Inbjudan – vems namn står först på bröllopskortet, brudens eller brudgummens?

Fråga:
Vem ska stå först?

Brud eller brudgum?

Svar:
Det är alltid brudens namn som står först.

Detta kommer från den tid brudens föräldrar inbjöd och stod för bröllopet.

Man inbjöd gästerna att övervara bröllopet mellan vår dotter Lisa Lycklig och Lars Tursam

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Vett och etikett på jobbet – hur kan begreppet vett och etikett tillämpas inom äldreomsorgen?

Fråga:
På vilket sätt kan man använda etikett och i vilka arbetsuppgifter på en arbetsplats i äldreomsorgen?

Svar:
Vett och etikett inom arbetslivet kallar jag artigt bemötande. Detta föreläser jag dagligen om, över hela landet.

Det handlar om konsten att få människor omkring dig att trivas. och det kan spara stora summor på en arbetsplats.

Därmed blir svaret att bemötande kan användas i alla sammanhang och i alla situationer, såväl mot de gäster ni möter, som anhöriga och kollegor.

Klicka här för att läsa min artikel om bemötande i vården >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Telefon – vad är vett och etikett?

Fråga:
Vad är vett och etikett i telefonen?

Svar:
Står du framför någon som hjälper dig så ska du inte stå och prata i sin mobil. I sällskap med andra människor ska du låta bli att pilla på telefonen

Omgivningen störs av att lyssna till andras samtal eller din ouppmärksamhet då tekniken är mer intressant.

Det är ointressant för omgivningen om ditt familjeliv, affärsuppgörelser med mera.  Avstå detta i offentliga rum och håll samtalet så kort som du någonsin kan.

Kan du, ursäkta dig och lämna platsen för att svara avskilt. På restaurang stänger du av din mobil.

Vid måltider överhuvudtaget svarar man inte i telefon. Måste telefonen vara på, du väntar t.ex. på en kollega, meddela övriga detta.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om telefonetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Teater – blommor till artister, hur gör man?

Fråga:
Ser att det finns lite om detta ämne, men undrar ytterligare lite.

Är det bara vid premiär man lämnar blommor, eller sker det vid varje föreställning?

När blommorna överlämnas av personal på teatern måste man ju skriva ett kort med blomman.

Vad skriver man på det?

Man kan ju inte skriva något om föreställningen då man ännu inte sett den då blommorna överlämnas.

Svar:
Självklart kan blommor lämnas oavsett premiär eller inte.

Du kan alltid skriva saker som ”Tack för en trevlig föreställning!” eller ”Härlig insats från dig, vad du är bra!”

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett på bio och teater >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsskick – fick jag använda dessertskeden till efterrätten?

Fråga:
Bjöds på dessert  bestående av mycket luftig mousse i cremékopp.

I botten fanns en god men rinnande blåbärskompott. Med gaffeln var det omöjligt att få upp denna, så jag tog dessertskeden.

Min bordsherre kastade då ett ont öga på mig!

Hemma serverade alltid min mamma en liten mockasked till cremekopp.

Vem har rätt? Vore kul att veta då jag är övertygad om att jag hade rätt.
Svar:
Visst hade du rätt, det är endast den okunnige som överhuvudtaget kommenterar eller medvetet visar sin synpunkter på andras bordsskick.

Den mannen borde veta att det är ännu sämre bordsskick, om du nu händelsevis skulle begått något misstag. Vilket du inte gjort!

Gaffeln har högst status av de två dessertbesticken, men det betyder inte att du ska avstå att använda skeden.

Dessertskeden ligger där för att användas.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad ska vi ha för klädsel vid vår sons examensmiddag?

Fråga:
Vi är inbjudna till vår sons examensmiddag. Hur bör vi vara klädda?

Mörk kostym, kavaj chinos slips eller något annat som passar bättre? Mönstrad skjorta eller enfärgad? Vad är rätt?

Ska man ge blommor vid middagen eller något annat just då vi är där?

Vi ska ju naturligtvis fira honom men det blir efteråt.

Svar:
Det är svårt att svara på er fråga, då det inte framgår i vilket sammanhang han tar examen.

Det bästa är väl att fråga sonen om han tänkt sig någon form av dresscode. Det skulle jag i alla fall gjort.

Men vi får väl anta att en examensmiddag får anses som formell och då gäller mörk kostym med vit skjorta och slips.

En blomma som gratulation är aldrig fel, även om ni avser att fira honom vid ett senare tillfälle.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – om vi fått Champagne i present, kan vi bjuda på den vid ett senare tillfälle?

Fråga:
Om man fått en fin champagne av Kalle och Monica kan vi då bjuda dem på den flaskan vid ett senare tillfälle?

Svar:
Det står dig helt fritt att bjuda på drycken, till vem och när du så önskar.

Du behöver således inte öppna buteljen den kväll du fått den.

Klicka här för att läsa mer i mina artiklar om  presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vin – vad ska jag välja för dryck till en lunchbuffé?

Fråga:
Jag skall ha en lunchbuffé för ca 25 personer. Firar min man som fyller 80 år.

Jag har beställt catering med örtmarinerat kalkonbröst, pastramikryddat kalkonlår, fransk kalkonpaté och cumberlandsås samt Waldorfsallad.

Vill ha både rött och vitt vin. Till samlingen ett glas bubbel.

Kan du tipsa mig om viner och även alkoholfria.

Svar:
Det fina med kalkon är att det går alldeles utmärkt att välja både vitt och rött vin.

En Zinfandel utan överdriven sötma passar bra, en Pinot Noir som är lite fruktig eller en Cabernet Sauvignon.

Den senare får gärna vara från Australien, men det är lite av tycke och smak.

Dessutom fungerar riojan Baron de Ley Reserva som kostar strax över 100 kr alldeles utmärkt.

Vita viner som Chardonnay, Côtes du Rhône Blanc eller en Riesling är bra val.

Oavsett kanske du måste välja ibland de individuelle vinerna och inte enbart i kategorierna, då kan det lätt bli fel.

Några förslag:
Röda: 22283 2012 Cline Zinfandel,  2820 – 2013 Pinot Noir Viña Laroche, 3309 – 2013 Ferngrove Cabernet Sauvignon eller  nr 2525 – 2009 Baron de Ley Reserva

Vita: Nr 2459 – 2013 Torres Gran Viña Sol Chardonnay,  71947 – 2012 Côtes du Rhône Blanc eller nr 4376 från 2013 Domaene Gobelsburg Riesling

Alkoholfritt, vitt, där kan du välja en svensk produkt med  fruktig smak och tydlig karaktär av röda äpplen, nr 1956 Grönsöömust.

Det röda alkoholfria kan vara en en svensk vara, nr 1975 Blue Ganja, mycket frisk smak med tydlig karaktär av blåbär. Passar till ljust kött.

Mousserande dryck som passar som sällskapsdryck kan vara NVY från Chile, nr 77929. Har en tydlig karaktär av passionsfrukt, ananas och citrus.

Klicka här för att läsa min artikel om vin >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson