Bordsskick – är det ok att äta samtidigt som någon håller tal?

Fråga:
Var nyligen på 50-årsmiddag. Männen mittemot mig åt när det hölls tal.

Jag skulle inte komma på tanken utan lägger självklart ned besticken och lyssnar.

Är det ok att äta när någon håller tal?

Svar:
För mig är det alldeles självklart att göra som du, lägga ned besticken och aktivt lyssna.

Det visar respekt för talaren och för de förberedelser hen gjort.

Så mitt svar blir nej, det är inte ok att äta samtidigt som någon håller tal.

Sedan kanske jag ska tillägga att vid ett tillfälle höll en talare på i 38 minuter! Då gav jag upp och åt min nästan kalla mat.

Klicka här för att läsa min guide till bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – hur klär man sig vid en 50-årsuppvaktning?

Fråga:
Ska på 50-årsfirande dagtid i oktober.

Det står inget om klädsel, så hur bör man klä sig som gäst och par?

Svar:
Det är ingen skillnad på klädsel om du går ensam eller i par.

Klädseln brukar vanligen vara Kavaj i dess mer moderna tolkning, vilket innebär Blazer och udda byxa, kostym i valfri färg och för henne kan det vara en snygg dräkt, byxor eller kjol.

Inte så festbetonat, men snyggt och lite elegant.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoden Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vid vilka tal ska man stå, respektive sitta ned?

Fråga:
Ska alla gäster stå upp vid brudparets skål?

Alltså skålen som utbringas av brudens far för brudparet efter brudens fars tal.

Svar:
Det brukar man göra just vid brudens fars tal och även vid brudparets skål som ibland kommer innan gästerna satt sig till bords..

Vid senare tal och skålar föreslår ofta toastmaster att gästerna sitter kvar, det blir alltför rörigt annars om alla ska upp och ned hela tiden.

Klicka här för att läsa min artikel om skålar och tal vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – om paret själva önskar, kan den ena partner stanna hemma från festen?

Fråga:
Kan det inbjudna paret, där bara den ena känner inbjudaren, välja att dela på sig?

Den som inte känner värdfolket kan ju frivilligt stanna hemma (eller göra något annat).

Anses det fel?

Svar:
Inte alls, då väljer gästen själv att stanna hemma, men det gäller att kunna ange ett fullgott skäl.

Att man inte ”känner” värdfolket får anses som en riktigt dålig förklaring.

Socialt kompetenta personer ser nya bekantskaper som en glädje och källa till utveckling.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag bära en lång klänning om det står Kavaj?

Fråga:
Vi ska gå på min mans dotters bröllop som kommer att vara på en herrgård och med borgerlig vigsel.

Klädkoder är kavaj men jag undrar om jag är helt fel ute om jag har en långklänning?

Klänningen är mönstrad i ett mönstrat tyg i diskreta färger, har tänkt att ha stövletter o skinnjacka till den.

Jag tror att kavaj betyder klänning men eftersom det är modernt m långklänningar kanske man kan vara lite flexibel på längden.

Vad tycker du? Vill inte känna mig felklädd.

Svar:
Kavaj på bröllop betyder mörk kostymklänning för damen och den kan vara knälång eller ankellång. Inte golvlång.

Den ska vara utpräglat festbetonad och färg samt mönster är valfritt. Finare tyger, som siden, crepé eller annat.

Klicka på denna länk och läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – att lära en vänsterhänt elev att hålla i kniv och gaffel, är det diskriminering?

Fråga:
Vid en så kallad pedagogisk lunch undervisade vi om vad som är gott uppträdande.

Jag korrigerade en elev som högg fast köttbitarna med gaffeln i en knuten höger hand och visade hur han skulle hålla besticken.

Han blev mycket upprörd och senare på dagen sökte hans mor upp mig och berättade affekterat att sonen var vänsterhänt och att det då var korrekt med att hålla gaffeln i höger hand.

Jag förklarade sammanhanget och att det stora problemet var att han högg med gaffeln så att det sjöng i tallriken.

Nåväl, hon släppte inte bestickfrågan och menade att jag hade diskriminerat hennes son för att han var vänsterhänt.

Innan diskussionen med hans moder, var jag tämligen övertygad om att ett traditionellt gott bordsskick vid kötträtt var gaffel i vänster hand och kniven i höger – oavsett om man är vänsterhänt eller ej.

Har försökt finna svar på nätet, men ej lyckats. Hoppas att du har tid och kunskap att berätta vad som egentligen gäller.

Jag känner till begreppen engelskt och franskt bordsskick, min fråga handlar endast om huruvida andra eller omvända regler gäller för vänsterhänta.

 Svar:
Du förefaller väl insatt i frågan om hur man håller besticken och din uppfattning är riktig. Svaret är nej, det är inte olika regler för vänsterhänta.

Skälet är enkelt, om en vänsterhänt byter hand får hen kniven i vänster hand och då är det lätt att man hindrar bordsgrannen som har kniven i höger hand.

Att mamman kallade det att diskriminera innebär inget annat än att hon själv inte ser fördelarna (och kan säkert inte heller) med kunskaper i bordsskick. Det känns ganska överdrivet att ta till ordet diskriminering. Vem i hela fridens dar skulle diskriminera någon för en sådan sak idag?

Förvisso är exakt etikett inte nödvändig i en skolmatsal, det får väl snarare handla om gott uppförande och hänsyn.

Men en dag sitter grabben på en middag eller på en lunch vid en anställningsintervju. Han är tyvärr i underläge direkt.

Jag brukar säga att lär dig hur man gör så du klarar av att äta så i formella sammanhang, men sedan är det ju ingen som märker eller bryr sig om om en vänsterhänt person diskret byter hand. Förmodligen ser ingen ens detta om man i övrigt vet att föra sig.

Men att greppa gaffeln i vänster hand och hugga den i tallriken, de är ett gott skäl att lära killen hur man kan göra.

Klicka här för att läsa min artikel om bestick >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Muslimskt bröllop – vilken klädsel för mig som kvinna?

Fråga:
Jag ska närvara på ett muslimskt bröllop, bekanta till min man, som själv är kristen.

Jag är själv ur svenskt ursprung, och har ej varit i kontakt med den muslimska- religionen tidigare förutom det information man erhållit via skola och internet.

Jag har sökt och inte hittat information om detta på nätet, mer än att vid bröllop ska man ej visa någon hud.

Gäller det även icke troende gäster? Jag undrar vad är klädkoden för mig? Vad är lämpligt att ha på sig?

Måste jag också täcka allt? Vill inte förolämpa brudparet eller det andra gästerna.

Svar:
Nu är jag ingen expert på muslimska traditioner, men det jag vet är att kvinnliga gäster ska bära kläder som täcker armarna, kjolens fåll ska nå nedanför knäet och till detta bär du en scarf – eller huvudduk.

Är du det minsta tveksam kan du alltid kontakta den helgedom där vigseln ska ske.

Eller ringer du till officianten (vilket kan vara en utövande muslim eller en imam),  samtliga hjälper dig säkert.

Läs mina artiklar om utlandets etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn 

Bröllop – kan jag bära svarta jeans när det står Kavaj?

Fråga:
Ett bröllop nu i september med klädkod : Kavaj

Min fråga är om jag kan ha en mörkblå kavaj (klassisk modell) tillsammans med ett par svarta byxor(ser ut som svarta jeans fast är mycket mjukare, kanske bomull)?

Ljusgrå skjorta och mycket mörkbruna skor (nästan svarta)?

Vad tror du om det? Har aldrig varit på ett bröllop förr, så helt främmande för mig.

Svar:
Kavaj på bröllop innebär mörk kostym.

Om du klickat på sök till höger och skrivit kavaj, så hade du omedelbart funnit svaret i min artikel om detta.

Mitt svar blir att den mörkblå kavajen är korrekt, men du ska byxor i samma tyg och färg till dessa, en kostym således. Absolut inte jeans.

Vit skjorta, inte grå, slips/fluga och svarta skor.

Klicka här för att läs om Kavaj/Mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Tal – när håller jag som mamma ett tal och skålar för brudparet?

Fråga:
När under bröllopet ska jag som mamma till brudgummen ställa mej upp och skåla eller hålla tal?

Svar:
Det förväntas egentligen inte alls att du ska göra detta, det faller på brudens far uppgift.

Men om du vill göra det så är det lämpligen strax därefter eller om ingen far finns, som tredje tal.

Detta gör du upp med toastmaster i förväg.

Klicka här för att läsa talordning vid bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – hur skriver jag en inbjudan för överraskningsfest på 60-årsdagen?

Fråga:
Min man ska fylla 60 år och han vill inte ha en fest men jag tänkte att ordna en överraskningsfest till honom på en restaurang nära hos mig.

Ska inbjudna max 12 personer(nära vänner och en bror). Hur skriver man detta på inbjudan?

Är det ok att ha fri klädstil på 60-årskalas?

Jag läste att det är mer formellt klädstil (kavaj) när det gäller 60-årsfest.

Svar:
Klädkoden bestämmer du och det är inget som måste följas på något vis. Det är som gäst och om du är tveksam du kan ha en sådan tumregel om mer klassisk klädstil.

På inbjudan skriver du att det är en överraskning, så meddela inte min make. Skriv också att det är en liten fest med de närmaste och så ska du vara tydlig att skriva att det är fri klädsel och inga krav på detta.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson