Blommor – ska jag tacka när jag fått dessa vid dödsfall?

Fråga:
Skickar jag som anhörig tackkort när jag fått blommor som nära anhörig vid dödsfall?

Eller ringer man ?

Svar:
Det mest vanliga är att man skriver och tackar, men att ringa går säkert lika bra.

De flesta uppskattar nog vilket som, men du behöver inte göra dig någon brådska.

Ett sådant tack kan vänta tills man känner sig stark nog.

Klicka här för att läsa min artikel om tack för kondoleanser >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – kan jag duka med förrättsbestick, men vi serverar endast buffé?

Fråga:
På vår bröllopsfest 2017 ska vi bjuda på/servera buffé.

När jag tittar på bilder på olika förslag på dukning är det alltid dukat med både förrättsbestick och huvudrättsbestick oavsett om det är buffé eller ej.

Måste/bör/kan man duka med både och även när det är buffé utan förrätt?

Tycker att det ser mycket finare ut med både och men eftersom vi ska ha buffé utan förrätt kanske det är ”galet” att duka med både och och gästerna kanske undrar vad de är till för.

Svar:
Du kan ju duka buffén på ett sätt så gäster kanske använder förrättsbesticken till någon form av detta.

En mindre tallrik, med egna bestick för lite kallskuret, ost eller annat.

Men det blir ju mer disk och finns ingen förrätt, så kan du inte duka med de besticken.

Det vore detsamma som att ”erbjuda möjligheten” men det finns ingen förrätt att äta.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Affärsetikett – när ska man bjuda på lunch?

Fråga:
Jag och mina kollega är studenter som är i uppstarten av ett nytt företag.

Vi försöker komma i kontakt med så många som möjligt i branschen för att lära oss mer genom att boka möten/intervjuer med dem.

Ibland föreslår dessa ett fikaställe eller lunchmöte, ska vi då betala eller åtminstone erbjuda oss att betala för dem?

Gäller detta trots att de har tagit initiativet till att fika/luncha istället för ett vanligt möte på kontor?

Svar:
Eftersom det är potentiella kunder ni kommer att möta blir det därmed också en underförstådd förväntan att ni bjuder, så svaret blir ja på den frågan.

Utifrån detta resonemang får ni se det på två sätt, den ena är givetvis att man inte ska se det som en kostnad utan som en investering i en framtida affär och då tjänar ni på detta.

Men har man en begränsad ekonomi, som i sitt entreprenörskap vill träffa kunder, men inte har råd att bjuda – säg det till den eventuella kunden.

Säg som det är ”vi är ett nystartat företag och tyvärr tillåter inte vår ekonomi oss att bjuda på en lunch”.  Många kommer förstå.

Föreslå sedan en alternativ plats eller tid och har ni tur så kommer kunden säga att ”då bjuder jag!”.

En sådan uppriktighet tar ingen kund illa upp för och vill de inte bjuda så accepterar de en annan tidpunkt.

Klicka här för att läsa min artikel om representation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Artighet – hur skriver jag till anhöriga efter en svår olycka?

Fråga:
En bekant (som jag inte känner så väl) och dennes familj råkade ut för en allvarlig biloycka härom dagen.

En av familjemedlemmarna skadades allvarligt.

Hur skriver jag en kort och omtänksam hälsning?

Svar:
Det beghöver varken vara komplicerat eller svårt.

Det kan mycket väl räcka med ett kort där du skriver att du hört om den svåra olyckan och dina tankar går till dem i deras oro.

Gör det enkelt och det behöver inte alls vara ett långt brev, några korta rader kan vara minst lika betydelsefulla.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bestick – är det fel att äta med endast gaffeln i höger hand?

Fråga:
Är det fel att endast använda gaffel vid måltid?

Svar:
Nej, men det beror på sammanhang och mat.

Att använda gaffeln som ”skyffel” till alla maträtter är fel.

Men vid mjuk mat som välkokta grönsaker eller fiskpaté kan man flytta över gaffeln i höger hand, vilket därmed är det finaste bordsskicket.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Halloween – Etikettdoktorns svarar i klartext! Din protest mot bus eller godis, men men har du som klagar ens tänkt på att barnen kanske lyser upp en i övrigt ensam tillvaro för många?

Fråga:
Ser att flera länkar till er sida gällande bus eller godis.

Detta är felaktig information som kommer att uppröra många då detta enbart infaller och ska utföras på Halloween alltså den 31 oktober varje år oavsett veckodag.

Jag vill inte ha folk springandes hos mig fredag den 4 november och vet många många fler som dela min uppfattning.

Svar:
Nu svarar jag i klartext vad jag anser och jag behöver inte skräda orden då du skriver anonymt och berättar inte vem du är. Då kan jag fria mig från hänsyn och ta bladet från munnen och sedan sätter jag streck i denna fråga. Fler inlägg publiceras inte om detta med datum om Halloween.

Börja med att läsa ordet Halloween rätt, vilket är ALL HALLOWS EVE (alla helgons afton) , det vill säga aftonen innan Alla helgons dag och i USA och GB är det 1 november ( 2016 en tisdag), men hos oss är Alla helgons dag en lördag det är den 5 november 2016 och därmed är All Hallows Eve (Alla helgons afton) med andra ord aftonen dessförinnan.

Dessutom, vem vill ha spökfest en kväll innan en arbetsdag? Nej du, det vill man ha på fredagen innan Alla Helgons Dag.

Du har heller inte läst vad jag skriver i min artikel.  Det är möjligt att fira bus eller godis på 31 oktober (en måndag 2016), det står först i min artikel.

Och du verkar veta vad som upprör folk, men av de senaste dagarna är det endast du och två till som protesterat och då har sidan idag haft över 100 000 läsare och fått ca 200 000 delningar på sociala medier.

Om du vet fler som tycker som du så hade de säkert hört av sig, ”jag känner många” verkar inte vara en så speciellt stark referens.

Men jag är glad att min enkla text kan uppfattas styra en högtid  och framför allt hedrar det mig att du tar dig tid och framföra dina synpunkter.

För det är endast min åsikt du läser, givetvis baserat på fakta, och det är inte jag som flyttat Allhelgonahelgen till första lördagen i månaden.

Vad det gäller besök från barn, så får du ta det med deras föräldrar, men kanske är det enklare att skriva som anonym på nätet?

Önskar du inga besök, släck utelampan och ställ inte ut någon pumpa. Då ska du slippa besöken.

För om du hävdar att min syn på vad som är rätt datum kan styra hela denna helg, då bör, i konsekvensens namn, även texten om hur du visar att du INTE vill ha besök få lika stort inflytande. Eller hur?

Men du ser bara på saken från din synvinkel.

Ett ganska egoistiskt synsätt tycker jag, du unnar således inte barnen en trevlig eftermiddag innan helgen, föräldrarna till dem kanske kommer hem tidigare och kan hjälpa dem.

Har du ens funderat på att det finns massor av ensamma människor som tycker det är alldeles underbart att någon besöker dem överhuvudtaget? Barnen gör en välgärning.

Så jag tackar för att du framför din åsikt, du har givetvis rätt att tycka så, men jag står fast vid min.

Klicka här för att läsa min artikel om Halloween >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Halloween – varför uppmanar du barnen att störa oss på helgdagen?

Fråga:
Varför skriver man inte ut att barn går ”bus eller godis” den 31/10 då det är Halloween?

Denna förvirring med fredagen innan och som det står på denna sida att fredagen innan är 4/11?

Detta skapar förvirring och vi får spöken hos oss hela helgen och måndagen som inte uppskattas av alla som vill fira alla Helgona på lördag utan spöken!

Svar:
Du skriver ”man”, jag vet inte riktigt om du avser mig eller flera andra skribenter.

Men först och främst så står det tydligt och klart i min artikel att det är i USA och Storbritannien som det är den 31 oktober med ”bus eller godis”.

De firar Allhelgona dagen efter, dvs den 1 november, som vi också hade förr i tiden.

I Sverige har vi valt att flytta denna helg till första lördagen i november, vilket i år 2016 blir den 5/11.

Som en följd därav KAN man välja fredagen den 4/11 för ”bus eller godis” istället, då det naturligt ligger i samband med ledig helg därefter.

I artikeln inleder jag med att båda dessa datum kan vara korrekta, men man ska respektera att på lördagen vill många minnas och inte störas med upptåg.

Det senare är väldigt tydligt skrivet inledningsvis i min artikel.

Om barnen sedan ”stör” dig är det föräldrarna du ska prata med, de ansvarar.

Sedan kanske jag tycker att lite överseende med barnens närvaro kan vi väl kosta på oss, men det är min mer liberala syn på saken och är mer min åsikt.

Men i vart fall så tackar jag dig för att jag har ett så stort förtroende från dig (om det enbart är min artikel du avser) så du anser att jag kan avgöra och styra detta. Det är fantastiskt roligt att så många läser mina artiklar och jag läser och uppdaterar utifrån de synpunkter jag fått.

Klicka här för att läsa min artikel om Halloween >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson