Bröllop – gästers boendekostnader?

Fråga:
En liten fråga, vad är norm/etikett när det gäller bröllop. Vi planerar vårt bröllop i en annan ort än vi bor. Och våra gäster kommer från andra orter dit. Är det vi som skall stå för gästernas boendekostnader?

Eller skall de stå själva för sina boendekostnader?

Svar:
Det finns ingen etikett för just detta, men en oskriven regel är att gäster som vill övernatta betalar för sig och vill man åka hem gör man så.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – ska frånskild sitta med före detta familjen?

Fråga:
Min före detta svägerska ska begravas.

Mina två vuxna barn och min f.d man tycker att jag ska vara med på begravningen.

Hur blir placeringen i kyrkan under begravningsakten ?

Sitter barnen tillsammans med sin far och övrig släkt till höger i kyrkan och jag som frånskild, till vänster i kyrkan?

Svar:
Som frånskild är du inte längre en del av släkten och därmed sitter du enligt formell placering ibland övriga begravningsgäster.

Om det är till vänster eller höger kan inte besvaras, då det varierar mellan olika församlingar.

Det är nästan alltid enbart de närmast anhöriga som idag berörs av denna tradition om vänster eller höger sida, övriga gäster sprider sig över kyrkan. Men det innebär att du sitter längre bak i kyrkan och din f.d man och era barn sitter på de främre bänkarna.

Men det var formalia, sedan avgörs det givetvis beroende på er relation idag.

Vill din f.d man och era barn att du ska sitta tillsammans med dem och känns det ok för dig så finns det ingen anledning att du sätter dig någon annanstans.

Så det är inget du kan förvänta dig eller begära, men det är något familjen kan önska att du gör.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – hur ska jag utforma en annons om min femtioårsfest?

Fråga:
Jag fyller 50 år i slutet av sommaren och skulle då vilja fira det tillsammans med de närmaste i familjen, men bjuda in vänner och bekanta långt senare, kanske i vinter.

Kan man göra så?

Hur skall jag i så fall annonsera det i lokaltidningen?

Svar:
Det låter som en alldeles utmärkt idé.

Skriv att du fyller år, men att uppvaktning sker vid ett senare tillfälle.

Inbjudan skickas.

Till släkten skriver du en särskild inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – ska man säga Hej då” till värden när man lämnar festen tidigare?

Fråga:
Bör man säga hejdå till värden/värdinnan på en stor fest innan man lämnar den om man gör det innan övriga gäster?

Svar:
Att tacka och ta adjö efter en fest tillhör gott uppförande.

Om du måste lämna festen tidigare är det bästa om du vidtalar värdparet i förväg, då kan du diskret lämna tillställningen.

Bekymret uppstår om enperson börjar tacka för sig och gå, då följer andra lätt efter.

Så när du går, ska du tacka och ta avsked mycket diskret.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad gäller vid trerätters middag med partiledningen, men inbjudan saknar klädkod?

Fråga:
I slutet av augusti kommer jag att ha förmånen att få gå på en middag med mina partikamrater.

Partiledningen kommer att närvara så det känns lite högtidligt om än på ett avslappnat sätt.

Vad jag vet finns ingen uttalad klädkod. Svart/mörk kostym är ju aldrig fel men samtidigt känns det lite väl ”tungt” om det blir en riktigt varm och härlig augustidag.

Det är ett större event om ca 200 personer om det spelar någon roll.

Vad finns det för alternativ att välja utan att vara en slufs?

Svar:
Det bästa sättet att få svar är att kontakta dem som står för inbjudan.

De har säkert tänkt på hur middagen planeras och finns ingen klädsel angiven får de räkna med sådana frågor.

En Blazer med ett par snygga ljusa byxor passar säkert bra. Ta en kortärmad skjorta och avstå slipsen så är du redo för sommarvärme.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska tärnan fixa något blått, något lånat med mera?

Fråga:
Jag ska vara tärna på min bästa väns bröllop och har en fundering.

Vem är det som fixar något blått, lånat, gammal och nytt till henne? Är det jag? eller blir det fel då?

Är det hennes mamma eller hur gör man?

Vet inte vem jag ska fråga så perfekt om jag kan få svar här.

Svar:
Det ska bruden själv ordna, det är hennes lycka det handlar om och om du lånar eller fixar så är det dig detta faller på.

Om vi nu ska tro på skrock.

Något gammalt betyder att man för traditioner vidare, något nytt att man ser fram emot det nya livet.

Något lånat att man får med sig lyckan från en vän, något blått står för trohet och pengen för ett rikt liv.

Så den delen ska du inte ens fundera på.

Klicka här för att läsa min artikel om något gammalt, något nytt, något blått >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

På stan – min pappa som är rullstolsbunden kan inte hyra frack, vad kan han bära istället?

Fråga:
Min son ska gifta sig och klädsel är högtidsdräkt.

Min 87-åriga pappa är totalt rullstolsbunden och har ej kunnat hyra frack då de butikerna hade trappor upp i butiken.

Kan han ha mörk kostym? Vad ska han ha för skjorta?

Ska han ha fluga? Han vill följa etikettkoder.

Svar:
Det är bara att gå in på företaget som hyr ut fracken och be att de bär ner en frack att prova hemma.

Har de minsta service ska de göra så, för är det högtidsdräkt påbjudet finns det tyvärr inget alternativ om han vill följa etiketten.

Finns det ingen annan möjlighet kan han ta mörka kostymbyxor, hyra en frackrock och till detta en frackskjorta med vit fluga och vit väst.

Det skulle kunna gå att prova med en mörk kostym, en vit frackväst, frackskjorta och vit fluga.

Kanske märks det inte så tydligt när han sitter i rullstol. Men jag vet inte, ni måste pröva om det fungerar.

Läs mer i min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Titles – how do I adress a Swedish count correctly?

Fråga:
I am from Germany and would like to write a letter to a Swedish count (greve).

How do I address him correctly, on the envelope, in the letter itself?

I don´t know him personally, it´s more of a business letter.

Svar:
In Sweden, we have,  since a  long time given up titles, and therefore you will not think about anything like that.

If you want, type Count NN on the envelope, the letter is enough to start with ”Dear Sir”.

Read more in my article about titels >>

Etikettdoktorn Mats Danielson

Mingel – att göra en riktad inbjudan?

Fråga:
Vi tänkte bjuda ca 30 pers till ett mingel.

Jag tycker det vore bra om man skrev på inbjudan, förutom den inbjudne, därutöver vilka fler som får inbjudan.

Lite okonventionellt men funktionellt eftersom det är folk från olika håll och man gärna vill veta vilka övriga som kommer innan man bestämmer sig.

Min man tycker inte man ska göra så, för att man inte brukar göra så…

Svar:
Det man som gäst brukar utgå ifrån att värdparet satt samman en gästlista för mesta möjliga trevnad.

Men samtidigt, traditioner kan förändras, så vad hindrar egentligen er modell?

Inget, så ni kan ju pröva lite nya grepp!

Läs mer i min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson