Bröllop – vi är redan förlovade, vill gifta oss och göra det enkelt, måste jag fria?

Fråga:
Jag och min sambo har varit tillsammans i cirka 6år, vi har tidigare i förhållandet förlovat oss, men använder inte ringarna pga olika anledningar.

Min fråga till dig är då, bör vi köpa nya förlovningsringar och sedan ska jag som man fria, eller kan vi gå och köpa två vigselringar och sedan gifta oss?

Varken jag eller min sambo är så mycket för traditioner / vett & etikett när det kommer till just att gifta oss då vi önskar ha ett litet bröllop gärna bara vi och en präst.

Svar:
Om ni redan är förlovade och inte använder de ringarna, så ser jag inget som helst skäl till att köpa nya.

Men gillar ni dem inte, så kan det ju vara en fördel då din förlovningsring blir din vigselring och din fästmö behåller även sin förlovningsring efter vigseln.

Det låter som om ni är helt överens om äktenskap, så då är frieriet redan avklarat. I synnerhet om ni inte är mycket för traditioner, då frieri egentligen enbart är en trevlig stund att minnas och kanske ett tillfälle att under romantiska former ta ett gemensamt beslut.

Mitt förslag är att du köper en ring till din blivande hustru, tar fram förlovningsringarna, och sedan är det bara att gå till prästen.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – hur är ceremonin i kyrkan om det är en urna och inte en kista?

Fråga:
Min frus morbror ska begravas efter kremering.

Vilket innebär begravning med urna i stället för kista.

Är ceremonin densamma här när det gäller handblommor mm?

Svar:
Begravning med urna har ökat sedan tiden från dödsfall till begravning/kremering minskat till en månad.

Därmed kan man bli mer flexibel med tidsaspekten och förlägga begravningsakten senare.

Ceremonin är helt och hållet densamma, men istället för en kista står det en urna på ett bord.

Därmed även med handblommor.

Klicka här för att läsa min artikel om urnbegravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tal – till vem i brudparet vänder jag mig först, som brudens mor, vid dotterns bröllop?

Fråga:
Vem ska brudens mor vända sig till först när hon ska hålla sitt tal? till bruden eller till brudgummen?

Svar:
Du vänder dig först till brudparet tillsammans, t.ex: ”Kära brudpar…

Därefter talar du till din dotter och så inkluderar du din svärson efter en stund.

Klicka här för min artikel med tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag bära en mellangrå kostym?

Fråga:
Ska gå på min frus morbrors (gift med min frus ”riktiga” moster)

Kan jag ha en mellangrå kostym eller bör jag bära svart?

Har jag fattat rätt att jag då ska bära vit slips?

Svar:
Om det inte skrivits ljus eller valfri klädsel, så bör du välja en svart eller mörkt grå kostym.

Din frus moster innebär inte att du räknas som närmast anhörig och därmed bär du svart slips.

Sedan kan det finna omständigheter som påverkar valet av slips. Hon kanske inte hade egna barn, ingen make, få släktingar etc.

Då kan det kanske ändå fungera med vit slips, just med tanke på att det inte finns så många anhöriga.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad betyder Smart Casual repektive Elegant Casual?

Fråga:
Min man har i en inbjudan till ett konvent i Frankrike fått klädkoderna:
Smart casual på dagen respektive Elegant Casual (med slips för män) till galamiddagen.

Vad innebär dessa koder?

Svar:
Smart Casual är ett känt begrepp, men Elegant Casual är påhittat. Vilket som alltid försvårar klädvalet, när syftet med klädkoden är att förenkla.

Underförstått skall Smart Casual vara sportigt men ändå passande klädsel om man vill lyckas i sitt klädval. Men definitivt inte joggingskor och sweatshirt.

Smart Casual, det är vår nivå på udda byxa och klubblazer i det bäst klädda avseendet, men kan gå hela vägen ned till bomullsbyxa och polotröja i den andra änden.

Elegant Casual är en påhittad klädkod, men om vi säger att din man tar en pikétröja och chinos på dagen, så väljer han klubblazer och skjorta (slips behövs inte) på kvällen.

Då är han säkert rätt, men även i andra länder hittar man på egna klädkoder som gör det svår t att veta vad inbjudaren avser.

Klicka här för att läsa min artikel om Smart Casual >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vilken klänning ska jag välja till Försvarsmakten bal?

Fråga:
Har blivit bjuden till en årlig höstbal som Försvarsmakten håller.

Klädkoden för kvinnorna är balklänning eller aftonklänning.

Vad ska jag tänka på, vilken vett och etikett gäller klänningarna?

Svar:
De har bjudit in till  en bal med klädkoder motsvarande Frack eller Smoking, om det skrivs som uniform, stor eller liten mässdräkt.

Bär din partner stor mässdräkt, då bär du balklänning och har han liten mässdräkt tar du aftonklänning.

Det senare, aftonklänning/balklänning vid liten eller stor mässdräkt har ingen betydelse då du kommer se stora variationer ibland övriga kvinnor.

Skillnaden dem emellan är golv- eller ankellängd, balklänningen är vid och glittrig, aftonklänningen kan vara det om den är knälång (vilket jag inte rekommenderar här).

Klicka här för att läsa min artikel om balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – ska brudparet bekosta brudnäbbars klädsel?

Fråga:
Vår son skall gifta sig och är intresserad av att ha brudnäbbar.

Frågan dök då upp om att brudparet då skall betala klädseln till dessa.

Hur är det med det?

Svar:
Om din son och hans partner önskar en speciell klädsel på brudnäbbarna, då kan det vara rimligt att erbjuda sig att bidra till utgiften.

Man brukar säga att det ska inte medföra extraordinära utgifter att gå på en fest, eller bröllop. Som inköp av speciella kläder.

Men väljer man att låta barnen bära det finaste de har, utan att köpa nya kläder. Då behöver de inte betala för detta.

Klicka här för att läsa min artikel om brudnäbbar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – kan jag bära både fickur och klocka?

Fråga:
Kan man bära både fickur och klocka?

Eller är det lite som att både ha hängslen och livrem?

Svar:
Jag väljer nog att ställa en motfråga, varför dubblera klockorna? Eller rättare sagt, ett fickur är en klocka så jag tror du avser armbandsur.

Sedan beror det på vilken klädsel du bär. En frack är alltid snyggare utan armbandsur.

För fickuret är inget annat än ett praktiskt tillbehör och fyller ingen funktion i klädselns perfektion.

Så mitt svar blir nej. Det verkar vara överdrivet med både armbandsur och fickur.

Klicka här för att läsa om klocka till frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag bära en svart blomhatt?

Fråga:
Kan jag bära en svart liten blomhatt liknande prinsessornas små hattar?

Svar:
Det beror lite på vad du syftar på.

Avser du en hatt, så kan du bära det. men den ska vara svart och absolut inga blommor i den.

Allt som påminner om fest undviker man på begravning och jag tror mig aldrig ha sett en prinsessa på begravning iförd hatt med blommor.

Men du kan också avse utsmyckningen, smycket blomhatt. En blomhatt som är en hattpinne eller liknande.

Då fungerar den givetvis om den är diskret utformad.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett po jobbet – vad bor jag som nyanstolld tänka på?

Fråga:
Hur uppträder man som ny på jobbet?

När jag var ny på jobbet, presenterade jag mig själv på morgonmötet inför alla.

Det gjorde jag vid flera morgonmöten.

Borde jag även gått runt och tagit alla i handen?

Jag tycker inte det känns rätt. Vad tycker du?

Svar:
Ett handslag betyder ”vi har något gemensamt” och  ”jag ser dig”.

Så om det inte var 100 personer i rummet, men kanske 15-20 hade jag direkt innan mötet tagit samtliga i hand och presenterat mig. Tveklöst!

Som exempel kan jag nämna att det gör jag vid varenda föreläsning om gruppens storlek tillåter detta. Annars hälsar jag på de jag hinner.

Så mitt svar är ja, det skulle du gjort. Men du kan åtgärda detta genom att gå runt och ta dem i hand på arbetsplatsen.

Gå en runda och enbart med detta syfte och säg att du gärna vill hälsa lite mer personligt. Då lär du dig även deras namn bättre.

Klicka här för att läsa om internt bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson