Dukning – kan jag lägga besticken samlade på ena sidan av kuvertet?

Fråga:
Om man dukar med enbart glas och bestick till ett gående bord.

Kan man då placera besticken på samma sida? I så fall hur ?

Hoppas du förstår hur jag menar.

Svar:
Det finns inget som hindrar att du dukar besticken tillsammans på höger sida om det som ska bli ett kuvert.

Men det är ingen korrekt dukning och överväg vad du vinner på denna placering av besticken.

Självklart kan du ändå duka på detta sätt om du tycker det ser trevligt ut, så farligt är det ju inte att testa lite annat än traditionen.

Ett annat förslag är att lägga besticken inrullade i en servett vid tallrikarna, precis som man gör vid ett smörgåsbord.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Blommornas språk – vad ska jag tänka på när jag ger en blomma till en vän?

Fråga:
En vän till mig har vernissage (akvarellmålningar) och jag skulle vara tacksam för förslag på vilken sort blomma jag ska ha med mig när jag går till vernissagen.

Svar:
En gul lilja innebär ”låt mig få veta mer”.

Det kan ju vara en kul detalj och be vännen sedan berätta om sina alster.

Klicka här för att läsa min artikel med blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – vi känner ingen på festen, vad ska vi göra? Blommor? Presenter?

Fråga:
Min kompis som fyller 50 år och även hans sambo fyller 50 år dom ska ha 100-årsfirande på separat festvåning.

Vi har aldrig träffat sambon och min sambo har inte träffat någon av dom hur gör man med presenter och blommor?

Det är även valfri klädstil & dansskor, så vad gör man mest rätt i att ta?

Vi vet inte något om de andra gästerna.

Svar:
Att inte veta något om de andra gästerna gör ju det hela mer kul, nya människor  är trevligt så det behöver ni inte fundera på.

Inte heller det faktum att din sambo inte känner paret och att du inte känner hans sambo har någon betydelse, nu får ni chansen att träffa dem!

Traditionell etikett innebär att man varken tar med blommor eller presenter på ”lokal”, så jag skulle nog ringa och fråga kompisen om han har några tankar om detta med presenter.

Köp i så fall en gemensam bukett till paret och varför inte skicka dem hem till paren dagen innan och skriva att ni ser fram emot festen.

Kläder, där tar ni vad som känns bekvämt Men en kostym eller Blazer för dig och en klänning/kjol för din sambo blir bra.

Lite festklädd är alltid trevligt!

Klicka här för att läsa min artikel om att bli en bra gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – när dukar man av salt, peppar och tandpetare?

Fråga:
Skulle vilja veta när ska man dukar av salt och peppar samt tandpetare från bordet.

Är det okej att har den tills efter kaffet?

Svar:
Tandpetare ska överhuvudtaget inte finnas på bordet, då man inte petar tänderna där.

Ställ tandpetarna någon annanstans och så får gästen hämta dem och gå iväg för att rensa bort gamla matrester.

Salt och peppar dukas av före karotter och grytor. De står inte kvar till desserten.

Grundregeln är att allt som inte tillhör maträtten dukas bort.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur långt i förväg ska den skickas?

Fråga:
Jag fyller 50 år i mitten av december och vill gärna snart skicka ut inbjudan, ca 70 personer.

När är det lämpligt att göra detta, och när bör man önska svar senast?

Sen undrar jag om det är möjligt att på ett trevligt sätt, önska pengar istället för blommor när gästerna kommer.

Färska fina blommor kommer att finnas på varje bord, och jag önskar hellre en liten låda med ”blompengar”.

Hur kan jag skriva om detta i inbjudan?

Svar:
Meddela de du avser inbjuda datum för festen redan idag , så kan de markera i sin kalender.

Gör det via mail, SMS, Facebook eller vad du önskar.

Därefter skickar du en inbjudan 6 veckor i förväg, med svar senast två veckor innan datum för din fest.

Då kommer fler att komma ihåg och svara samt ha reserverat sin tid för dig.

Be om pengar är svårt och det lättaste är att be om dessa till välgörenhet.

Men skriv som det är att ”jag avser att inköpa en present, så om ni istället för blomster och presenter vill lägga en valfri slant i ett anonymt kuvert uppskattas det”.

Vid festen ska det finnas en låda eller motsvarande där gästerna kan lägga sitt kuvert, men det ska vara anonymt. På så sätt kan gästen ge vad de vill, lite eller mycket.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsskick – vem är bordsdam och när får man börja äta?

Fråga:
Vem är bordsdam? Vem är bordsherre?

Vilken sida, var sitter bordsdamen, bordsherren, framför, bakom eller vilken sida om mig som kvinna?

Vid vilket antal gäster kan man börja äta utan invänta de övriga?

Det är vanlig bjudning med valfri klädsel, troligtvis bordsplacering, men i ett gammalt ”slott” med anor.

Svar:
Det är några grunläggande etikettsfrågor du har och om du vill veta mer föreslår jag att du läser mina artiklar här. Där finner du alla svar och lite till.

Till dina frågor:
Damen till höger om mannen är bordsdam. Således är alltså mannen till vänster om dig din bordsherre.

Därmed har du svaret på din nästa fråga, bordsherren respektive bordsdamen sitter bredvid varandra.

Det är inte antalet gäster som avgör när man börjar äta utan det gör man först när värdinnan sagt varsågod.

Klicka här för att läsa min guide till bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan jag tacka nej till min manlige väns inbjudan trots att jag redan tackat ja?

Fråga:
Jag har tackat ja att närvara vid en manlig väns bröllop, men känner en viss tvekan att vilja närvara då bland annat min fru inte är bjuden.

Kan jag ändra mig och tacka nej?

Svar:
Har du redan tackat ja, så är det svårt för dig att ändra på det.

Då måste du ha ett väldigt tungt vägande skäl. Om du direkt hade valt att avböja, då kunde du meddelat att ”jag väljer att tillbringa dagen med min hustru”.

Men nu blir det inte helt lätt ändra ditt svar, jag råder dig att gå och så får vi hoppas att du slipper bli bjuden ensam igen.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frackbröllop – hur klär sig ungdomar med vett och etikett?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop med klädkod Frack.

Hur klär sig en 15-årig tjej respektive en 13-årig kille?

Svar:
Barn och ungdomar kan man inte sätta samma krav på i klädväg som oss vuxna.

De växer och att skaffa en frack till en 13-årig kille är inte rimligt. Mitt förslag är att de får ta de finaste kläderna de har, kanske killen kan bära en snygg skjorta och dottern en fin klänning., gärna  en lång sådan.

En 15-årig tjej är ju ganska vuxen och hon kommer att känna sig mer ”välklädd” och som övriga gäster i en lång klänning/kjol.

Här finner du ett bröllopslexikon>>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Halloween – jag vill inte ha besök av barn i mitt hem, hur?

Fråga:
Jag vill inte ha en massa ungar springandes i mitt hus på Halloween.

Men hur gör jag för att slippa, ska jag sätta upp en skylt?

Svar:
Om föräldrarna lärt barnen, så ska de inte besöka ett hus med släckt pumpa och släckt utebelysning, eller ett hus utan pumpa och med släckt utebelysning.

Så släck. Har de inte förstått detta, så berätta för dem när de ringer på.

Klicka här för att läsa min artikel om Halloween >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag som kvinna bär byxa istället för aftonklänning?

Fråga:
Vill bara dubbelkolla eftersom jag är orolig att jag klär mig hel fel.

Kan jag ha en fin byxa om det är klädkod smoking.

Det är bröllopsfest med middag och dans. Ganska stor fest.

Vad skall man i så fall ha för överdel?

Svar:
Du kan bära en fin byxa, men den ska vara tydligt festbetonad och i finare material.

En bomullsbyxa fungerar inte, utan bättre upp.

En festbetonad top av något slag och gärna med urringning som markerar detta.

Elegans och fest är det som ska framgå av din klädsel.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om smokingklädsel för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson