Uppvaktning – logotype på gratulationskort från organisation/ideell förening?

Fråga:
Ska man ha med logotype för organisation/ideell förening på gratulationskort?

Kan de i så fall finnas på första sidan om kortet är vikt i stället för blommor? Eller blir det för iögonfallande.

Är det bättre att ha blommor på första sidan och logotypen vid gratulationstexten?

Svar:
Om din organisation eller ditt företag vill uppvakta en person eller annan organisation rekommenderar jag en synlig logotype.

Det är i dess namn gratulationen framförs och då ska det också exponeras.

Avser uppvaktningen en privatperson, så är detta inte lika viktigt och ni kan själva välja placeringen av logotypen.

Kanske är det mer viktigt om det är en kund/ett annat företag, då med syfte att påminna om sin egen organisation.

Så mitt svar blir att logotypen bör synas på första sidan.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter vid uppvaktning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vin – hur håller man egentligen ett vinglas korrekt?

Fråga:
Jag undrar hur man skall hålla i ett vinglas?

Absolut skall man hålla i stjälken för att inte temperaturen skall förändras, men har hört ifrån en annan ettiketsexpert att man skulle kunna ”med ett eller två fingrar mot kupan för att få balans”. Kan detta verkligen stämma?

Främst talade vi om rödvinsglas då vittvin, rosé och champagne troligen är något mera känsligt.

Så vad stämmer om hur man skall hålla?

Ett finger mot kupan påverkar ju också temperaturen.

Hur syns det även på detta med lillfingret utstickande en liten bit, okej eller inte?

Svar:
Det är många som håller ett vinglas i stjälken och stödjer kupan.

Sannolikheten för att denna detalj märkbart ska påverka temperaturen är minimal, åtminstone ibland oss icke vinkännare.

Så mitt svar är att du kan välja hur vill hålla glaset, i stjälken eller med stöd för kupan.

Lillfinger som sticker ut är ingen detalj man gör för att vara ”fin”, det bara blir så för många av oss och där jag är en.

Det går således inte att ha en åsikt om en anatomisk funktion, vi är skapta sådana och det får man acceptera.

Gör man det bara för att man vill verka mer förnäm eller världsvan, skulle jag vilja påstå att man sysslar med rent trams.

Klicka här för att läsa min artikel med en enkel vinskola >>

Klädkoder – ska jag ha lång eller kort väst till min frack?

Fråga:
Jag har ett problem vad gäller längden på frackvästen, alternativt byxorna.

Jag är en lång man, relativt i alla fall 194 cm. Jag har en frack som är 152 i storlek, med tillhörande byxor. Det sätt som byxorna sys i dagsläget medför att de är lågt skurna och jag kan som högst ha dem strax över bäckenet men några cm under naveln. Jag är inte kraftigt byggd.

Jag har till följd av detta det vanligt förekommande problemet att min skjorta glipar fram mellan byxorna och västen. För att åtgärda detta har jag beställt en längre väst, men då bryter jag mot 1-2 cm regeln.

Jag ska på bröllop i morgon, och är således osäker på vilken väst jag ska ta. Den långa som sitter snyggt och rätt över byxorna, eller den korta. Har du något förslag?

Svar:
Om du hade valt att klicka på länken i frågeformuläret, den som erbjuder svar direkt för 50 kr, så hade du fått svar samma dag.

Nu ställdes din fråga i kö och därför fick du inte svar i tid. Beklagar detta, men många vill ha snabba svar och turordning gäller.

Men jag skulle självklart rekommendera dig den långa västen.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad innebär Jacket and Tie?

Fråga:
Har fått en inbjudan till Scalarteatern i Milano samt kvällen efter en Gala Dinner.

Båda kvällarna är klädkoden Jacket & Tie.

Vad har mannen respektive kvinnan för kläder för detta?

Svar:
Det är helt enkelt kostym, med skjorta och slips sant motsvarande klänning för kvinnorna.

Du kan läsa hur det ska se ut i bifogade länkar.

Läs mina artiklar om hans klädsel  och  om hennes klädsel >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Present – jag är inbjuden till ambassadörens residens, ska jag ta med något?

Fråga:
Är inbjuden på lunch till ambassadörens residens. Vad att tänka på?

Ger man present?

Klädsel, svart/mörk kostym.

Svar:
Det beror på skälet till inbjudan och till vilket lands beskickning du inbjudits.

Är inbjudan av privat karaktär, eller är det en större mängd personer som ska närvara? Allt påverkar dina val.

För min del hade jag sänt en blomma i förväg, gärna dagen innan och tackat för inbjudan och meddelat att jag ser fram emot lunchen.

Är klädseln en fråga? Eller en del av informationen? Om det är en fråga söker du på mörk kostym i fältet till höger.

Klicka här för att läsa min artikel om blommor som present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – kan man kombinera tallrik med guldkant och assiett med silverkant?

Fråga:
Kan man duka med en assiett med silverkant och en tallrik med guldkant.

Vi har nämligen guldbestick till tallriken och silver till assietten?

Svar:
De heraldiska metallfärgerna är guld och silver och de kan inte mötas direkt mot varandra.

Även om du nu inte ägnar dig åt heraldik, så kan dessa två färger mycket väl  kombineras i en dukning som du beskriver.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – när slipper man gå runt och hälsa på alla andra gäster?

Fråga:
Om att hälsa ”på kalas” ibland kan man komma aningen sent typ fem före och alla andra gäster har anlänt, kan man ändå gå och hälsa på alla och presentera sig?

Och om man kommer så pass sent så alla reda håller på och sätter sig till bords, bör man då hälsa på alla vid det bord man tilldelats och skall man hälsa på alla där?

Och gör man så att man går runt bordet eller kan man hälsa ”över bord” om det är trångt?

Svar:
Din första fråga är enkel, man anländer inte fem minuter före utsatt tid utan man anländer prick eller upp till 15 minuter efter utsatt tid.

Men om du nu står där och det är en massa gäster så är grundregeln att vid fler än ungefär 30 gäster, så hälsar man på värdparet, viktiga gäster och de man känner.

Är det ett sällskap där alla andra gått runt och hälsat, så gör man på samma sät och självklart presenterar man sig med både för och efternamn.

Sitter gästerna redan till bords och maten är på väg eller tal ska hållas så intar man diskret sin plats och hälsar försynt på de man har runt omkring.

Sedan kan man i ett senare skede, efter maten när man rest sig gå runt och hälsa på övriga gäster.

Klicka här för att läsa min artikel om att hälsa och presentera sig >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson