Servering – är det fel att duka bort vinglasen för gäster som vill ha vatten?

Fråga:
Gäster kommer till en restaurang och de ber att få vatten.

Det visar sig att de ska ha enbart vatten att dricka.

Är det fel att ta bort vinglasen från bordet?

Svar:
Jag hävdar alltid att bara för att man som gäst väljer ett alternativ utan alkohol, så behöver inte vackra glas dukas bort.

Förvisso kanske gästen väljer lätt- eller alkoholfri öl, men då får man ett glas för detta ändamål.

Så jag svarar inte att det är fel att duka bort vinglasen, men det är trevligare att dricka ur vackra glas och man är ju ändå en betalande gäst, vad som än dricks.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning av glas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – måste man betala gästernas boendekostnad och behöver man ge present?

Fråga:
Är det ok att gästerna får stå för boendekostnad själva om det är så att man måste sova kvar?

Om svaret är ok, hur gör man, både som gäst och brudpar, när det kommer till bröllopspresent?

Kan man som brudpar förvänta sig presenter och kan man som gäst strunta i att köpa bröllopspresent?

Svar:
Det finns ingen som helst anledning att finansiera boendekostnader, vill gästerna stanna kvar är det deras eget val och sker på egen bekostnad.

Brudpar kan inte förvänta sig presenter, det är inget som har med närvaron på ett bröllop att göra.

Men givetvis kan de planera att det kommer presenter, det är vanligt och högst brukligt.

Presenten är en lyckönskan, den kan ges av både på bröllopet närvarande och icke närvarande personer.

Presenten har ingen koppling till omkostnader, matkostnader eller annat, den ges för att gästen vill sända en tillönskan om lycka.

Därmed kan man också säga att en bröllopsgäst kan avstå från att köpa present, det finns tradition att göra det, men det är inget något brudpar kan kräva att få.

Men det vanliga är att man ger en present.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopspresenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Halloween – du skriver att barnen ska klä ut sig på Allahelgona, varför skriver du så?

Fråga:
Såg på er hemsida att ni hade förklarat Halloween.

Där skriver ni rätt att det är den 31/10, men sen skriver ni att i Sverige ska man klä ut sig den 5 november.

Där håller jag inte med er. Amerikanska Halloween kommer från Irland och där firar man häxor demoner mm.

Svenska Allahelgona kommer från kristendomen och där firar man helgon.

Har alltså inget med att klä ut sig och be om bus eller godis att göra.

Ska barn gå Halloween så är det den 31/10 inte på svenska kristna Allahelgonahelgen. Då tänder man ljus och firar helgon.

Jag tycker detta är superviktigt. Visst finns det likheter, men jag vill inte ha några barn på Allahelgonahelgen. De ska hålla sig till Halloween.

Svar:
Tack för din synpunkt. Återkoppling är alltid viktigt.

Först, jag skriver bus eller godis är på fredag 4 november. Inte lördag den 5:e.

Allhelgonadagen är i Sverige alltid första lördagen i november. Men även här i Sverige var det 1 november förr. De krockar således inte.

Om du läser hela min artikel, så hittar du den historik du nu informerar mig om. Men det är den 31 oktober som gäller, då irländarna införde den i USA. Det innebär dagen innan Allahelgonadagen 1 november.

Därmed blir följden att det blir dagen innan vår första lördag. Vad den nya traditionen med bus eller godis anbelangar, så bestämmer inte jag det. Det gör de som skapar den, dvs den generationen.

Rätt eller fel? Det är inte min uppgift att vare sig döma eller fördöma. Jag beskriver och stödjer de som undrar.

Vill du inte ha besök av barnen? Då läser du sista stycket i min artikel. Kommer de på lördagen eller på Alla själars dag så har de blandat ihop begreppen. Lite överseende får vi kanske bjuda på.

Klicka här för att läsa min artikel om Allhelgona och Halloween >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan man bära svart klänning med spets?

Fråga:
Kan en bröllopsgäst bära svart klänning med spets på överdel?

Det står Kavaj på inbjudan.

Svar:
Nej det kan du inte om klänningen är helsvart.

Det symboliserar sorg och bröllop bryter sorg.

Men om du sätter inslag av färg till klänningen, som en färgad spets (inte vit) så bryter du den symboliken.

Så klänningen kan bäras om du färgsätter den eller tillbehören.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning (kavaj) >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vems namn, hans eller hennes, skrivs först på tackkorten?

Fråga:
Jag ska skriva tackkort efter en anhörigs bortgång och begravning.

I de fall kvinnan i ett äkta par är släkting till den bortgångne tänkte jag skriva henne först i adressen och mannen först om det är hans som är den egentliga släktingen.

Vad är korrekt?

Svar:
Det finns många språkvetare som tvistat i denna fråga genom åren.

Svaret är, båda varianterna är lika korrekt.

Traditionellt har alltid mannen skrivits först, t.ex. herr och fru Lars Trivsam.

Men det är historia.

Jag tycker ditt förslag är bra, det låter trevligt att nämna den med närmast relation först.

Klicka här för att läsa min artikel om tack efter begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – ska de bjuda mig tillsammans med maken?

Fråga:
Min man har nyligen fyllt 70 år. Han ville inte ha något stort kalas så jag bjöd honom på en resa över två dagar samt gratulerade honom med personliga presenter.

Dottern har uppvaktat med en planerad resa.

Hans släktingar har nu gått ihop och ska ta med honom på en söndagsbrunch, där var och en , utom han förstås, betalar sin egen del.

Jag förväntas följa med för vi kommer att hämtas upp. Jag har blivit informerad om det i förväg. Men jag har inte deltagit i planeringen.

Min fråga är nu, om jag borde anta att de kommer att bjuda mig också eller om jag ska räkna med att få betala min del plus den del som delas lika av hans del.

Det är inga stora summor det gäller men det vore intressant att höra om vad som är brukligt.

Svar:
Det går aldrig att säga vad som är brukligt eller inte, du beskriver en speciell händelse och den kanske inte upprepas så ofta att den kommer med i etikettsböckerna.

Men ett resonemang utifrån sunt förnuft och artighet, så skulle jag aldrig drömma om att be dig betala din del.

En sådan sak gör man bara inte, utifrån mitt synsätt.

Men nu är vi olika, förvisso tack och lov, men det finns alltid personer som hellre håller i plånboken än unnar sina medmänniskor något.

Så om jag vore du, då skulle jag ta med mig lite pengar ändå och vara beredd på att få betala.

Men min ståndpunkt är klar, de ska bjuda dig också.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett på restaurang >>

Bröllop – när man lämnar festen?

Fråga:
Jag undrar när man kan lämna bröllopsfesten?

Svar:
Förr skulle brudparet gå först av alla, då man förmodade att de ville vara ensamma.

De lämnade således festen efter de första danserna.

Det var omöjligt att lämna festen innan brudparet. I vissa, mycket formella och ceremoniella sammanhang kan det fortfarande förekomma.

Men det har blivit alltmer vanligt att brudparet vill vara med om festen själva och vill stanna så länge som möjligt.

Därmed gäller inte den gamla regeln längre om att alla gäster måste stanna längre än brudparet.

Klicka här för att läsa mina inlägg om att gå hem >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – hur slipper jag ge present till chefen?

Fråga:
Om man inte vill vara med och lägga pengar till en blomma till chefen när han fyller år.

Ska det då inte räcka att man säger ”nej tack”, utan att för den skull bli tvungen motivera varför?

Svar:
Ingen kan varken tvinga dig till att ge en present eller motivera varför du avstår.

Så det är bara att avböja, men samtidigt är det möjligt att du inte blir helt positivt bemött med detta ställningstagande.

Överväg de nackdelar som kan uppstå innan du avstår.

Klicka här för att läsa min artikel om personligt bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets klädkoder – vad innebär Smart Casual?

Fråga:
Vad innebär klädseln Smart casual vid en fin lunch?

Svar:
Underförstått skall Smart Casual vara sportigt men ändå passande klädsel om man vill lyckas i sitt klädval. Men definitivt inte joggingskor och sweatshirt.

Det är ofta sportkavajer med läder på armbågarna och innebär för män lediga byxor, skjorta, enfärgad eller med ränder i kombination med en tröja av ull eller bomull och/eller en kavaj.

För kvinnor, är stilen något annorlunda. Bekväma byxor en kjol, en fin (men elegant kvailté krävs inte) topp, och accessoarer efter smak.

Ett av kännetecknen för denna smart casual är att färgen brun är tillåten och förvisso även uppmuntras (till skillnad från svart annars).

Andra vanliga färgerna som ingår i olika nyanser är grått och blått.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – jag blev knappt uppvaktad på min 60-årsdag. Vad är brukligt?

Fråga:
Jag arbetar som säljare på ett företag .

Vi uppvaktar våra kunder med blommor på deras stora dagar.

Jag har arbetat på detta företag i snart 20 år och har sett många chefer och kollegor komma och gå.

Fyllde precis 60 år och förväntade mig nog en uppvaktning av företaget.

Vi hade endast en gemensam fika med tårta!

Skulle blivit glad o motiverad av kanske en liten bukett eller liknande?

Vad är brukligt?

Svar:
Det finns inga regler för hur en arbetsgivare eller arbetsplats ska fira sina kollegor.

Vissa verksamheter har bestämt sig för att inte uppvakta alls, andra mer storslaget.

Det bästa du kan göra är att glädja dig åt den uppvaktning du fått.

Eller planerar du att bjuda in hemma vid ett senare tillfälle? Där din arbetsplats är inbjuden?

Då kanske de planerar uppvaktningen till detta tillfälle.

Det finns således inget brukligt eller så här gör man.

Klicka här för att läsa min artikel om personligt bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson