Mobiletikett – hur ska man svara i telefon?

Fråga:
I många länder, bland andra den jag kommer ifrån, brukar man svara i telefonen med något ord som motsvarar på svenska; ”hallå”, men en del av mina svenska vänner säger att här i Sverige ska man inte svara så, utan att man ska svara med sitt förnamn, efternamn, telefonnummer eller säga, ”hos ….”.

Är det så fel att bara säga; ”hallå”?

Svar:
Dina vänner ar helt rätt när de säger så, vi har sedan många år en tradition att bekräfta vilken man talar med i telefon.

Förr gjordes det via att säga telefonnumret, men det är idag en nästan omöjlig identifikation.

Så en hälsning och både för samt efternamn är artigt och bekvämt för den som ringer.

Är det i jobbet bör du även säga företagets namn och din befattning.

 Etikettdoktorn, Mats Danielsson

Blommor – ska jag ta med blommor när min man tar läkarexamen?

Fråga:
Min man tar läkarexamen och det hålls en ceremoni i kyrkan där anhöriga är inbjudna att delta.

Ceremonin väntas ta ca en timme och nu undrar jag om vi ska ta med blommor till kyrkan, eller sparar vi de till festen efteråt?

Svar:
De tycker jag att du sparar till festen efteråt, det verkar vara det mest praktiska.

Men det är inget ”etikettsmässigt” som styr detta, du väljer fritt det du känner är bäst.

Läs mer i min artikel om blommornas språk >>

 Etikettdoktorn, Mats Danielsson

Dresscode – Jacket and tie vid graduation ceremony?

Fråga:
Jag är bjuden på min sons ”graduation ceremony” vid Lunds universitet, och på inbjudan står ”dresscode jacket and tie for the gentlemen”. Vad innebär detta egentligen (för män respektive kvinnor)? Tack på förhand!

Svar:
Det är helt enkelt kostym, med skjorta och slips sant motsvarande klänning för kvinnorna. Du kan läsa hur det ska se ut här:

Läs mina artiklar om hans klädsel  och  om hennes klädsel >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – ger vi något till dotter vid bröllop?

Fråga:
Ger man en present till sin dotter vid bröllop?

Svar:
En present är vid bröllop en lyckönskan till brudparet och den är helt frivillig att ge.

Om ni vill ge det, eller på annat sätt bidra till vigseln är en sak ni själva får avgöra.

De flesta föräldrar ger nog även en present till brudparet.

Klicka här för att läsa om presenter vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan vi som är syskon ha våra bröllop samma år?

Fråga:
Jag undrar om det är ok att välja att ha bröllop samma år som sina syskon?

Min bror och hans sambo har planerat sitt bröllop i två år (och fick sitt bröllop inställt pga olyckliga incidenter)

e ska därför gifta sig nästa år istället så planerna har då pågått i tre år.

I går friade min sambo till mig och vi vill gifta oss nästa år också (helst samma månad, men kan flytta det ett par veckor).

Är det ok eller bör vi ”vänta på vår tur” sommaren efter?

Svar:
Det finns syskon/par som gifter sig samtidigt, så vad det anbelangar finns inga hinder.

Det hela är nog snarare av praktisk karaktär. Kommer era föräldrar stötta er ekonomiskt, har de resurser till två bröllop?

Har ni gemensamma vänner? Vill de gå på två bröllop eller kommer de välja ett av de två. Detsamma gäller släkten.

Det är dessa frågor ni måste ställa er och ur ett rent ”artighetsperspektiv” kanske man får anse att din bror har första ”tjing”.

Börja alltså med att prata med det paret och sedan med dina föräldrar.

Klicka här för att läsa mitt bröllopslexikon >>

Klädkoder – hur klär jag mig mindre feminint, men ändå med korrekt dresscode som kvinna?

Fråga:
Jag undrar ganska allmänt om du har tips till ersättning av klädsel för kvinnor som varken vill bära klänning eller kjol?

Jag personligen känner mig mer bekväm i mer manliga kläder men vill samtidigt vara korrekt klädd enligt dresscoden.

Jag söker alltså inte svar så som kjol med jacka eller liknande helst herrkläder.

Kavaj är väl dresscoden som för mig känns mest aktuell.

Svar:
Det traditionella synsättet är, grovt generaliserat, att kvinnor bär kjol/klänning och männen bär kostym. Detta är det enda korrekta svaret ur ett klassiskt vett och etikettperpektiv.

Sedan finns det män som trivs i kvinnokläder och kvinnor som mår bra när de får ikläda sig rollen med en mans kläder.

Där är svaret enkelt, du klär dig utifrån den person du vill agera som. T.ex ”Kjell” gillar att sminka sig och klä sig och uppträda som ”Lisa”. I detta scenario behåller hen de klassiska klädkoderna som kvinna eller man, detta utifrån sin roll.

Din fråga uppfattar jag på ett annorlunda sätt, du vill fortsätta agera som den kvinna du är. Men du föredrar mannens klädsel.

Om du kommer i en klassisk mörk kostym för män, då klarar du inte att vara korrekt klädd.

Då gäller det att finna kläder som passar och det jag närmast tänker på är mycket eleganta festbyxor (som faktiskt kan ersätta både balklänning och aftonklänning).

Du kan också köpa en vacker kavaj och utifrån de sammanhang du ska vistas i anpassa din klädsel. Du får alltså söka och finna kläder som fungerar för just dina önskemål.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Vänner emellan – kan vännen ringa och bestämma med en annan person när jag är där?

Fråga:
Om jag besöker vänner och hen stämmer möte med annan kompis under tiden vi är hos dom.

Vi är hos dessa och känslan är att dom vill att vi ska åka hem.

Frågar man vännerna och säger man att det är lösryckta planer?

Svar:
Om ni bestämt att träffas och vännen inte kan samordna mötet med både dig och den hen kontaktat så är det givetvis ganska ofint sätt.

Då kan du vänligt fråga hur vännen tänkte när hen bestämde att ni skulle ses. Nu uppfattar du det som det kanske är dags för dig att åka hem och samtidigt säger du att det var synd att du inte visste detta i förväg, för då kunde ni valt en bättre dag.

Är du där utan att i förväg aviserat ditt besök, så kanske du får räkna med att vännen haft andra planer och då får du kanske säga att ni kan väl ses en annan gång.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – jag vill inte bjuda en otrevlig släkting till vårt bröllop. Vad gör jag?

Fråga:
Tack för så många bra tips och råd!

Jag har ett orosmoln när det gäller inbjudningar till ett bröllop. Kan jag på ett fint sätt neka till att bjuda min farbrors sambo?

Jag aldrig har träffat henne men känner olust då hon har en dålig relation till mina kusiner vilka jag står nära och jag vill inte att de ska känna sig besvärade.

Jag har även en annan släkting som jag måste bjuda, men som vid tidigare högtidliga tillfällen uppträtt mycket ofint.

Senast på en begravning dök denna upp i mjukisbyxor, strukturerade om i bordsplaceringen, gnällde över sina sjukdomar och gav uttryck av att endast komma för matens skull.

Hur ska jag hantera denna släckning och vad gör jag om hon även uppträder ofint på bröllopet?

Svar:
Tack för ditt beröm! Om du bjuder din farbror så förväntas du bjuda hans sambo, allt annat vore ofint och ohyfsat. Det är ju ditt bröllop och inte dina kusiners, så har du inget otalt med henne så finns ingen anledning att fundera över den saken.

Har de en dålig relation, så får de reda ut sina problem själva.

Din andra släkting som du nämner och har en dålig erfarenhet av, bjud inte hen eller hens partner! Du har ett fullgott skäl och får du frågan är det bara att säga som det är: ”Sist vi sågs så kom hen/du i mjukisbyxor och strukturerade om i bordsplaceringen”, det vill jag inte ha på mitt bröllop. Så nej tack!

Det finns ingen anledning att säga att man ”måste” bjuda någon som är otrevlig. Bara att rakryggat stå på sig!

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Bo tillfälligt hemma hos min syster

Fråga:
Jag har fått ett jobb i en stad som ligger ca 3 mil från där min syster bor med sin sambo.

Nu är det så att jag måste borja på mitt jobb ca 1 månad tidigare än tänkt och har tyvärr inte fått min bostad då.

Jag vill helst inte bo hos mina svärföräldar så därför har jag frågat min syster som verkar ovillig till att hjälpa mig.

Min syster bor i en lägenhet med 3 rum och kök så det är inte litet. Kan min syster vara så fräck att säga nej till mig då det är kris?

Vad kan man begära av sin familj egentligen?

Svar:
Det du kan begära av din syster är ett ärligt och uppriktigt svar och det fick du. Det hade varit värre för dig om hon sagt ja och du sedan upplevts som en belastning.

Om hon bedömer att hon inte vill dela sitt hem med dig under en månad, så får du respektera detta och några skäl behöver hon inte ange. Du vet ju inte heller vad hennes sambos inställning är.

Min gissning är att hon anser att har du tagit jobbet, så bör du också kunna lösa boendet. Det drar mot höst och då sjunker beläggningen på både sommarboenden i stugor och på vandrarhem.

Tala med din nya arbetsgivare, de kan ha förslag om de vill ha dig tidigare kanske de ställer upp med hotell eller annat. Har du kollat sådana alternativ?

 Klicka här för att läsa andra inlägg om familj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – vad är vett och etikett i butik, kan man skälla på personal inför kund?

Fråga:
Jag vill gärna höra din åsikt i en fråga som handlar om vett och etikett i en butik.

En vara är prissatt till en specifik summa, kunden vill köpa och får också veta att varan just nu är rabatterad.

Varan tas fram till disken varpå en anställd kommer fram och frågar vem som har prissatt varan och att varan inte ska sänkas med den utannonserade rabatten eftersom den ” redan är billigt prissatt”.

Diskussion uppstår och den första personen som hade kontakt med kunden vidhåller att priset ska vara det som står på prislappen minus utannonserad rabatt.

Den andre anställde talar om för kunden att hon minsann ska vara glad över detta fynd som nu är betydligt billigare än vad det borde vara. Min åsikt i det här fallet är att en sådan prisdiskussion inte ska tas i kundens närvaro utan är en intern fråga som man tar bland personalen vid ett tillfälle när ingen kund är i närheten.

Vad anser du om detta?

Svar:
Du kan inte kräva att få betala det pris som står på prislappen om personalen i kassan säger att det är fel.

Du ingår ett köpeavtal med butiken när du står i kassan och betalar. Då kan du ångra dig om det inte stämmer. Men, en butik kan inte medvetet märka sina varor med fel pris. Skulle det visa sig att det sker kan detta anses som vilseledande marknadsföring.

 Att föra en diskussion med en medarbetare, detta inför kunden är en katastrofalt dålig inställning och dessutom med tillägget ”att du som kund ändå ska vara glad att du får ett så lågt pris”.
Enligt mig har de två vägar att gå. Dels säga ”Vi ber om ursäkt för misstaget och ger dig varan för det pris vi skrivit”.
Alternativt kan de säga: ”Jag beklagar, men varans prismärkning är helt fel. Tyvärr kan jag inte sälja den för det pris som angivits utan det som vi meddelat dig här. Självklart kan du avstå från köpet. Ursäkta oss!”
Därefter tar de sin interna diskussion där inga kunder kan lyssna.
Etikettdoktorn Mats Danielsson