja på att äta det som serveras eller avböja inbjudan. Banta kan man säkert göra även på kalas, men då utan värdfolkets anpassning.

Klicka här för att läsa min artikel om överkänslighet och allergier >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vilken klädsel ska jag bära?

Fråga:
Min bror har gått bort, vilken färg på slipsen ska jag ha?

Ska jag ha en svart eller vit?

Svar:
Din fråga har besvarats ett hundratal olika gånger.

Om du sökt eller läst min artikel hade du hittat svaret direkt och därmed sluppit vänta på svaret.

Du fick en länk via mail, så du vet därmed förmodligen redan vad som gäller.

Klicka här för att läsa alla frågor och svar om färg på slipsen >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – hur ska jag vika en ficknäsduk?

Fråga:
Hur skall näsduken vikas för en bal?

Svar:
Den kan vikas på fem sätt.

Enklast är en vikning som om den ser ut som om den är ”slängd” ner i fickan.

Den kan också vikas rakt, eller med en, två eller tre snibbar.

Flottast vis frack eller smoking är rak eller med tre snibbar enligt min åsikt.

Klicka här för att se min film om att vika en ficknäsduk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – endast närvara i kyrkan, är det ok?

Fråga:
Undrar om det är ok att dyka upp i kyrkan på ett kyrkbröllop om man ej är inbjuden?

Detta för att efter bröllopet åka därifrån?

Svar:
Javisst är det ok, vem som önskar får gå i kyrkan när man önskar och vare sig det är bröllop eller inte.

Dessutom är det trevligare med ett besök alls från dig, än inget överhuvudtaget om du känner brudparet.

Läs mer i min artikel om bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Tal – får man läsa ur manus när brudens far håller tal?

Fråga:
Är det ok att hålla i och läsa i ett manus när man håller rubricerat tal?

Svar:
Det är helt i sin ordning.

Men man får akta sig, för läser man högt ur manus försvinner ofta variationer i talet, det blir lätt entonigt och trist.

Bättre att arbeta med stolpar och lära sig en del utifrån dessa stolpar i manuset.

Klicka här för att läsa mina tips till en talare >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Toastmadame – ur lång tid mellan talen ska det vara vid ett bröllop?

Fråga:
Jag ska vara toastmadam på ett bröllop.

Hur lång tid ska det vara mellan talen?

Svar:
Det beror helt och hållet på hur många tal som anmäls.

Din planering ska vara sådan att gästerna hinner äta mellan talen och inte ständigt behöva lägga ned besticken.

Allt ska flyta på och inte stanna upp.

Klicka här för att läsa min artikel om toastmaster på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – hur kunde de köpa en identisk ovanlig äldre möbel?

Fråga:
Jag har under nästan två års tid varit på jakt efter en väldigt speciell möbel hittills utan framgång.

Jag har även bett min svåger att hjälpa mig hålla utkik efter möbeln vilket han gjort.

Hans fru har tidigare uttryckt avsky för denna typ av möbel och uppgett att hon avskyr stilen.

Plötsligt har de köpt exakt denna möbel. Det här känns hemskt.

Får man verkligen göra som de gjort?

Svar:
Jag kan förstå din frustration och om du har bett paret hålla utkik kan det ju även vara på sin plats att fråga om de köpt möbeln för din räkning.

Det finns ju inga regler för detta, men moraliskt och etiskt kan man fundera på om svågern och svägerskan tänkt på sitt val av möbel.

De visste ju mycket väl vad du var ute efter och vad ni letade efter. Att hitta varan och sedan köpa den till sig själv är nästan oförskämt.

Jag tycker att du ska prata med dem och meddela hur du upplever att de köpte möbeln själva när de lovat hjälpa dig.

Klicka här för att läsa om vett och etikett människor emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Disputation – vilka bjuder man in till disputationsmiddag?

Fråga:
Vilka är det man bjuder in till disputationsmiddag? Jag bjuder jag alla på min avdelning, det är tradition.

Men hur gör jag med vänner? Ska jag bjuda dem med respektive? (kollegor bjuds inte in med respektive).

Svar:
Som du beskriver, så räcker det med att bjuda dina arbetskamrater och inte deras respektive.

I övrigt säger etikett att man delar aldrig på ett par.

Förmodligen bjuder du familj med respektive och jag skulle nog rekommendera att göra lika med vännerna.

Annars måste du vara konsekvent över hela linjen och inte bjuda någon med partner.

Klicka här för att läsa min artikel om disputationsmiddag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – när fick den som tagit sitt liv begravas på en kyrkogård?

Fråga:
När slutade man begrava de som tagit livet av sig utanför kyrkogården?

Svar:
Fram till 1908 kunde en så kallad ”självmördare” inte få en i kyrkan benämnd hederlig begravning.

Att begå suicid, eller självmord, var ett brott som inte kunde bestraffas på annat sätt än att de inte fick begravas i vigd jord.

Man skilde på en ”neslig begravning” som gjordes för en del grova brottslingar och en  ”stilla begravning” som saknade sång och klockringning. Den senare var en förkortad ritual för t.ex. odöpta barn och de som begått självmord.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson