Klädsel – kan jag ha röd klänning på bröllop?

Fråga:
Jag ska på bröllop och har till min glädje läst att röd klänning går bra att ha som gäst, eftersom det är vad jag ska ha på mig.

Vad jag undrar mer över är om det är ok att ha svart eller vitt till, exempelvis en svart sjal?

Svar:
Att röd klänning inte skulle passa på bröllop är en välkänd och utbredd skröna, för det är just vad det är.

Det påstås att rött skulle innebära syndens färg eller till och med att kvinnan haft en affär med brudgummen.

Vem vill skylta med något sådant? Så viss går rött bra, att bära vitt eller svart till går också bra, då det endast är helvitt eller helt svart som inte ska bäras av kvinnor på bröllop.

Vitt är brudens privilegium och helsvart går inte då bröllop bryter sorg.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsskick – får man börja äta om det är tio personer vid matbordet?

Fråga:
Varmrätt för tio personer, kan man börja äta då varmrätten serveras eller ska man vänta till samtliga tio gäster fått sin rätt?

Svar:
Man börjar när värdinna eller värd sagt ”Varsågod”, detta oavsett antal gäster.

Så även om det fanns 50 personer runt bordet, så väntar man på detta.

Att det skulle vara ett visst antal gäster runt bordet för att man ska få börja äta är fel.

Klicka här för att läsa min guide till bordsskick >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – förväntas det ett tal av brudens mor?

Fråga:
Mor och far till bruden är skilda sedan bruden liten.

Modern har svårt att tala inför publik, vilket fadern absolut inte har efter många års föreläsningar och kommer med största sannolikhet hålla ett långt och roligt tal.

Troligen kommer faderns nya fru även hålla ett tal, då hon känner bruden sedan många år.

Med största säkerhet kommer även både mor och far till brudgummen att hålla avslappnade och roliga tal. (även dom skilda)

Hur gör man som brudens mor i detta fall? Kan man låta bli talet?

Hur långt måste talet vara om det är så att man faktiskt måste tvinga sig att säga några ord?

Kan tillägga att modern står bruden väldigt nära och bruden har själv sagt, vid fika och bröllopsplanering, att modern inte behöver hålla tal.

Men vad är rätt att göra i detta fall?

Svar:
Du och din dotters far är föräldrar oavsett förhållande och skilsmässor.  Ni agerar alltså utifrån dessa roller och därmed förväntas brudens far hålla ett tal.

Det talet kan ses som ett tal för er båda. Om hans hustru vill hålla ett tal, så kommer det lite längre bak i talarlistan, då brudgummens föräldrar och äldre släktingar bör vara före.

Så med detta resonemang behöver du inte hålla något tal, vilket din dotter bekräftar.

Om du ändå vill hålla ett tal, som jag är övertygad om att du kommer klara galant, så är 3-5 minuter lagom längd och det talet kommer efter brudens far.

Bara för att man är van att tala inför folk, så betyder inte det att det blir det bästa talet.

Ett tal från hjärtat, från en mor till en dotter och av en person som övervunnit rädslan kan vara mycket vackrare.

Klicka här för att läsa min tips till en talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets etikett – Iransk och Persisk vett och etikett?

Fråga:
Jag ska följa med och fira min nye pojkväns föräldrars 50- åriga bröllopsdag.

Vad bör jag tänka på allt från klädstil till present, vett och etikett?

Svar:
Ditt svar har dröjt lite, då jag behövde prata med kunniga personer från denna del av världen.

Sedan kan jag lägga till ett tips, du önskade snabbt svar då vinner du på att välja möjligheten svar direkt för 50 kr.

Du ska klä dig i snygga, lite eleganta kläder och som tjej är det bra att välja en mer täckande klädsel än vad vi kanske förväntar oss här i Sverige.

Vett och etikett vid matbordet är bland annat om du äter och tar mat med händerna, så tvätta händerna både före och efter måltiden.

Ät och ta mat med höger hand, inte vänster.

Presenten behöver inte vara överdriven, en vacker bukett blommor kan vara gott nog.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om utlandets etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad är förmiddagsdräkt för kvinnan?

Fråga:
Jag hittar endast vad ”förmiddagsdräkt” innebär för mannens klädsel.

Men vad innebär det för kvinnan?

Är det en klänning, något över knälängd, med tillhörande jacka?

Eller kan det vara dräkt med blus?

Svar:
I min artikel finn det med om både mannens och kvinnans klädsel, se länken sist i detta svar.

Förmiddagsdräkt dam är en halv- eller till och med hellång klänning, i finare material som siden eller annat fint tyg.

Den kan ha en ärm eller kompletteras med en jacka och bör inte vara urringad.

Klänningen får mer än gärna kompletteras med en utsökt hatt och till detta en mindre väska. Hatten kan vara exklusivt elegant, det finns ingen gräns för detta.

Om förmiddagsdräkten bärs vid lite mindre tillställningar än ett exklusivt kungligt bröllop, är den ändå många steg finare än vardagsklädsel och med klänningens längd till strax under knäet.

Klicka här för att läsa min artikel om förmiddagsdräkt >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn