Kondoleanser – hur ska jag inleda ett sådant brev utan att det blir för privat?

Fråga:
Jag tror inte att ”Hej” är den rätta tilltalsform men jag vet inget bättre.

En granne har dött och jag vill skicka ett kondoleansbrev till dennes änka och dotters familj.

Änkan och dotter samt svärson är jag bekant med men vi umgås inte som nära vänner. Hur inleder jag brevet?

”Kära NN…” verkar vara för privat men ”Hej” istället?

De bor på samma gård som jag, men inte i samma hus.

Blir det två brev då eller anses de som ett enda sorgehus?

Jag är ickesvensk så i mitt modersmål finns det andra/passande tilltalsformer.

Där är jag säker i hur jag skulle formulera.

Svar:
Inledningen  ”Kära NN..” får i detta sammanhang snarare anses som en omtänksam hälsningsfras än ett privat uttryckssätt.

Ordet ”Hej..” är i och för sig inget fel, för det viktiga är ändå att du hör av dig. Men med mitt synsätt ett sämre alternativ.

Väljer du ”Bästa NN…” så distanserar du dig lite, det blir mer formellt. Vill du ha det så, väljer du den inledningen.

Men jag skulle ändå, oavsett er relation, välja ”Kära NN…”

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets etikett – vad gäller fär vett och etikett i Japan?

Fråga:
Ska på jobb i Japan och undrar om du har några enkla etikett tips så i sista stund?

Svar:
Sammanfattningsvis kan vi säga att det finns inga enkla tips. Vi får nog generellt inse att det är jättesvårt för oss att förstå.

Men här kommer några råd.

– En Japan vill absolut inte göra bort sig inför andra, så undvik att försätta hen i en situation där man förlorar ansiktet.
Det ger dåligt rykte privat, på jobbet och till och med för det företag en japan arbetar på.
– Genom att visa respekt för äldre och de med högre rang kommer du en bra bit på väg.
– Försök att alltid vara mycket artig.
– I Japan är man mycket punktlig.
– Bli aldrig arg, var självbehärskad, höj inte rösten. Visar du något av detta i affärer eller privat förolämpar du din omgivning.
Du kommer att mötas av stela leenden eller till och med nervösa små skratt, men du är för alltid betraktad som en opålitlig person i deras ögon.
– Kritisera inte någon, men ge heller inte personliga komplimanger.
Alla saker som sätter fokus på en enda person förorsakar obehag och bör undvikas.
– Räkna aldrig med att en Japan säger nej, tack till en affär.
Hen kommer formulera sig mer omskrivet som ”vi återkommer”.
– Överhuvudtaget undviker man i Japan att säga nej eftersom man vill att omgivningen ska vara belåtna.
– Tystnad i ett samtal innebär inte enbart uppmärksamt lyssnande, det kan även betyda att din motpart inte vet svaret.
Hen kommer då inte svara på din fråga för då riskerar hans okunnighet att visa sig.
– I Japan bugar man ofta, med händerna mot låren, böjer i midjan och ju högre status desto mindre behöver man buga sig.
– Givetvis kan man istället skaka hand med en Japan.
– En tveksam eller underlägsen person ser dig sannolikt inte i ögonen utan väjer med blicken.
– Man bugar ofta i Japan, gärna som en ursäkt och det är så vanligt att de flesta inte ens tänker på att de gör så.
– Ta emot en present med båda händerna framför dig.
– Ta emot ett visitkort på samma sätt, men läs det noga och stoppa det absolut inte i byxfickan.
– Lämna ditt visitkort med båda händerna, med texten vänd mot läsaren och om det finne en text på japanska är många poäng redan vunna.
– Kläder är västerländsk affärsklädsel med kostym och slips för mannen och motsvarande dräkt för henne.
– Det är ok att spotta och snörvla offentligt, men inte att snyta sig i en näsduk.
– Viftande med handen och med tummen mot ansiktet betyder Nej tack.
– En Japan pekar mot sitt huvud om han undrar om det är han som avses (vi pekar ju mot bröstet)

Klicka här för att läsa mer om utländsk etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson


 

 

Bröllop – kan man be om pengar i present, eller är det ofint?

Fråga:
Vår dotter ska gifta sig i vår, och frågan gäller om det kan anses ”ofint” att brudparet i stället för saker/presenter önskar sig ett bidrag till sin bröllopsresa?

Vi har olika uppfattning i frågan.

Svar:
Det råder inte enbart i er familj delade uppfattningar om detta, det är en ganska vanlig åsikt.

Men alltfler brudpar väljer nu denna form av önskemål om present och det är något vi får acceptera och vänja oss vid.

Då gäller det att framföra sin önskan på det bäst sätt, framför allt så gästerna inte känner något krav på speciella summor.

En modell är att brudparet ber gästerna att istället för present lägga en valfri summa i ett omärkt, anonymt kuvert.

Då kan den som endast har råd med 50 kr ge det och den som vill ge 500 kr kan göra det istället. Ingen vet vem som gav vad.

Att be gästerna sätta in pengar på ett konto är, enligt mitt förmenande, direkt ofint. Det hänger ut folks vilja att bidra.

Då är det bättre att ta ut en kuvertavgift och ta sina egna pengar som skulle betalat maten och festen till resan.

Klicka här för för att läsa mer om pengar i present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Klädkod – vad betyder det när man skrivit ”fluga”?

Fråga:
Jag ska gå på en finare fest i december där klädkoden är fluga.

Vad innebär det för mig som kvinna?

Svar:
Det finns överhuvudtaget ingen sådan klädkod och det gäller både kvinnor och män.

Min enda gissning är att du ska på något vis ikläda dig en fluga.

Klädkoder som denna är uppriktigt rent idiotiska, för ingen begriper ju vad inbjudaren menar.

Det enda du kan göra är att ringa och fråga.

Klicka här för att läsa om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – om inget önskas, ger man ändå blommor till en hundraåring?

Fråga:
En hundraårig dam har bjudit till fest.

Hon önskar inga blommor eller presenter utan gåva till Cancerfonden.

Tar man trots det med  en styck blomma (t ex en ros) till festen?

Cancerfonden har förstås fått en gåva också.

Svar:
Om jubilaren tydligt undanbett sig blommor så gäller det.

Du överräcker gåvobeviset istället.

Klicka här för att läsa min artikel om att undanbe sig uppvaktning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär bruten kavaj?

Fråga:
Vad innebär klädkoderna, bruten kavaj respektive kavaj?

Vilken färg på slipsen är lämplig till mörk kostym på en bankett?

Innebär mörk kostym, svart kostym?

Svar:
Sannolikt avser de udda kavaj, dvs. Blazer eller för henne finare vardag.

Slipsens färg är valfri, men mest elegant anses ofta en silvergrå eller liknande vara (som på bröllop).

Mörk kostym innebär mörkt blå, alternativt mörkt grå och i tredje hand svart kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om udda kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Skilsmässa – om du gifter dig och skiljer dig utomlands, gäller separationen även i Sverige?

Fråga:
Skulle bara vilja veta om en svensk man gifter sig med en engelska i England och sen skiljer sig där.

Maste han då även skilja sig i Sverige?

Svar:
Det är mer en fråga av juridisk karaktär, så för att vara helt säker måste du kontrollera detta med myndigheterna i Sverige.

Men jag kan inte tänka mig annat än om de gift sig i England och skilt sig där så är den skilsmässan giltig även i Sverige.

Klicka här för att läsa min artikel om skilsmässa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – ska man ge det om man inte är bjuden?

Fråga:
Bör man ge present till sina barn eller föräldrar om man ej blir inbjuden på ett födelsedagskalas.

Vilket är vett och etikett?

Svar:
En present är en lyckönskan och det är givetvis upp till var och en om man vill ge en present eller inte.

Så svaret är att ingen kan begära det av dig, det måste du avgöra själv.

Men kanske barnen väljer att enbart bjuda in sin vänkrets och då tror jag att de flesta föräldrar ändå ger något.

Till sina egna föräldrar kan man givetvis överväga andra former av presenter, det kan ju vara svårt att veta vad de behöver.

Jag brukar föreslå att man kan ge av sin tid istället, med något extra besök till exempel.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vilken längd på klänningen vid högtidsdräkt?

Fråga:
Är bjuden på examen.

I inbjudan står det högtidsdräkt eller mörk kostym.

Vilken längd ska jag ha på klänningen?

Svar:
Du kan välja mellan en ankellång mörk kostymklänning eller en golvlång balklänning.

Troligen kommer många kvinnor välja den senare längden med tanke på högtidsdräkt.

Klicka här för att läsa min artikel om bal- eller frackklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson