Tal – varför sitter damen på höger sida och när håller hon tacktal?

Fråga:
Vi  undrar varifrån etiketten kommer ifrån att damen på höger sida tackar för maten?

Vi tänker att det är en gammal sed.

Svar:
Vid en dammiddag eller en middag där damen är hedersgäst i affärssammanhang, så sitter hon till höger om värden/värdinnan och tackar därmed för maten.

Att hon sitter på höger sida beror på traditionen att hedersgästen har alltid värd/värdinna till bords och en dam eller affärsgäst alternativ en man vid herrmiddag sitter alltid på finaste platsen, till höger.

Skälet till placeringen kan nog tolkas på många sätt. Någon säger trosbekännelsen: ”…sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma….” andra säger att den högra sidan är den starka sidan, solens sida, maktens sida. I kyrkan är mannens sida den högra sida, vilket betyder att det oftast är den södra sidan. Allt ont kom från norr. Det går nog inte fastställa varifrån seden kommer.

Det vi kan konstatera är att den högra sidan är av tradition finast och därmed bästa placeringen. Där sitter den mest erfarna personen och då hamnar tacktalet där.

Däremot, vid en vanlig middag med kvinnor och män, så är det mannen till vänster om värdinnan som håller tacktalet.

Klicka här för att läsa min artikel om tacktal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan man ta med en egen gäst?

Fråga:
Kan man ta med en egen, objuden gäst på vernissage, releasefest, invigning eller mingel?

Svar:
Du kan aldrig ta med en egen gäst om det är en begränsad grupp som inbjuds, t.ex via inbjudningskort.

Då kommer inbjudaren få fler gäster än beräknat, maten stämmer inte, bordsplacering om det finns blir fel och så vidare.

Är det en öppen vernissage, en allmän inbjudan till releaseparty eller ett öppet mingel för intresserade, då kan man givetvis ta med sig andra intresserade.

Klicka här för att läsa min artikel om objudna gäster >

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dresscode – vad innebär ”Sporty elegance”?

Fråga:
Vad gäller för man och en kvinna?

Svar
Sporty elegance är ingen klädkod utan snarare en benämning på en modestil som klädtillverkare ibland använt.

Inbjudaren har inte kunskap om olika klädkoder och har således valt något som man tycker verkar bra.

Det innebär allt från jeans, t-shirts till snygga enkla klänningar. Men de avser förmodligen inte att du ska komma gamla slitna i jeans och en tröja, utan mer som amerikanska klädseln ”Come as You are”.

Klicka på följande länk så har du beskrivningen av den klädkoden.

Här kan du läsa mer i min artikel om dresscode Come as You are >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – ska man svara på ett tack för senast?

Fråga:
Bör man svara på ett tack för senast?

Svar:
Det krävs inga skriftliga svar eller att du aktivt hör av dig via telefon, mail eller annat.

Får du ett tackkort, så kan du säga nästa gång ni träffas att det var trevligt att få detta.

Om någon du möter säger tack för senast kan du enkelt svara att det var roligt att ni kom.

Mer än så förväntas inte, det är gästen som alltid tackar.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – min sons bröllop anser jag blev en social katastrof och nu vill jag ställa allt tillrätta. Men hur?

Fråga:
Min sons bröllop blev en social katastrof. Behöver råd om hur jag kan agera nu.

Brudparet inbjöd, men brudens föräldrar tog helt över och gjorde ett party för sig och sina vänner – som de unga tu betalar.

Frågan är hur jag kan rätta till de värsta fadäser på vår sida:

  1. Brudgummens farmor och broders sambo placerades längst ner i hörnet med brudens mormor, som åkte hem efter några timmar. Brudparet har gästat farmor regelbundet och firat sin semester med gratis boende i hennes stuga på semestern. Hon är ledsen.
  2. Broderns sambo hamnade alltså i pensionärsgänget, men är social och fick kontakt med brudens kompisar som studerat på samma universitet. Hon kommer snart att inse att de degraderat henne. Det kan medföra att brödernas kontakt skär sig. Kan jag göra något nu?
  3. Min morbror med familj var inte bjudna. Dessa har varit mycket engagerade i brudgummens uppväxt och varit på alla familjehögtider. Kan jag bjuda dem med brudparet, hennes föräldrar och min icke bjudna enda syster med familj på middag?
  4. Sonen har varit på kusinernas bröllop för tio år sedan. De blev inte bjudna nu. Vad gör jag?
  5. Det blev en fest med brudens föräldrars släkt och vänner. Pappans bästis satt närmast mig, men talade inte ens med mig. Inte heller brudens syster/ tärna tilltalade mig på hela kvällen trots att hon var den enda förutom gubbarna som satt inom hörhåll.
  6. Hur hanterar jag den familjen framöver? Vill inte ge upp min son och barnbarn. Men hennes familj styr allt i relationen.

Svar:
Först och främst, det är din son och hans hustru som gifte sig och som ansvarar för sitt bröllop. Inte du och jag är nu uppriktig mot dig och ger dig ett ärligt svar som du kanske inte riktigt tycker om.

Att din son och hans fru ansvarar betyder att det är inte din uppgift att tillrättalägga eventuella misstag, det får din son och hans hustru sköta om de två delar din uppfattning. Framför dina synpunkter till din son om vad du känner, men låt honom besluta vad han vill göra.

Vilka som ska bjudas in och hur de placeras är det brudparet som beslutar, man måste alltid dra en gräns för vad man kan hantera eller har råd med och vad som fungerar.  Om din bror inte inbjöds, så är det förmodligen ett val brudparet gjort och vill du ändå bjuda dessa på middag så är det säkert uppskattat. Men gör det inte för att kompensera något som du anser att er son inte gjort.

Kusinernas bröllop för tio år sedan, hur gammal var din son då? Kanske är det svårt att återgälda alla kontakter under en uppväxt.

Du säger att brudens fars bästis satt intill dig, men pratade inte med dig. Det kan jag hålla med om är oförskämt, men du säger å ena sidan att brudens föräldrar  ”lägger sig i för mycket”, men här förväntar du dig att densamme ska utöva ett värdskap och sammanföra dig och ta ansvar för hans vän.  Det är även ditt ansvar att få igång ett samtal. Detta gäller även övriga gäster, som brudens tärna.

Du ska bemöta brudens familj med den glädje och respekt som det förväntas, eller med andra ord, om du uppfattat dem som besvärliga behöver du inte agera på samma sätt.

Det var kanske inte detta svar du önskat, men jag tycker inte du ska ta ansvar för din sons beslut. Då lägger du dig i ännu mer än din svärdotters familj, du ger dig nämligen in och försöker styra i relationer  och det är en risk betydligt större än att vara med och påverka en fest.

Klicka här för att läsa min artikel om vänskap >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad betyder suite and tie för kvinnan vid ett event i Tyskland?

Fråga:
Min man och jag är bjudna på ett event i Tyskland där det även blir middag där det står dresscode, suite and tie.

Det kommer vara många olika nationaliteter representerade och min fråga är om jag som kvinna kan välja annan klädsel än klänning?

Svar:
Klädkoden innebär kostym och slips och det kommer säkert betyda att många herrar har en mörk kostym på sig.

Den klädsel som angivits säger inget om färgen på kostymen och kan därmed innebära den enklare varianten av vår klädkod ”Kavaj”.

Den tolkningen betyder att även en ljus kostym eller färgad skjorta är acceptera och därmed en dräkt med byxor för henne.

Som du förstår är balansgången hårfin, men en elegant byxa med top/kavaj borde fungera.

Men du kan bli ganska ensam om detta, klänningen är ett säkrare kort om du tvekar.

Klicka här för att läsa min artikel om kavaj för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – varför överlämning av bruden, är det ett nytt påfund?

Fråga:
Min sambo kommer ifrån USA och när vi häromdagen diskuterade vårt kommande bröllop blev han mycket förvånad när jag berättade att fadern normalt sett inte leder bruden till altaret i vår svenska kultur.

Han menar att detta måste vara ett nytt påfund och ondgjorde sig över hur vi svenskar kämpar så mycket för jämlikhet att vi raderar gamla fina traditioner.

Själv det jag ingen anledning till varför jag ska överlämnas.

Min fråga är om detta är ett så kallat nytt påfund eller om vår tradition helt enkelt är att paret går tillsammans genom altargången?

Hur gjorde man förr och när och varför valde vi i så fall att ändra det?

Svar:
Börja med att berätta för din sambo att traditioner skiljer sig mellan Sverige och USA och det finns inga samband med deras seder och bruk.

I Sverige förändrar vi våra traditioner och ibland följer vi det amerikanskt inflytande, men inte detta fallet.

Bröllop i kyrkan är en ganska ny tradition, den etablerades inte fullt ut innan början av 1700-talet.

Innan dess hade kvinnan giftomän, en man som beslutade vem hon skulle gifta sig med.

Äktenskapet bekräftades med ett handslag och det blev därefter trolovningsfest där en man som bestämde över kvinnan överlämnade henne till en annan man som tog över ansvaret.

Bruden ägde inte sin egen förmögenhet, hon fick inte ärva och bestämma vem som skulle bli hennes trolovade.

Fram till 1921 fick endast en änka besluta om vem som skulle bli hennes man, men samma år som kvinnan fick rösträtt här , lät vi även en tidigare ogift kvinna också bestämma vem som skulle bli hennes man.

Så en snart 100 år gammal tradition är att svenska kvinnor väljer själv sin make, detta visar hon genom att vandra uppför altargången bredvid mannen och därigenom visa att hon är en fri och självständig kvinna. Gifter du dig i Sverige är detta en tradition vi inte ändrar på, hur amerikanerna sedan gör är deras sak.

Säg det till din blivande make och hälsa honom att 100 år gamla traditioner är inga nya ”påfund”, det var innan depressionen i USA,  Harding var president, medborgarrättsavtalen fanns inte och mycket mer.

Jag vill bara sätta tidsperspektivet för de som tycker att vi ändrat en massa.

Jag anser att du gör rätt som inte viker dig för detta önskemål.

Klicka här för att läsa min artikel om att bli överlämnad i kyrkan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Kloder- vilka skor bärs till frack?

Fråga:
Vilken typ av skor kan/skall användas till frack?
Lackskor, svarta snöskor, penny loafers ?

Svar:
Till frack med vit väst bär du lackskor.

Till frack med svart väst bär du svarta, välputsade snörskor med låg klack.

Sedan är det inget större bekymmer om du skulle välja svarta välputsade rakt över, men det är inte helt korrekt.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om frack >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn