Dukning – till vad kan en halvtallrik användas?

Fråga:
Halvtallrikar används om du serverar förrätter vid bordet.

Om halvtallrikar används att servera förrätter på, så har jag också läst att den ska användas vid efter rätter och inte förrätter?

Assiett, används också före och vart står de?

Svar:
En halvtallrik är egentligen en förrättstallrik, men kan självklart också användas som desserttallrik.

Men givetvis vill den som säljer porslin få dig att köpa olika tallrikar för olika ändamål.

Assietten står alltid till vänster om kuverttallriken.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – hustrun till en bekant har avlidit, vad säger jag?

Fråga:
Dessvärre har en bekant i min periferi mist sin hustru i cancer.

Det skedde för ett par månader sedan och jag har varken träffat eller pratat med honom sedan dess.

Vi har ingen naturlig relation till varandra, men självfallet blir jag berörd.

Vi kommer att träffas om snar framtid i ett mindre sällskap.

Hur bör jag visa kondoleanser på ett rimligt sätt så här i efterhand?

Svar:
Det bästa är att prata med honom, fråga hur han mår, hur det går och kanske uttrycka att du känner med honom.

Det är heller inget konstigt att fråga om hur hennes slut var, om hon hade mycket ont med mera.

Resten av samtalet kommer sköta sig självt, han kommer berätta om han vill.

Det sämsta du kan göra är att undvika frågan eller honom, var naturlig och prata om hans hustru.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur skriver jag ett svar, via e-post, på en önskan om lycka till?

Fråga:
Om man vill tacka för ett lycka-till på mail, hur skriver man då?

Eftersom man i mail skriver en massa och om man bara skriver ”tack det var snällt sagt” så kanske mottagaren inte förstår vad man refererar till.

Kan man säga ”tack för lycka till-et?” eller dylikt?

Svar:
Du kan väl kort och gott skriva ”Tack för att du hörde av dig och önskade mig lycka till. Det värmde och gör mig glad!”

Mer än så behöver du inte skriva.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – ska man behålla etiketterna på glasen?

Fråga:
Jag brukar pillra bort etiketten som finns på glas.

Har märkt att en del har kvar etiketten.

Jag tycker att glaset blir fulare med det lilla klistermärket, är det fel av mig?

Är det ”finare” att visa märket?

Svar:
Det är en smaksak, ibland ser man även bestick avigt vända med baksidan upp.

Då är avsikten att visa upp en monogram eller en stämpel, med syftet att visa hur fint det är.

Så märket på glasen är inget annat än reklam, men många uppskattar att få visa att man verkligen har råd med så dyrbara glas.

Du väljer alltså själv.

Klicka här för att läsa min artikel om hur du dukar med glas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bio – vilken klädsel ska jag bära vid filmpremiär?

Fråga:
Vi är inbjudna till en premiärvisning av en ny film med lite mingel med branschfolk och speciellt inbjudna.

Vilken klädsel gäller?

Ska man ha med sig en gåva till personen som har bjudit in oss tillika huvudrollens skådespelare?

Svar:
Smoking och aftonklänning fungerar alltid på en filmpremiär.

Det ska vara lite glamour och stjärnglans över kvällen.

En vacker blomsterbukett kan vara ett alldeles perfekt val av gåva.

Klicka här för att mer i min artikel om bio >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Jubilar – ingen fest, ingen inbjudan så hur dags kan vi komma till en 50-åring?

Fråga:
Vilken tid på dagen kan man tidigast anlända till en person som fyller 50 år?

Hon har inte avsagt sej födelsedagen, ej heller inbjudit till fest.

Vill gärna uppvakta personen i fråga

Svar:
Jag föreslår att ni ringer upp jubilaren och frågar när det passar att ni kommer.

Klicka här för att läsa min artikel om att uppvakta en jubilar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson