Blommornas språk – kan buketter, kärlek och färger misstolkas?

Fråga:
Detta med blommor som gåva och vad de kan signalera är mycket beroende av i vilken kulturell omgivning mottagaren befinner sig (eller härstammar ifrån).

I den ryska kulturen är vita rosor förknippade med sorg och död.

Att som ett tecken på kärlek eller i vänskap sända vita rosor till en dam med rysk/ukrainsk/vitrysk med fleras bakgrund kan alltså vara en aning riskfyllt, milt sagt…

Svar:
Det gäller att alltid vara väl förberedd.

Givetvis får vi alla vara lite beredda på att sådant kan inträffa, när olika kulturer möts.

Men det tål att tänka på och i synnerhet om man uppvaktar någon utomlands.

Klicka här för att läsa min artikel om blommornas språk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – kan en gift man säga till en annan kvinna, vad vacker du är?

Fråga:
Är det okej för en man att säga,vad vacker du är till en kvinnlig bekant när man är gift.

När man tar emot gäster vid en middagsbjudning?

Svar:
Det beror alltid på vad ditt syfte är och hur du framför din komplimang.

Om du gör det öppet och ärligt för att du tycker hon, eller för den skull även en man, är vacker, så är det ok.

Sedan får du själv avgöra vad din hustru tycker, är du orolig för hennes reaktion så kanske du först och främst ska säga det till henne.

Sedan kan du framför komplimangen i hennes närvaro.

Är det en annan man som säger det till din hustru, bli glad och stolt.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vett och etikett på jobbet – vad tycker du om bonus på 5000 kr från kommunen?

Fråga:
Till alla anställda i kommunen vill kommunfullmäktige ge alla anställda i kommunen 5000 kr bonus. Är det olagligt eller?

Politiken har stolt deklarerat i pressen då de är i majoritet måste kommunfullmäktige ändå godkänna det?

Som privat företagare blir jag tvärilsk då jag är skattebetalare i kommunen.

De som är anställda gör säkert ett bra jobb men de får redan skattemedel i form av löner.

Detta skulle ske på grund av överskott och därmed kosta skattebetalarna 8,5 miljoner kr.

Vad tycks?

Svar:
Jag tog med din fråga för att  belysa att den här bloggen berör vett och etikett och bemötande, privat eller på jobbet

Din fråga är säkert intressant för många, men den kan inte besvaras av mig då det är politik och inte vett och etikett.

Men det är din fulla rätt att ta upp frågan med dina lokala politiker, framför din synpunkt.

Du kan besöka kommunfullmäktige och kanske finns det en punkt som heter allmänhetens frågestund, ta upp frågan där.

Du önskar att vara anonym och det är alla som skriver hit. Inga namn eller avslöjande fakta publiceras.

Klicka här för att läsa min artikel om bemötande på arbetet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkod – vad betyder ”höstfin” vid ett 60-årskalas?

Fråga:
Hur klär man sig på en större fest hemma hos jubilaren på middag med dans?

Klädkod: Höstfin.

Svar:
Den klädkoden existerar inte, så är du tveksam ringer du och frågar.

En påhittad klädkod skapar enbart bekymmer för gästerna, då det endast är inbjudaren som vet vad som gäller.

Då är det också helt i sin ordning att ringa och fråga vad de tänkt sig med den klädkoden.

Annars tar du det som du anser vara fint och som passar på hösten.

Tycker en man att en ljusgrå kavaj är höstfin, så tar han det.

Tycker en kvinna att ett par eleganta byxor med top är fint, så tar hon det.

Ingen vet ju svaret, därmed blir valet fritt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid uppvaktning av jubilar >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Restaurang – inbjuden till öppningspremiär, ska jag ta med mig en present?

Fråga:
Jag har blivit inbjuden till premiär dagen för en nyöppnad restaurang.

Vad ska man tänka på? Presenter, blommor?

Svar:
Det beror precis på i vilket syfte du inbjudits.

Är du som god vän eller privatperson inbjudits och avsikten enbart är att visa  sin restaurang blir säkert någon lite blomma uppskattad.

Har inbjudan skett till dig som affärskollega eller företagare, då kan du för ditt företags räkning ta med en blomgrupp med er logotype på kortet.

Den blomman finns kavar ett tag och er uppvaktning exponeras med logotype.

Skulle du vara där med målet att du ska betala för maten och restaurangen vill marknadsföra sig, då kan du komma tomhänt.

Klicka här för att läsa min artikel om restaurangbesök >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – om glas, kan man ställa flera glas framför varandra?

Fråga:
Jag ställed tidigare en fråga om glas och glömde att fråga om när du dukar fram dricksglas som du dricker ur, när du dukar diagonalt, slottet, nobeldukning, linje parallellt och inte vet vad de vill dricka.

Kan du ställa två glas ett framför och ett bakom så kan de välja mellan.

Kan du göra det till alla rätterna?

Kan man göra samtidigt alltså alla tre rätterna samtidigt?

Svar:
Om du med din fråga menar om det är en korrekt dukning att ställa flera glas framför varandra, så är svaret nej.

Vattenglas behöver du inte duka fram, mer än det som alltid står längst till höger, snett upp.

Någon annan dukning sker inte vare sig det är på slottet eller en finare middag i hemmet.

Vill gästen inte dricka vin, utan t.ex. mineralvatten så föreslår jag att det serveras i vinglaset.

Om du avser att servera annan dryck som öl, då byter du ut glaset för gör gästen.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning av glas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Gäst – inbjuden på middag hos landshövdingen men min son ammar, hur göra?

Fråga:
Det är så att jag och ett antal till har blivit bjudna på middag hos landshövdingen i samband med en tävling och pristagarna ska utses på middagen.

Nu är det så att jag har en liten som kommer att vara ca 7 veckor gammal, när middagen kommer att vara.

Jag ammar henne på heltid.

Så nu till frågan kan jag ta med henne eller ska jag avböja inbjudan till middagen.

Svar:
Det är ett litet dilemma du hamnat i och ska man följa etiketten strikt så ska du avböja och hoppas på att de svarar att du kan ta med din dotter.

Men det kanske inte alltid är så enkelt att de svarar på detta vis, så mitt förslag är att du kontaktar residenset.

Framför ditt dilemma och säg att du funderar på att avböja inbjudan, eller har de kanske något råd att ge dig? Kanske ett rum du kan gå till för att amma?

För frågar du mig personligen, så tycker jag att det är inte värre än att du ger din dotter mat innan middagen och så har du vagnen i närheten.

Vaknar hon, så är det bara att gå ifrån och amma henne en stund. Men som sagt, det är inte alla som är så liberala i sitt synsätt även om vi har 2016.

Klicka här för att läsa min artikel om amning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur placeras glasen?

Fråga:
Jag undrar lite om glasen ordning, om du ställer dom?

Jag har samma fråga om tre olika dukningar, när du dukar diagonalt, linje parallellt, Slottet och vid Nobeldukning.

Hur ska man tänka?

Svar:
Vanligast är att de står på linje, med vattenglaset längst till höger, snett upp ca fem cm.

I höjd ned kuverttallikens över del och mittlinje placeras vinglaset till huvudrätt.

Till höger om detta glaset med förrättsvin.

Längst till vänster dessertvinsglas.

Glasen kan även placeras samlade i en grupp till höger, men detta avråder jag från då det lätt bli rörigt.

Glasen placeras i linje både på Slottet och vid Nobelfesten.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning av glas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Skriva – när ska man använda hen?

Fråga:
När skall man använda ordet hen?

Svar:
Nu är jag ingen språkvetare och jag var under en ganska lång tid motståndare till ordet ”hen” som jag ansåg vara opersonligt.

Men 2015 togs det upp i Svenska Akademiens ordlista och jag har ändrat uppfattning. Det är ett praktiskt pronomen.

Detta personliga pronomen kan användas då könstillhörigheten är okänd, oviktig eller ska göras otydligt.

Det är precis i just de situationerna som ordet är bra, när man talar om han/hon och inte direkt kan precisera könet.

Då använder jag det i tal och skrift. T.ex ”När hen ska välja hur varan ska betalas, så…”

Dessutom finns det idag personer som vill betraktas som vare sig man eller kvinna, ibland omnämnt som ett tredje kön.

Klicka här för att läsa in artikel om pronomen i tilltal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Servering – klädsel för personal på begravning?

Fråga:
Vilken färg på klädsel ska serveringspersonal på begravning ha?

Är det svart nederdel och vit överdel som gäller?

Kan de ha svart kavaj?

Svar:
Din fråga är enkel att besvara, det är kort och gott ja på både vit överdel, svart nederdel och kavaj.

Herrar kan även ha enbart vit skjorta och svarta byxor.

Klicka här för att läsa om klädsel vid servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson