Bröllop – hur avböjer jag en inbjudan på bästa sätt?

Fråga:
Jag och min fru är bjuden på min systers sons bröllop .

Jag som morbror har inte så stor kontakt med honom, ett par gånger per år kanske. Många är bjudna.

Först en vigsel och efter det en middag för familjen, inte vi och övrig släkt .

Efter det blir det en öppen fest på kvällen. Jag är absolut inte sugen på att åka.

Hur tackar man nej utan att såra?

Svar:
Ni svarar på det sätt som inbjudan anger, gärna med ett kort och tackar för den inbjudan och så meddelar ni att ni tyvärr på grund av andra engagemang denna dag inte kan närvara.

Det behöver inte vara svårare än så. Frågar de av någon anledning, vad ni ska göra istället så är det bara att svara att det passar inte in i livspusslet just nu.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klädkod – ska jag bära väst eller gördel till dubbelknäppt smoking och vilken hatt kan jag ha?

Fråga:
Jag på ett bröllop med klädkod smoking.

Jag har dagen till ära införskaffat mig en dubbelknäppt sammetssmoking med spetsig krage.

Jag vet att det på grund av kragen är kutym med väst men vad gäller i detta fall då den är dubbelknäppt, gördel eller väst?

Jag funderar också kring hatt, är det acceptabelt med ett plommonstopp alterantivt homburg till ovan nämnda klädsel?

Övriga accessoarer blir käpp, vit sidennäsduk, vit blomma i knapphålet samt svart sammetsfluga.

Svar:
Bär du Smoking väljer du antingen Chapeau-Claque, Homburgerhatt eller Plommonstop.

Till en Smoking med spetsig krage, även om den är dubbelknäppt, kan du bära väst.

Flugan och näsduken är korrekt och käppen är en accessoar som du belutar själv.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Mellan människor – måste jag återgälda oönskade presenter från en f.d svägerska?

Fråga:
Jag har en före detta svägerska som jag knappt haft kontakt med senaste året och heller inte vill ha någon kontakt med.

Hon verkar inte förstå min ”aviga inställning” utan kontaktar mig med jämna mellanrum.

Hon ville komma på besök när vår lilla var en vecka gammal men vi sade nej. Hon och min mans bror har ett barn ihop.

Vi har nyligen döpt vårt barn och hon skickade då med en present till vårt barn trots att hon inte var bjuden.

Nu är hon gravid med en ny kille och jag undrar hur vi ska förhålla oss till detta?

Ska vi ge hennes barn present vid nedkomst och dop o.s.v?

Är det mot etiketten att tacka nej om vi får inbjudan till dop eller födelsedagskalas i framtiden?

Svar:
Att du inte uppskattar henne och inte vill ha kontakt  är sannolikt inget som din före detta svägerska förstått.

Presenten som hon skickade till ert barns dop är uppenbart en vänskaplig gest och det bästa är att skicka henne ett tackkort för denna.

Får ni inbjudningar så ska ni på ett vänligt sätt avböja dessa och ange ett fullgott skäl. T.ex: ”Tack för inbjudan, men vi är sedan lång tid planerat bortresta/arbetar denna dag”.

Det är inte emot etiketten.

Om ni skickar hennes barn presenter till dop eller födelsedagar, så uppmuntrar ni relationen.

Jag skulle nog välja att avstå för att inte hamna i en framtida situation där det ständigt ska återgäldas.

Klicka här för att läsa min artikel om att få fel presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vernissage – ska jag ta med present till fotografen?

Fråga:
Jag är bjuden till en fotoutställning.

Utställaren är en man som är 50 år.

Ska/bör jag ha med mig något och i så fall vad?

Svar:
Du behöver inte ta med dig något alls, utställaren kommer glädjas åt ditt besök och din närvaro är present nog.

Är det en när vän eller släkting som du vill uppmuntra lite extra så kan du alltid ta med en liten blomma.

Men som sagts, det är inget som förväntas.

Klicka här för att läsa mina övriga inlägg om vernissage >>

Dop – vilken klädsel gäller vid ett barndop?

Fråga:
Vad gäller för klädsel vid barndop?

Är det några färger som bör uteslutas?

Svar:
Du ska bära en  inte alltför mörk klädsel, det är en högtid i ljusets tecken.

Gärna i ljusa färger.

Hatt passar alldeles utmärkt för henne och till ett stort dop kan även handskar användas.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid barndop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Sociala media – kan jag lägga ut andras bröllopsfoton på Facebook?

Fråga:
Är det ok att lägga ut foton på Facebook på bruden, brudparet?

De är tagna utanför kyrkan, efter vigseln?

Svar:
Det tillhör god ton att alltid fråga innan man publicerar bilder på andra människor.

Lagen tillåter att du tar de bilder du vill och du avgör vad som ska publiceras, så länge du har tagit bilderna.  Så där möter du inget hinder.

Andras bilder får du inte publicera på grund av upphovsrättsligt skydd.

Men jag skulle som sagt meddela brudparet: ”Jag har tagit några fina bilder på er, är det ok om jag publicerar dem på FB?” 

Klicka här för att läsa min artikel om etikett på sociala medier >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vigselring – kan jag, efter skilsmässa, bära den runt halsen i en kedja?

Fråga:
Kan jag bära min vigselring i ett halsband efter skilsmässa?

Synd att den bara ska bli liggande.

Har ju burit den i sju år på mitt ringfinger.

Svar:
Det finns inget som hindrar att du bär den så, men vore det inte bättre om du fick den omgjord så du kan bära den som ett smycke?

Att bära ringen,  i sitt ursprungliga skick, runt halsen blir ju en ständig påminnelse om det som varit.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselring >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – när håller jag som brudens mor mitt tal till brudparet?

Fråga:
Min dotter ska gifta sig. Vet inte om hennes far kommer att hålla något tal

Vi är skilda sedan 30 år.

Kan jag som brudens mamma gå in i hans ställe. Vilken blir talordning blir det då?

Svar:
Det enkla och självklara svaret blir att du kontaktar brudens far och frågar honom om han planerar ett tal.

Annars håller du välkomsttal och första talet till brudparet.

Klicka här för att läsa om talordning på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – hur ska en riktig balklänning vara utformad?

Fråga:
Min man är med i en loge och vi är bjudna på bankett, klädsel frack/frackklänning. Innan banketten ska vi ha en högtidsceremoni i kyrkan.

Jag har fyra balklänningar, allt från en ”riktig blåsa” med underklänningar, pärlbroderier o siden till en vacker lila i chifong o diskretare med vackra broderier och en mer täckt arm.

De andra två är ett mellanting av dessa båda.

Vad rekommenderar du?

Svar:
En bal- eller frackklänning är en golvlång klänning eller kjol med separat överdel. Det är stor frihet i utformningen som gäller, men det ska synas att det här är festkläder!

Det mest viktiga är att den är extra fin, golvlång och festbetonad.

Så välj inga ”mellanting”, här är det full festklädsel som gäller. Det innebär din ”riktiga” blåsa är bästa valet.

Klicka här för att läsa min artikel om balklänning >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Netikett – hur gör man när vänner dör och finns kvar på Facebook?

Fråga:
Hur gör man när vänner försvinner, men fortsätter ”leva kvar” på Facebook.

De får uppdateringar, inbjudningar och till och med kondoleanser.

Ska man bara fortsätta så här eller vad göra?

Svar:
Det är en relativt ”ny” företeelse, vänner på Facebook skickar kondoleanser och berättar saker om den bortgågne vännen.

Ibland uppstår situationen att ett dödsbud kommer ut på nätet innan man ens har nått alla berörda. Här får man som ”vän” på nätet vara försiktig – kolla om alla vet innan du skriver något.

Mitt råd är att man inte skriver på loggen, att man är försiktig med att kommentera om det inte framgår att personen avlidit.

Kan du ta bort personen från listor så gör det omedelbart, annars blir det som om man skickar brev till den döde.

Sedan vill en del personer behålla vännens logg ett tag för att se hur andra skriver, det får man kanske acceptera idag.

Kanske det inte är känt för familjen att din avlidna vän finns med på nätet, då kan man efter begravning och den akuta sorgen kontakta dem och berätta.

Men det bästa att ta beslutet och plocka bort vännen ifrån sin lista. Även om det kan kännas tungt.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett på sociala medier >>

 Etikettdoktorn, Mats Danielsson