Present – jag ska vara gäst på ambassad, behöver jag ta med present?

Fråga:
Jag ska som svensk besöka den svenska ambassaden i Finland på middag.

Bör jag ha med mig en present?

Svar:
Är du där som privatperson eller i ett mer offentligt sammanhang?

Representerar du en organisation eller dig själv?

Är du inbjuden som privatperson, till ambassadörens hem kan du ta med en blomma.

Gäller det ett mer officiellt besök tillsammans med andra inbjudna behöver du inte det.

Är du tveksam, sänd dagen innan en blomma till ambassadören och skriv på kortet att du ser fram emot att få besöka dem.

Klicka här för att läsa andra inlägg om ambassader >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – de bjuder in till två bröllopsfester, kan man göra det?

Fråga:
Min dotter ska gifta sig och ha två fester, en för vänner och en för föräldrar.

Jag tycker detta är konstigt och undrar om det är en nymodighet eller vad kan det vara frågan om?

Svar:
Det är en lite annorlunda variant, men orsaken till detta kan jag inte veta.

Nymodighet vill jag inte påstå, jag har hört om denna variant flera gånger.

Men det är helt i sin ordning utifrån etiketten då inbjudaren styr hur man vill ha sin fest.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om att skriva inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad innebär Formal Black Tie?

Fråga:
Har fått inbjudan till min dotters bröllop med dresscoden formal/black tie .

Tycker att det är lite svårtolkat. Vad anser ni?

Både vad gäller kläder för männen respektive kvinnorna som är gäster.

Brudgummen kommer från Nya Zeeland men är nu bosatt i Sverige och det blir flera internationella gäster.

De är själva lite vaga i vad de skrivit.

Svar:
De har skrivit en mycket tydlig och klar klädkod.

Formal står för antingen Frack eller Smoking.

Preciseringen kommer direkt därefter – Black Tie, vilket betyder Smoking.

Så mitt svar blir Smokingklädsel vilken du kan läsa mer om i de två länkarna sist i detta svar.

Klicka på dessa länkar för att läsa om Smokingklädsel för henne, respektive för honom >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Affärsetikett – hur gör man vid vikning av visitkort?

Fråga:
Jag läste på Twitter där du skrev om vikning av visitkort.

Hur gjorde man?

Svar:
Först får jag betona att vika visitkorten är en tradition som försvunnit i stort sett helt och hållet.

Det är inte många som kommer förstå innebörden vid en vikning så syftet är borta idag.

Men man vek korten på längden och på tvären, varje vikning hade en särskild innebörd,  man vek t.ex. tvärs över högra sidan för att markera ett personligt besök.

Lämnades ett visitkort med nedre högra hörnet vikt avsåg besöket affärer.

Ett vikt kort i övre vänstra hörnet  betyder, att man varit på besök för att ta avsked eller att man stått och väntat så kortet blivit ”tummat”.

Viker man övre högra hörnet,så har avsikten med visiten varit att framföra en lyckönskan.

Viks nedre vänstra hörnet, så har besöket endast syftet att vara en vanlig artig hövlighetsvisit.

Klicka här för att läsa min artikel om visitkort >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kollektivtrafik – kan man fota min bebis utan lov när vi sitter på T-banan?

Fråga:
Åkte tunnelbana för första gången med min 1-åriga dotter. Social och glad som hon är log hon mot medpassagerarna.

Märkte efter en stund att en ung kvinna log tillbaka med mobilen i högsta hugg.

Det såg onekligen ut som att hon fotograferade min dotter utan att ha bett om lov.

Tyckte det var väldigt ohyfsat och obehagligt och vände snabbt på min dotter så att den unga kvinnan fick ryggen mot sig,

Vad gäller kring fotografering av små barn? Känns inte okej när de inte kan säga ifrån.

Jag som mamma blev helt ställd, hur kan jag agera för att skydda min dotter nästa gång?

Tack för en väldigt bra blogg!

Svar:
Tack för ditt beröm, det gör mig glad!

Rent juridiskt kan du egentligen inte göra så mycket åt saken om du eller din dotter hamnar på ett foto.

Du vet ju inte om den unga kvinnan fotade något annat i din omgivning.

Men ur ett artighetsperspektiv ska man givetvis fråga innan man tar en bild, allt blir ju därmed så mycket trevligare.

Tyvärr har den alltmer tillgängliga teknikens utveckling gått så fort så artigheten inte hängt med, folk har inte insett att man inte kan ta bilder på allt och alla utan att fråga.

Än mer tråkigt är att dessa bilder sedan utan minsta tvekan publiceras på sociala medier och vem vet, den person man nyss fotat kanske inte alls vill visas upp där.

Tyvärr kan du inte skydda din dotter från detta ofog (om du inte gömmer henne…).

Däremot kan du vänligt fråga personen om hen möjligen fotograferade ditt barn nyss, om det var så.

Sedan kan du artigt framföra att du önskar den bilden omedelbart raderad.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett i kollektivtrafik >>

 

Begravning – kan man ha frack på begravning?

Fråga:
För några år sedan fick du en hel del invändningar mot påståendet att frack inte längre används vid begravning.

Men hur var det, gör det det?

Svar:
Det är kul att du minns frågan och att du är så trogen läsare här och återkommer.

Som gäst bär man i stort sett aldrig frack vid begravningar i Sverige i idag och det är ingen som jag intervjuat som sett detta.
Då omfattar det både yrkesfolk och gäster.

Men, den diskussion som då uppstod var att någon gäst hade sett frack och jag sa att det måste vara väldigt ovanligt.

Senare har jag insett att jag hade fel, frack förekommer. Men då hos fanvakt eller prestaver ( en hedersvakt vid kistan).

Där har troligen denna person sett fracken och det hade jag, skam till sägandes, inte en tanke på!

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad bär jag för klänning vid smoking /mörk kostym?

Fråga:
Ska gå på släktfest på Riddarhuset i vår.

Klädseln är smoking/mörk kostym.

Först är det mötesförhandlingar och ett föredrag.

Därefter fin middag.

Kan jag ha en tunn blågrå klänning med hög hals och utan ärm?

Svar:
Om din klänning är uttalat festfin och inte  alltför vid, som en balklänning, fungerar den bra.

Läs gärna mer i bifogad länk.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Nobelfesten – du har fel om Nobel night cap, kan du ändra?

Fråga:
Detta är mer en rättelse än fråga. Nobel night cap roterar. Handels är bara ett av fyra ställen.

Medlemmar av Nobelfamiljen har ett begränsat antal platser till prisutdelningen, middagen, dansen samt Night Cap (man kan alltså vara med på en eller flera av dessa fyra, det är olika antal platser) vilket innebär att några släktingar faktiskt har varit ”många” gånger på Nobelfesten och desto fler gånger på Night Cap.

I år är det första gången som vi fått tillfälle att gå.

Svar:
Tack, du har helt rätt, jag uppskattar att du såg felet.

Det är nu ändrat.

Klicka här för att läsa om Nobelfesten >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – ger man blommor eller gåva till fond?

Fråga:
Ska man ge både blommor och en gåva till en fond?

Min makes moster har avlidit. Vi ska gå på begravningen.

Anhöriga har uttryckt önskemål om gåvor till Alzheimers fonden. Men om alla ger gåvor dit blir det ju inga blommor vid kistan?

Kan man ge både blommor och gåva till en fond?

Vilket är rätt att göra?

Svar:
Ibland brukar man dels hedra den avlidne med en bukett eller krans och dessutom skänka en gåva till t.ex forskningen kring en sjukdom.

Man kan ge både blommor och en minnesgåva, men du kan välja att enbart ge det ena.

Klicka här för att läsa min artikel om blommor vid båren >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson