Födelsedag – om jubilaren avsagt sig presenter, kan man ta med en blomma?

Fråga:
Vår granne fyller 60 år.

Han skriver att han inte vill ha presenter utan bara att vi kommer och gör hans dag till ett glatt minne.

Ska man inte ens ta med en blomma då?

Svar:
Jag förstår dilemmat, men har han sagt nej till presenter så har han.

Sedan kan ni kanske ta med en liten blomma i alla fall och lämna den som ”tack för inbjudan”.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – när, eller kan, brudkronan tas av?

Fråga:
När brudkrona bärs under vigseln i kyrkan.

Ska den vara på hela kvällen?

Ska den tas av tillsammans med slöjan och i så fall när på kvällen?

Svar:
Brudkronan symboliserar jungfru Marias roll som ”himmelens drottning” och hennes kyskhet och därför bars den endast av brudar vid deras första äktenskap.

Under 15- och 1600-talet fanns inte så ofta brudkronor, men blev mer officiellt och under 1700-talet och då ville kyrkan stärka sin roll i bildandet av nya äktenskap. Den kyrkliga vigseln blev lagstadgad först 1734.

Det var oskulder som bar kronan och var bruden gravid så fick hon inte bära den. Man kunde till och med utdela böter om kvinnan ”lägrats” under förlovningen. Kronan hade en stark symbolik vid bröllopet och bars därför hela kvällen.

Men tiderna förändras, kronan användes alltmer sällan. Men under 2000-talet har kronorna allt oftare plockats fram ur gömmorna och börjat användas på nytt.

Dock är inte symboliken lika stark idag och därmed ökar möjligheterna att vara mer flexibel. Ett alternativ är att kronan sitter på fram till brudvalsen då man kan ”dansa kronan av bruden” (vilket inte fysiskt innebär att kronan ramlar av).

Även slöjan kan sitta på, men är den stor kanske den av mer praktiska skäl plockas av till festen. Kronan kan ju vara en del av din frisyr, ta även sådana hänsyn i ditt beslut om att ta av kronan.

Allt detta kan du själv avgöra, det är fritt val.

Klicka här för att läsa min artikel om brudkrona >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär Collar and tie vid bröllop i Brasilien?

Fråga:
Jag och min fru är bjudna till ett bröllop i Rio nu i september. Klädkod Collar and tie

Jag tänkte ha på mig en smokingkavaj, fluga och udda byxor. Funkar det?

Men viktigast av allt vad gäller för min fru?

Svar:
Detta är en intressant klädangivele, då den är ett så kallat idiom. Vilket innebär en variant på klädsel i olika sammanhang, så jag ger lite bakgrund. Men tyvärr har inbjudaren i detta fall med detta idiom skapat en egen dresscode. Då blir det svårt att förstå för gästen.

Som exempel kan man ta en man som förr var mer informellt klädd i vardagen, men vid mer formella tillfällen satte han på sig en ren löskrage och slips. T.ex. i  kyrkan, eller eller bröllop.

Idiomet collar and tie eller vårt skjorta och slips härrör från den tid då skjortkragar var separata. Han hade två stycken till varje skjorta och på så sätt sparade man på tvätten. Det skulle kunna beskrivas som att annat idiom ”se till att bära en ren krage”.

Begreppet collar and tie är som skrivits egentligen ingen klädkod, men utifrån tidigare beskrivning kunde han inte gå i skjortärmarna. Utan kavaj var han oklädd (kragen och kanske otvättat skjorta blev synlig). Därför förväntas än idag kavaj/kostym och givetvis motsvarande för kvinnan.

Jag är ingen expert på klädsel vid Brasilianska bröllop, men det är färgstarka klänningar och snygga kläder. Så för din fru kan en färgstark elegant, festbetonad aftonklänning passa bra. Längden kan vara ankellång, men om den är vid och glittrig kan den även vara kortare. Se i bifogad länk.

För din del skulle jag rekommendera en kostym, skjorta och slips istället för fluga. Den kan vara mörk och med vit skjorta, då är du definitivt helt rätt.  Din kombination av smokingjacka och udda byxor verkar inte vara något första alternativ.

För att säkerställa klädseln så skulle jag ändå kontakta inbjudaren och helt enkelt fråga vad som förväntas i klädväg. För även om jag ger ett svar baserat på fakta, så innebär det inte att inbjudaren har den kunskapen. Såväl i Brasilien som i Sverige rör man säkert ofta till det med klädkoder och ”Collar and Tie” är ingen, på engelska, vedertagen sådan.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vilken färg ska det vara på skjortan vid klädkod kavaj?

Fråga:
Vilken färg ska det vara på skjortan när klädkoden är ”kavaj”?

Svar:
All information om detta hade du funnit direkt om du sökt på kavaj på denna site.  Jag lägger länken till artikeln sist i detta svar.

Kort kan kavaj förenklat delas upp i två grupper, informell eller formell fest.

Informellt, liten fest och inte så elegant. Mindre fester.

Formell är t.ex. bröllop, jubileum och liknande. Stora fester med många gäster.

I den informella gruppen innebär kavaj den mer tidsenliga tappningen, med kavaj/kostym i valfria färger. Det gäller även skjortan, som kan vara i den färg du vill.

Vid formella tillställningar innebär det mörk kostym och då är det alltid vit skjorta.

Klicka här för att läsa min artikel om Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan vi vid inbjudan till bröllop dela på par som vi inte känner så bra?

Fråga:
Min dotter skall gifta sig.

Måste man alltid bjuda par till ett bröllop?

Om man har ”gamla” vänner som man känt länge (unga människor) som haft sällskap ett tag, men vars sällskap man aldrig träffat, måste man då bjuda dem?

Inser att det är trevligt, men tyvärr också en kostnadsfråga.

Svar:
Man brukar förenklat säga att det finns tre kategorier: De man måste bjuda, de man bör bjuda och de man vill bjuda.

Utifrån den indelningen bjuder man in och de par som bjuds är de som har stadigvarande förhållanden. Men detta avser man gifta, sambos, särbos, ett par som träffats under en längre tid.

Det betyder att paret som träffats förra månaden knappast kan räknas dit. Men man heller inte säga att vi känner inte partnern, så hen bjuder vi inte.

Svaret blir att man delar inte på etablerade par, vare sig man känner partnern eller inte. Att göra det får anses som väldigt ohyfsat.

Hur ni ska definiera stadigvarande förhållanden, det kan jag inte ge ett klart svar på. En del par är etablerade för alltid inom några månader.

Men är det en kostnadsfråga, då får brudparet avgöra vilka par som ska bli utan inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära väst istället för kavaj till bruten kavaj?

Fråga:
Min fråga rätt enkel, kan man ha endast väst (med en välstruken skjorta) och mer propra byxor, till klädkoden ”bruten kavaj”?

Jag kan erkänna att jag redan gjort på detta sätt några gånger då jag mycket uppskattar både utseendet och rörelsefriheten som kavajen annars berövar en. Då brukar jag ha kostymbyxor eller motsvarande.

Är dock nyfiken på vad kutym är och hur många oskrivna lagar jag bryter mot.

Svar:
Det du avser är troligen ”udda kavaj”, vilket betyder Blazer med udda byxa, Begreppet ”bruten kavaj” existerar inte.

Men står det kavaj, så kan du inte komma i skjorta och väst, att gå i skjortärmarna anses vara oklätt vid angiven klädkod.

Det du planerar att gå i kan säkert vara snyggt, men det är fritids- eller vardagsklädsel.

Enbart att man angivit en klädkod betyder att man inte kommer i sådana kläder utan man tar på en kavaj.

Så svaret är nej, så kan du inte klä dig.

Klicka här för att läsa min artikel om udda kavaj >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – varför skriver du så lite om gravsättning?

Fråga:
I texten om begravning utgår du från att det sker defilering vid kistan inne i kyrkan.

Du skriver ingenting om när kistan bärs ut till kyrkogården, sänks i graven och den sista hälsningen sker där, såvitt jag kan se och läsa (om jag inte läst för slarvigt). Jag vet att det i nutid kanske inte är så vanligt, men det förekommer alltjämt på landsbygden och det är konstigt att inte beröra det alls.

När det gäller handbukett skriver du att en sådan beställs i förväg av blomsterhandel. Det tycker jag är en rigid uppmaning.

Vad är det som hindrar att man själv gör en vacker liten handbukett?

Svar:
Tack för att du läser sidorna så noga och kommer med synpunkter. Blogg och webb omfattar 5500 frågor med svar och 300 artiklar. Det blir lite svårt att veta allt som skrivits, men ett väldigt bra tips till läsaren är att använda sökrutan. Då hittar du alltid det du söker.

Den text du efterfrågar fanns på annan plats i annan artikel, men jag har lagt in den även där du efterfrågar den. Gravsättning förekommer överallt, även i städerna.

När det gäller råden så utgår jag ifrån att läsaren är en klok och eftertänksam person och skriver inte ut allt. Jag skulle kunna skrivas ned hur många om, men och utifall att så det blev tiodubbla mängden material att läsa. Men det blir omöjligt att läsa.

Jag ger enkla råd baserat på hur de flesta gör och då är det handblomma, ofta en ros, från blomsteraffären som gäller. De flest bör, utan att jag behöver skriva det men jag kan givetvis ha fel, begripa att du istället kan ta en blomma från en trädgård eller ute i naturen.

Att påstå att jag är rigid känns lite ledsamt, snarare är väl min tanke att människor förstår mer än det som skrivs hade jag hopats att det skulle uppfattas som motsatsen – flexibelt.

Klicka här för att läsa min artikel om avsked vid graven >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Netikett – hur snabbt kan man förvänta sig ett svar på e-post eller sms +från offentliga verksamheter?

Fråga:
Hur snabbt ska man svara på officiell e-post eller sms?

Svar:
En allmänt vedertagen regel är så snart som möjligt, helst inom 24 timmar.

Detta kan ibland ske genom så kallade autosvar, med meddelande om ledighet.

SMS är svårare, den du söker kan vara ledig och inte ha telefonen på. Där finns inte autosvar.

Inom många offentliga förvaltningar har man en policy för detta.

Klicka här för att läsa min artikel om netikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bjudning är det löjligt att ha namnkort, alla kanske inte känner varandra?

Fråga:
Är det löjligt att ha namnkort på borden?

Vill ju inte tvinga nån att sitta bredvid någon de inte känner så väl.

Men samtidigt vill jag inte ha grupperingar på bröllopsfesten.

Vad tycker du?

Svar:
Du avser sannolikt placeringskort och en bordsplacering ska man ha, det underlättar för gästerna, skapar stämning och enbart positivt.

Att tro att det är löjligt är helt och hållet fel.

Att placera okända människor bredvid varandra är en del av poängen. Jag vet ärligt talat inte vad det är med människor som inte kan sitta andra än med de de redan känner?

Möten med kända och okända är det som utvecklar oss, skapar glädje och ger behållning av festen.

Att placera tystlåtna med pratsamma, utåtriktade med de mer återhållsamma, glädjespridare med försiktiga, äldre med yngre och så vidare. Allt detta skapar dynamik och en bra fest.

Så har du tråkmånsar i bekantskapskretsen som inte kan sitta med nya bekantskaper, då får de lära sig något nytt!

Svaret är ja, ni ska ha bordsplacering.

Klicka här för att läsa min guide till bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson