Begravning – svärmor har blivit änka och har beställ blommor åt oss. Vi tänker inte gå, kan hon köpa åt oss, är inte det fel?

Fråga:
Min svärmors sambo har dött.

Vi har träffat honom ett fåtal gånger (senast 3-4 år sedan)och tänkte inte gå på begravningen. Ej heller tänkte vi skicka blommor.

Nu har svärmor beställt en jättekrans från oss och jag känner mej väldigt kränkt.

För mej är det ingen bagatell, jag vill besluta själv om deltagande på begravning och om ev blommor ska skickas.

För mej är en begravning något stort och viktigt.

Min fråga är alltså: är det rätt eller fel av mej att bli upprörd?

Är det allmänt vedertaget att man köper blommor åt andra utan att fråga?

Svar:
Tillåt mig vara rakt på sak och uppriktig.

Svaret är ja, det är helt fel av dig att bli upprörd. Du sätter dina egna intressen främst och tänker inte det minsta på din svärmor.

Jag vet inte skälen till din aviga inställning, men ibland får man helt  enkelt sätta sig över sådana känslor.

Att gå på begravningen gör du normalt sett av flera skäl, av ta farväl, att visa den avlidne respekt, att visa de anhöriga respekt, att stödja de anhöriga med mera.

I ditt fall är skälet att visa din svärmor respekt och stödja henne i en svår stund.

Det är förvisso inte vedertaget att man köper blommor åt andra, men ofta beställs dessa när man talar med begravningsbyrån och då tar man gärna med närmsta familjen.

Sedan tycker jag inte att du ska förvänta dig att din svärmor måste agera genomtänkt i en kris, försök inse vad hon just nu går igenom.

Så mitt svar blir att du ska uppskatta gesten från din svärmor.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Frieri – kan man göra det på en högtidsdag eller en helgdagsafton?

Fråga:
Jag står i begrepp att fria till min sambo, men vet ännu inte hur och när.

Först tänkte jag att jag ska göra det på julafton, men när jag sökte runt på internet så hittade jag många som ansåg att det var ”mot reglerna” lite, att förlovningen ska få vara på en egen dag och inte en dag som redan firas, som t.ex. julafton eller nyårsafton.

Hur ser det ut traditionellt?

”Får” man fria på en helgdagsafton?

Svar:
Du får fria precis när du vill!

Det viktiga är syftet, inte vare sig när eller hur det sker.

Att det inte ska ske på en helgdagsafton är myter som uppstår, men de saknar helt och hållet grund.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Disputation – vilken klädsel bär en 80-årig kvinna på en doktorsmiddag?

Fråga:
Vår son bjuder på doktorsmiddag.

Mörk kostym gäller.

Vilken sorts klädsel bör jag som 80-årig mor ha?

Svar:
Du har redan skrivit ditt eget svar i din fråga, du bär en mörk kostymklänning.

Om middagen är formell kan kjolen/klänningen vara ankellång, men du kan också ha en kortare kjol som går strax under ditt knä.

Den ska vara i finare material, mönster och färg är valfritt.

Diskret urringad och accessoarer höjer nivån.

Läs i min artikel så får du exakt besked, klicka på länken som följer.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – en knepig talorning på festen har uppstått, hur löser jag det?

Fråga:
Jag undrar om talordningen under en disputationsfest.

Jag är bekant med den traditionella ordningen, men när den högsta (mest seniora) gästen är densamma som professorn vid avdelningen och dessutom handledare till doktoranden blir jag lite konfunderad.

Det tycks mig något omständligt att denne person ska hålla tre separata tal.

Kan du föreslå något smidigt sätt att lösa detta på?

Svar:
Det blir bäst med endast ett tal för denna professor, handledare och seniora person.

Jag rekommenderar att du kontaktar vederbörande och föreslår att talet hålls direkt efter värdens (doktorandens) välkomstskål och skål för universitetet.

Detta kan du också informera handledaren om, så hen inte sitter och väntar på professorns andra tal.

Klicka här för att läsa min artikel om talordning vid disputation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – varför frågar man inte om en kvinnas ålder?

Fråga:
Jag anser att det är oartigt och påfluget att fråga om min och andras åldrar.

Varför är det så?

Svar:
Det finns alltid olika uppfattningar i denna fråga och vi kan väl konstatera att det bästa sättet att undvika problemet är att just avstå från frågan för ålder är en privatsak.

En del bryr sig inte alls om detta med ålder, andra tar illa upp. Detta gäller både kvinnor och män.

Den enda gång du möjligen frågar är om det är en jämnårig eller möjligen en yngre person om den frågan har betydelse i sammanhanget.

Sedan kan man spekulera i tramset med en kvinnas ålder och det påstås ha flera orsaker. En av dem var att en man blev mer betydelsefull ju äldre han blev.

En kvinna fick inte den positionen och åldern blev ointressant.

Ytterligare en variant var att en kvinna var mest betydelsefull under den tid hon var fertil och kunde föda barn. När hon sedan blev äldre var det ofint att fråga om ålder, då hon därmed var tvungen att tillstå att hon nu var för gammal för barnafödande.

Men, innan någon läsare går i taket, detta är inte min åsikt. Det är enbart ett återberättande om bakgrunden och som jag skrev nyss, rena tramset!

Så min kommentar, blir att ålder är en privatsak. Undvik frågan om du kan, för då slipper du genera någon.

Klicka här för att läsa min artikel om hälsning och presentation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – behöver man ge en sådan när man går på en nyöppnad vernissage?

Fråga:
Träffade en gallerist på restaurang som berättade att han ska ha vernissage och jag och min väninna var välkomna förbi på vin och mingel.

Ska vi ha någon present med oss?

Svar:
Det behöver ni inte, hen är  glad över ert besök och inbjudan var ett sätt att marknadsföra vernissagen.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – ska jag ta med något till ett företagsjubileum?

Fråga:
Jag är bjuden till min förra arbetsgivare på jubileum.

Ska jag ta med en present?

Svar:
Är du där som privatperson behöver du  inte ta med dig något.

Känner du ägaren till företaget mycket väl, så kan du dagen innan sända en blomma hem till hen och framföra att du ser fram emot morgondagen.

Om du däremot kommer som representant för att annat företag, kan du ta med en blomgrupp med hälsning från företaget.

Klicka här för att läsa min artikel om när man ger en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – hur serverar man olika saker?

Fråga:
Detta har jag läst att man serverar från olika håll, stämmer det?

Något jag har missat eller glömt som jag ska lägga till och vilket håll serverar man det?

Vänster:

* mat från uppläggningsfat
* assietter
* sköljkopp
* brickor med glas – tomma och fyllda med dryck eller något
* Bröd
* Matsedel
* nota
* sås

Höger:

* tallrikar du bär på arm: tomma och med mat på
* bestick
* Drycker på flaska och karaff
* Tillbehör
* glas, utan eller med dryck
* kaffegods

Svar:
Det är en väldigt omfattande fråga och de svar du söker finner du i den sist i detta svar bifogade länken.

Grundregeln är att allt torrt serveras från gästens vänstra sida, undantaget är sås, som också serveras från vänster.

Allt vått serveras från gästens högra sida och hit räknas även soppa, buljongkopp och dryck.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Hälsning och presentation – vem går först i hälsningsrundan?

Fråga:
Vi deltog i konfirmationskaffet för min mans kusins barn.

Vem går först i hälsningsrundan – min man eller jag?

Jag känner mig obekväm att gå först då jag inte känner hans släkt så bra, men han menar att kvinnor ska gå först.

Hur är det med barnens hälsande – hur sköter vi det?

Svar:
Det fanns givetvis gamla traditioner förr om att mannen alltid gick först, men sådant har vi släppt för länge sedan.

Känner du dig mer bekväm med att din man går först, då kan ni göra så pm han tycker det är ok.

Sedan beror det givetvis på hur gamla era barn är.

Är de relativt vuxna, då k de gå emellan er eller efter er och hälsa som andra.

Är det mindre barn brukar de i allmänhet gå mellan föräldrarna och man kanske inte ska begära att de tar i hand utan man kanske säger något i stil med ”och det här är vår dotter Lisa” .

Klicka här för att läsa min artikel om hälsning och presentation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson