Servering – ska inte damerna serveras dryck före männen?

Fråga:
Förstår att när värden serverar vin blir det först hans bordsdam och sedan damen på vänster sida.

Sedan skriver du att man serverar resten av gästerna.

När serveras värdens fru?

Serveras inte damerna före herrarna?

Svar:
Vet inte riktigt var du läst detta, i så fall är det en text med ett fel du hittat, eller så är texten otydlig och kan feltolkas.

Du får gärna tipsa mig om var du såg detta, för tittar du på min sida om servering står det följande:

Den första som serveras är hedersgästen, därefter jubilaren eller värdens bordsdam.

Vidare den dam som sitter på värdens vänstra sida och sedan serveras övriga gäster med- eller motsols.

Värden serveras sist.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Förlovning – vi har återförenats, kan vi använda de gamla ringarna?

Fråga:
Jag och min kille förlovade oss 2015 juni vi bröt vårt förhållande ett tag är i hop igen vill vara förlovade igen.

Kan man använda samma ring igen?

Känns onödigt att köpa nya o gravera om.

Svar:
Gratulerar till att ni funnit varandra på nytt.

Javisst kan ni använda de gamla ringarna på nytt, det finns inga formella hinder mot detta.

Fira med en liten fest eller på annat sätt, det kan man alltid passa på att göra.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mingel – när förväntas vi anlända och gå vid ett glöggmingel?

Fråga:
Min man och jag är bjudna på glöggmingel.

På inbjudan står det att det är mellan 14.30 – 18.30

För att undvika att vi gör bort oss skulle vi vara tacksamma för tips.

När förväntas vi anlända?

Förväntas vi gå hem 18.30?

Svar:
Normalt brukar man kunna anlända mellan de utsatta tiderna.

Men här är tiden ganska kort, endast 4 timmar, vilket sannolikt innebär att ni förväntas anlända 14.30.

Ni förväntas även lämna detta mingel senast 18.30.

Klicka här för att läsa min artikel om mingel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Vigselring – kan man bära sin ring på vänster ringfinger när man är skild?

Fråga:
Jag undrar vad etiketten säger ang att ha en ring på vänster ringfinger?

Har en kollega som precis skilt sig och har nu satt en ring på vänster ringfinger.

Mest för att hon ”saknar” att ha en ring där.

Men nu har hennes ex reagerat starkt på detta.

Svar:
Jag antar att du med ring avser den tidigare vigselringen.

I och med skilsmässan har symboliken i ringen upphört och hennes före detta ska nog inte lägga någon vikt vid detta.

Hon bär ju inte ringen som en vigselring längre.

Klicka här för att läsa min artikel om vigselring >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Begravning – måste man delta i minnesstunden efteråt?

Fråga:
Om det i dödsannonsen står en inbjudan till minnesstund efter begravningsgudstjänsten.

Är det lämpligt att ej delta i minnesstunden?

Svar:
Det behöver du inte om du inte kan eller vill.

Det är din närvaro på begravningen som är det viktiga.

Är du nära bekant eller släkt till den avlidne, kanske ett besked till familjen om varför du inte deltar efteråt kan underlätta.

Läs min artikel om minnesstund >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkod – vad innebär ”retro”?

Fråga:
Ska på en stor fest med ca 2500 deltagare i februari.

Klädkoden är retro , vad ska man ha på sig då?

Svar:
Klädkoden existerar inte som du sannolikt redan räknat ut.

Men ordet retro kommer från franskans rétro, vilket innebär bakåtblickande.

Ordet innebär att man låter sig inspireras av tidigare trender, man talar till exempel om retromode.

Så där har du svaret, gå till en loppis och leta. Titta på bilder från en tidsålder du gillar och klä dig i den stilen.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Medalj – ska jag bära andra medaljer vid utdelning av ny?

Fråga:
Jag har en fråga gällande bärande av medalj/medaljer.

Jag har medalj utdelad för FN uppdrag, en halvofficiell medalj kopplat till mitt yrke samt medalj samt minnesmedalj från frimurarna.

Jag kommer nu att tilldelas medalj från generaldirektören för mina insatser i internationella sammanhang och undrar vad etiketten säger om att blanda dessa medaljer vid detta tillfälle?

Kan jag blanda medaljer från frimurarna samt FN och jobb?

Nästa fråga är om medaljer/ribbor bärs när man får en ny medalj?

Eller ska bröstet vara fritt?

Tacksam för skyndsamt svar då jag tilldelas medaljen på tisdag.

Svar:
Om du vill ha ett svar inom 24 timmar, så klickar du här. Det kostar 50 kr för skyndsamt svar via mail och 150 kr för svar via telefon (svar ges efter det att betalning inkommit).

Väljer du det kostnadsfria svaret är det kö till svaren. Normalt får du ett svar inom 2-4 dagar.

Till frågan, utanför frimurarlogen bär du endast officiella och halvofficiella utmärkelser.

Du bär vanligen inga frimureriska utmärkelser i andra sammanhang, så den medaljen avstår du.

Uppträder du i uniform är det för militärer från den första december 2012 heller inte tillåtet att bära utmärkelser från ordenssällskap utanför sällskapens privata lokaler.

När man får en ny medalj då är det kutym att man kommer ”naken”, dvs. utan andra utmärkelser.

Senare är det också god ton att man bär utdelarens medaljer först/högst på en fest/tillställning där utdelaren är värd.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Källa: Davor Zovko , heraldiker

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tacktal – vem håller detta då värdinna saknas?

Fråga:
Om en ungkarl har middag med blandade män och kvinnor som gäster vem håller då tacktal?

Svar:
Vid middag med endast värd är det gästen till höger om denne (man eller kvinna) som förväntas hålla ett tacktal.

Idag kan, om värdinna saknas, tacktalet mycket väl hållas av den kvinna som har värden till bordet.

Förr gällde, att om värdinna saknades, att då hölls tacktalet av den man som satt på värdens bordsdams högra sida.

Klicka här för att läsa min artikel om tacktal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad ska en kvinna bära vid mörk kostym på inbjudan till en soldatmiddag?

Fråga:
Vad ska hon ha när det står mörk kostym på inbjudan till en soldatmiddag?

Svar:
Då bär hon en mörk kostymklänning och den kan du läsa allt om i länken som följer.

Att det är en ”soldatmiddag” har ingen påverkan annat än om det är en mycket formell middag med mycket folk.

Då kan du välja en ankellång kjol/klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson