Servering – när dukar man av, görs det när andra vid bordet fortfarande äter?

Fråga:
När gästerna serveras mat, antingen buffé eller servering vid bord och sitter/står är det då oartigt att ta bort tallriken/arna för dem som ätit klart?

Detta när andra vid samma bort fortfarande har mat kvar?

Jag tycker det men vet ej säkert.

Om en gäst ätit upp och ber serveringspersonal ta bort dennes tallrik, då är det väl ok trots att andra fortfarande äter?

Svar:
Om det fortfarande finns gäster som äter vid en middag med servering, ska avdukningen avvakta tills dess samtliga ätit klart.

Annars uppstår en stress att äta upp för den som fortfarande äter.

Vid en buffé eller ett gående bord, lämnar man sin tallrik för att ta en nu vid nästa runda.

Då kan personalen givetvis duka ut, detta för att det inte ska bli flera tallrikar vid varje kuvert.

Om personen fortfarande sitter kvar, utan att hämta mer avvaktar man med att duka ut till samtliga gäster är klara med sin måltid.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfesten- vilken klädsel gäller vid Nobel night cap?

Fråga:
Vilken klädsel är lämplig för kvinnor på Nobel night Cap, tex längd på klänning eller kjol?

Svar:
Nobel Night Cap är festen som enligt Nobelstiftelsen inte får kallas Nobelbankettens officiella efterfest.

Men det är festen som det är mycket hysch-hysch runt och det är en utvald skara som blir inbjudna, tyvärr har jag aldrig haft förmånen att närvara.

Klockan 23.00, när Nobelfesten är över slussas Nobelgäster till den mytomspunna festen.

Du kan således räkna med både högtidskläder, frackar och balklänningar.

Klädseln är sannolikt frack och för henne en motsvarande balklänning.

Så här skriver man på sin website: ”Although the dresscode is white tie, the event provides a relaxed atmosphere”

Då bär kvinnorna en balklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson


Källa: www.studentsnobelnightcap.se

Bröllop – kan jag bära svart klänning på ett enkelt bröllop i Köpenhamn?

Fråga:
Kan jag ha svart snygg kort klänning med ljusa strumpor till på min väns bröllop?

Han gifter sig i svenska kyrkan / Köpenhamn och vi är endast 6 bröllopsgäster som efteråt ska äta ” danska smörrebröd” på en fin krog.

Brudparet är närmre 70 år och vill ha det ” enkelt” men jag är så osäker om svart klänning lämpar sig.

Svar:
Om brudparet uttryckt att de vill ha det enkelt och dessutom med få gäster så tror jag inte en svart klänning spelar någon större roll.

Men för att komma undan dilemmat, kan du bära en färgad scarf, ett far skor i annan färg, en brosch eller liknande.

Då bryter du den helsvarta färgen och klänningen blir korrekt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad betyder Fancy Leisure?

Fråga:
Jag ska på invigning av en ny restaurang.

En restaurang med grönsaker i fokus.

Klädkoden är Fancy Leisure….

Vad är det?

Svar:
Jag ställer mig exakt samma fråga som du, för den klädkoden är påhittad.

Fancy är ju fantasi, dröm, tycke och leisure är ju fritid. Så fantasifull fritidsklädsel….

Det kan vara allt från grodmansdräkt till rosa baddräkt eller skidkläder eller kanske trädgårdsklädsel med blåbyxa och halmhatt?

Du får ringa inbjudaren och fråga vad de egentligen tänkt sig, det är inte oartigt när man hittar på en så tramsig klädkod.

Det enda den klädkoden lyckas med är att skapa förvirring.

Klicka här för att läsa om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – är dotters svärfar närmast anhörig?

Fråga:
Räknas dotters svärfar som närmast anhörig?

Placering i kyrkan bakom den avlidnes broder med familj eller var?

Svar:
Formellt räknas han inte som närmast anhörig, men det finns inget som hindrar familen från att låta honom sitta tillsammans med dem.

Etiketten syftar inte till att anhöriga ska begränsa sig, de får göra som de vill.

Men etiketten vägleder gäster som besöker begravningen om var de ska placera sig.

Vill dotterns svärfar sätta sig utan att fråga så gör han det efter den närmsta familjen, detta på valfri bänkrad.

Klicka här för att läsa min artikel om gäst på begravning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur används besticken, inifrån ut eller utifrån in?

Fråga:
Jag är förbryllad!

På nätet kan jag läsa att man använder besticken utifrån in.

Och på ett annat ställe, tvärtom inifrån ut! Vad gäller egentligen?

Använder man besticken närmast tallriken först eller tvärtom?

Svar:
Det finns många som ”tycker” och ”vet” på nätet och tyvärr blir det ofta som du skriver,  de blandar ihop saker fullständigt.

Det finns endast ett svar och besticken används utifrån och inåt.

Du äter alltså förrätten med de bestick som ligger längst ut och är det soppa allra först ligger soppskeden ännu ett snäpp utåt på höger sida.

Om du hade gått direkt till min sajt så hade du haft det rätta svaret direkt.

Klicka på denna länk till min artikel om bordsskick med bestick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dop – går det före annan inbjudan, eller?

Fråga:
En familj och dess släkt har som tradition att alltid träffas i början på december i stället för att ha julkalas i mellandagarna.

Datum bokas tidigt under hösten. ’

Nu krockar denna tillställning med ett barndop till vilket inbjudan skickades ut för 4-5 veckor sedan.

Min undran är om inte barndop går före släktkalas eller kan man välja hur man gör?

Svar:
Rent etikettsmässigt avböjer man inte en inbjudan man redan tackat ja till om avsikten är att gå på annan tillställning man inbjudits till.

Men om denna julfest bokas tidigt, är en återkommande tradition så kan ni säkert meddela värdparet att ni i år blivit inbjudna till ett barndop samma dag.

Julfesten återkommer, men barndopet är ju endast denna gång. Men förklara skälet tydligt, så möter ni säkert förståelse.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – hur ska assietten placeras och kan man ha servetten på denna?

Fråga:
Assietter, du ska ställa den på vänstra sidan över gafflarna men vart och hur långt i från om man ska vara korrekt?

Om man behöver sallad på den och bröd kan man lägga besticken som man ska använda på den som bestick så som gaffel och smörkniv?

Om du har ställt fram en förrätt på kuverttallriken kan du ställa servetten på assietten och hur långt ifrån ska den stå och hur ska den placeras?

Svar:
Assietten står till vänster om tallriken, inte ovanför.

I allmänhet serveras inte sallad på assietten annat än till lunch och det är i förekommande fall förrättsbesticken som ska användas.

Du kan placera servetten på tallriken och därmed finns inget angivet avstånd.

Om du frågar om assiettens placering, så vet jag inte hur långt ifrån vad. Är det tallriken du avser?

Det är i så fall en smaksak, du har i allmänhet 60 cm per kuvert och den bredden får du finna en lämplig fördelning inom.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bröllop – kan min son vara min bestman?

Fråga:
Kan man ha sin son som best man?

Jag har två söner , en är femton och en är vuxen.

Kan någon av dessa passa?

Svar:
Om du tror att din son vill åta sig detta uppdrag så är det nog mest lämpligt att fråga din äldste son.

Det finns inga hinder emot att be sin son vara bestman, far och son kan ju mycket väl vara bästa vänner.

Klicka här för att läsa min artikel om bestman >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson