Inbjudan – måste man ange ett skäl till varför man inte kan komma på festen?

Fråga:
Behöver man verkligen ange ett skäl för frånvaro?

Räcker det inte med att säga att partnern inte kan komma?

Svar:
Det är ett svar som är gott nog, för du vill kanske inte gå ensam.

Det viktiga är att man ger ett svar, så inbjudaren inte undrar om det är något annat som är fel.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – ska man verkligen anlända efter utsatt tid, som du sa i Metro?

Fråga:
Läste artikeln i Metro om när det är OK att komma för sent.

Det är aldrig Ok att inte passa tiden. Det kallar jag ren förflackning.

När jag bjuder gäster där jag ska servera middag vill jag att de kommer i tid.

Svar:
Regeln kommer från en lång tradition där det handlar om respekt för värdfolk och för gäster som av någon anledning inte riktigt hinner i tid.

Det finns regionala avvikelser, som i Småland där många har samma synsätt som du.

Men komma 15 efter utsatt tid, det är att komma i tid i det jag beskriver.

För du tar väl inte emot gästerna i hallen och sätter dem till bords vartefter?

Jag hoppas att de inte kommer före utsatt tid? Det är nästintill oförskämt.

Så då kan de droppa in och du hinner med, planera för 15 minuter extra.

Klicka här för att läsa min artikel om komma i tid >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – måste man alltid besvara en inbjudan när det står O.S.A?

Fråga:
Jag arbetade inom försvaret i många år och när vi skickade inbjudningskort med PM istället för OSA så betydde det ”för minnet”.

Personen eller personerna som fått inbjudan muntligt hade då redan tackat ja.

Jag undrar därför om det är rätt att tolka PM som Personal Message/Personligt Meddelande?

Svar:
Nej, det är inte detsamma.

O.S.A betyder ”om svar anhålles”. Så enbart texten besvarar din fråga.

Inbjudaren ber dig, eller anhåller, om ett svar.

Det ger du vare sig du kan komma eller inte. Att inte svara anses oartigt.

Klicka här för att läsa min artikel om besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vilken rock bär man till till frack?

Fråga:
Jag har precis köpt en frack, och undrar om det är nödvändigt att en eventuell ytterrock är längre än frackrockens(eller frackkavajens(?)) ”flärpar”.

Eller går det bra med en kortare rock också?

Svar:
Det är inomhus du använder fracken och där är det ingen som ser din rock.

Men det är självfallet mycket snyggare och mer praktiskt om rocken täcker hela frackrocken, inklusive sprunn.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Glas – ska man ta bort varumärkesetiketten, eller ska den sitta kvar?

Fråga:
Jag har fått lära mig att man skall ta bort de små etiketterna som visar tillverkare på vinglas och andra ”finglas”.

Detta för att det inte anses fint att vilja skylta med var glasen kommer ifrån.

Man skulle i stället utgå ifrån att de, som känner till glas, ändå ser att de är exklusiva.

Nu har en vän hävdat motsatsen, nämligen att etiketterna skall sitta kvar och slitas naturligt i disken.

Vilket är ”rätt”?

Svar:
En gång på 70-talet skulle man sprätta bort märket på sin pikétröja. Detta för att visa att man inte var högfärdig. Men det galna i denna logik var att det skulle sprättas bort så det verkligen syntes vad som var bortplockat. Logiskt? Knappast, men så är det med oss människor.

Så det finns inget rätt eller fel utan det är en fråga om tycke och smak.

Någon vill visa vem som tillverkat glaset och andra avstår.

Klicka här för att läsa min artikel om glas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur placeras hummerbestick?

Fråga:
Min fråga är huruvida gaffelsidan skall ligga uppåt eller nedåt?

På mitt jobb är vi oense samt att på alla diverse Google sökningar får vi olika svar.

Svar:
Det är inte så märkligt att ni får olika svar, för det är fritt val.

Vanligen placeras besticken så de två tänderna pekar uppåt.

Men ibland vill den som dukar visa upp något vackert ornament. Då vänds den med taggarna nedåt.

Klicka här för att läsa min artikel om olika bestick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – när på dagen och i vilka sammanhang kan en vit kavaj bäras?

Fråga:
Min man vill ta på sig en vit kavaj när vi ska på 50 års kalas kl.15.00

Det finns ingen klädkod på inbjudan.

När är det ok att ta på sig vit kavaj? Klockslag?

Svar:
Vit kavaj kan användas när klädseln är fri eller  om det står Kavaj (i den mer moderna tolkningen) på inbjudan.

Det är ett sommarplagg och bär han udda kavaj utan vita byxor är det således en Blazer.

Klockslag finns inga detta fall, då det på kvällstid bör vara en mörk kostym.

Klicka här för att läsa om den moderna tolkningen av kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vin – hur mycket ska vi köpa till ett 60-årskalas med 120 gäster?

Fråga:
Vi ska bjuda 120 personer och ska bjuda på buffé.

Tänkte erbjuda rött och vitt vin samt öl till maten.

Hur mycket ska man köpa?

Svar:
Man brukar räkna när det gäller rödvinsglas 5-6 glas/flaska. 1 box = 4 flaskor. 20-24 glas alltså.

Vitvinsglas räknar de som 6-7 glas / flaska. 24-28 glas per box.

Räkna med två glas per person, generöst tre. 1 glas vitt och två rött. Det blir 48 flaskor rött eller 12 st 3 liters boxar samt 20 flaskor vitt eller 5 boxar.

Öl kan vara svårt att beräkna, fundera på vilka som kan tänkas välja detta, men om 30 personer tar en öl så köp 50 st då får du marginal.

Klicka här för att läsa min artikel om vin >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Hatten av under Nationalsången?

Fråga:
Har just tittat på en film där de sjunger nationalsången.

Ska herrar ta av sig hatten under nationalsången?

Om ja, även de som bär folkdränk samt militärer?

Svar:
Ja, det är endast militärer under fanvakt vid kista i kyrka som behåller huvudbonad på och de kan även göra honnör vid Nationalsången vilket då markerar ”hattavtagande” genom handens förande till huvudbonaden.

Givetvis kan de män som av tro bär huvudbonad behålla den på.

Att ta av hatten är ett tecken på underkastelse i den bemärkelsen att man visar vördnad.

Läs mer i min artikel om hälsning och huvudbonad

Etikettdoktorn Mats Danielsson