Vett och etikett på jobbet – jag glömde presenten hemma, vad är rätt/fel att berätta detta?

Fråga:
Var på kombinerad fest för en kollega. Middagen var ganska formell.

Det fanns en gemensam present från oss kollegor som jag var med på, men hade även ordnat en egen present (eftersom detta är min närmsta kollega).

I stressen att hinna till festen efter hämtat småbarn och sedan lämnat dem hos barnvakt, etc upptäckte jag när jag kom fram till festen, att den egna presenten blev kvar hemma.

Vid festen sa jag då till min kollega vid tillfälle att ”du jag har en grej till dig men glömde den hemma”. Var detta rätt eller fel?

Min man (som också var med) tycker nämligen att det hade varit bättre om jag inget sagt och överlämnat gåvan senare.

Min kollega är dessutom väldigt noga med vett och etikett så blev fundersam och började googla på vad det rätta är i sådant fall, men hittar inget liknande exempel.

Var det ett klavertramp att börja pratat om gåva som var kvarglömd hemma?

Svar:
Eftersom det är din närmaste kollega utgår jag från att ni också känner varandra väl och till en god vän kan man mycket väl säga som du gjorde.

Resonemanget från din man kommer från att du berättar att du glömt ta med presenten, vilket i nästa steg skulle betyda att du inte prioriterat personen. Inför en okänd eller någon du känt mindre bra kunde det varit tolkningen och därmed hade du vunnit på att tiga om missödet.

Men din kollega vet ju att du inte är någon slarvig person och att detta endast var ett missöde. Så i detta fall kan du bortse från en sådan tolkning.

Så mitt svar blir, ingen skada skedd! Åk du och lämna presenten en annan dag.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfesten- kan jag bära slits på klänningen?

Fråga:
Jag ska få gå på eftersläppet, dansen, på årets Nobelfest.

Den vackra långklänning jag tänkt bära har en slits på kjolen som går ganska högt upp på benet, precis ovanför knät.

Detta syns då jag rör mig men den är inte liksom öppen. Är detta ok i Nobelsammanhang?

Om jag syr ihop slitsen så den går upp till under knöt? F

För övrigt är klänningen proper och exklusiv i materialet.

Svar:
En bal- eller frackklänning är en golvlång klänning eller kjol med separat överdel.

Det är stor frihet i utformningen som gäller, men det ska synas att det här är festkläder!

Så behåll slitsen, det är inga som helst bekymmer.

Klicka här för att läsa min artikel om balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Toastmadame – hur ska jag sätta talordningen när alla vill hålla tal?

Fråga:
Du får denna fråga och jag hoppas på ett svar inom 24 timmar. (betalar 50 kr för denna service . reds anm.)

Inom kort ska jag vara toastmadame/toastmaster och jag undrar över talordningen.

Brudgummens föräldrar är skilda sedan länge och de har båda annonserat att de vill hålla tal sedan en tid tillbaka.

Brudens mor har också tidigare annonserat att hon vill hålla tal.

Idag meddelade brudens far att han också vill hålla tal. (brudens far och mor är inte skilda)

Vilken ordning ska det vara på dessa fyra personer?

Brudgummens morfar och också anmält att han vill hålla tal, honom tänker jag att han ska vara efter de fyra föräldrarna.

Svar:
Först och främst så har skilsmässan ingen betydelse i sammanhanget, de är fortfarande föräldrar och ska prioriteras som det.

Den första som håller tal är brudens far när han hälsar gästerna välkomna. Han håller kort därefter sitt andra och sitt riktiga tal till brudparet.

Om brudens mor vill vara med, så ”delar” de denna tid. Så hon kommer som tredje tal.

Men jag tror du ska vara tydlig och inte låta båda hålla ”10-minuterstal”, de får hålla sig till max 3-5 minuter och gärna samordna talen.

Därefter kommer brudgummens far och samma sak gäller här, brudgummens mor kommer därefter.

Men begränsa taltiden. Det blir ganska ”tungt” med 4 tal direkt efter varandra.

Ditt beslut om morfars tal som näste talare är helt rätt.

Klicka här för att läsa min artikel om talordning på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – vett och etikett vid Öppet hus, när komma och gå?

Fråga:
Vi ska till en bekant som fyller 50 år och han har öppethus med start kl 12.00, hur länge stannar man när det är öppet hus?

Svar:
I många fall står det angivet ”Öppet Hus mellan 12 – 17” eller på annat sätt som förklarar när det är slut. Om det inte gör så, kan man utan bekymmer stanna allt mellan 45 minuter till ett par timmar.

Men nu är det inte något absolut krav att gå hem tidigt, om festen fortsätter och man som gäst tycker det är trevligt kan man vara kvar längre.

Klicka här för att läsa min artikel om Öppet Hus >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – får man fråga vad grannen fick för sitt hus?

Fråga:
Är det okej att fråga hur mycket grannen fick för sitt hus som hon nyligen sålt?

Svar:
Det finns ingen anledning att fråga vad någon fick betalt och ett bra, men kort svar är ”Vi blev nöjda”.

Den nyfikne kan med tiden ofta se detta i tidningen och får således vänta tills dess.

Klicka här för att läsa min inlägg om grannar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan jag som kvinna bära vita långbyxor vid klädkod kavaj?

Fråga:
Vita långbyxor på damen när klädsel kavaj är angiven?

Svar:
Är det en formell tillställning, som bröllop eller stor fest är Kavaj detsamma som mörk kostymklänning.

Långbyxor kan möjligen i mycket festlig utformning fungera vid mindre formella tillställningar och då med den enklare tolkningen av avaj.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel Kavaj för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – att inte bli bjuden på middag, hur gör jag?

Fråga:
En kollega till mig ska disputera.

Fick nyligen frågan från andra kollegor om att ordna spex på middagen, men fick avböja då jag insåg att jag inte fått någon inbjudan.

Blir förvånad då kollegor som är mer avlägsna i bekantskapskretsen är inbjudna, men inte jag.

Hur tolkar jag detta?

Svar:
Det är som du underförstått beskriver, svårt att svara på. Det enda sättet att få veta skälet är att fråga.

Men även det blir lätt fel, då det kan tolkas som att du vill bjuda in dig själv. kanske du kan be någon av kollegorna i all ödmjukhet och utan referens till att ha pratat med dig fråga ”om NN är bjuden? Inte? Hur kommer det sig?”

Du kan för egen del istället närvara  när din kollega försvarar sin avhandling och lämna en liten blomma efteråt.

Sedan får vi hoppas att kollegan inser att hen missat dig eller valt bort dig då antalet platser är begränsat.

Klicka här för att läsa min artikel om disputationsmiddag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Presenter – vad ger jag vid ett besök med ceremoni i ett buddatempel?

Fråga:
Är inbjuden på ceremoni till ett buddatempel .

Det blir mat och fest.

Vad i hela friden tar jag med för gåva när vi går dit?

Svar:
Det beror givetvis på i vilket land och vad det är för ceremoni.

Enligt buddismen har vi  starka begär gentemot många olika saker, såsom långt liv, njutning, och så vidare och det ska undvikas.

Och hur buddhismen utövas, är dock olika i olika traditioner, så informationen är för knapphändig för att jag ska kunna svara dig.

Mitt råd är att du helt enkelt kontaktar den som bjudit in dig och ställer frågan.

Klicka här för att läsa mina artiklar om etikett i andra länder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dop – var i kyrkan sitter vi morföräldrar?

Fråga:
På vilken sida i kyrkan sitter morföräldrar till barnet som ska döpas?

Svar:
Det har ingen som helst betydelse var ni sitter.

I de flesta fall brukar man sitta tillsammans med övrig släkt till barnet.

Ska vi även där säga vad som är mest vanligt, så sitter nog de flesta till höger och längst fram i kyrkan.

Klicka här för att läsa min artikel om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – vatten endast till röda viner?

Fråga:
Finns det någon regel om när man serverar vatten samtidigt med vin?

Jag har för mig att det gäller främst rödvin. Stämmer det?

Svar:
Vinets syfte, förutom dess egna goda smak, är att framhäva och förstärka matens smaker.

Vinet ska således inte drickas för att släcka törsten utan där har vattnet sin funktion.

Det gäller både vid röda och vita viner. Men det är vanligt att restauranger endast serverar vatten till det röda vinet.

Men du kan alltid be och få det till det vita också.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i viner >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson