Present – jag vill inte lägga samma summa ensam, som de som är par lägger. Hur göra?

Fråga:
Jag ska på en 50-årsmiddag och ska dela present med flera andra.

Förslaget är att det ska betalas 500 kr per familj.

Jag har protesterat och tycker det är mycket då jag visserligen är sambo men vi har separat ekonomi och min sambo kommer inte att gå på middagen och har heller ingen relation till födelsedagsbarnet.

I detta fall känns det som familj i mitt fall bara är jag, en person och en inkomst och alla de andra är två personer och har två inkomster.

Vad är då mest rätt/rättvist?

Att betala en summa per person eller per familj?

Svar:
Det rimliga är väl att betala per person och inte per familj för att därmed jämna ut kostnaderna.

Du får helt enkelt meddela att du inte vill lägga 500 kr för två personer då din sambo varken deltar eller känner er bekant och inte på något vis avser att delta i någon uppvaktning.

Vill de inte acceptera detta avstår du den gemensamma presenten.

Klicka här för att läsa om att samla in pengar och ge presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – fler tärnor och kvinnlig bestman, var ska de stå?

Fråga:
Jag och min blivande gifter oss till sommaren.

Jag har utsett tre tjejer som mina tärnor och min blivande man har utsett en manlig och kvinnlig bestman.

Bör hans kvinnliga stå på min sida eller hans?

Det känns som att det blir obalans om det står fyra bakom mig och en bakom honom.

Svar:
Det var några stycken ni valt.

Tärnorna finns på din sida och bestman och bestwomen på din blivande makes sida.

Bestman väntar vid altarringen när ni går in, står en stund och brukar sedan sätta sig vid sidan under vigselakten.

Sedan får de väl göra upp om vem som ska ge brudgummen ringen.

Klicka här för att läsa min artikel om bestman och tärnor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Föreläsning – kan du komma och föreläsa om bemötande på arbetsplats efter en konflikt?

Fråga:
Har du föreläsning om hur man bemöter varandra efter en konflikt på en arbetsplats?

Kan du komma ut till en arbetsplats och ha föreläsning?

Svar:
Det är inga bekymmer alls, jag föreläser gärna för er och det är bara att läsa mer på länken jag bifogar.

 Klicka här för att läsa om föreläsningen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – hur ska jag hitta rätt passform på min väst?

Fråga:
Jag är ganska lång (195 cm) och köpte en väst på den lokala manufakturen och provade efter rådfrågning.

När jag har västen på mig så syns underdelen av skjortan mellan spetsarna på västen fram, men även runt om på baksidan så är där 3-5 cm glipa så att skjorttyget syns.

Ska det vara så?

Verkar som att de inte hade några långa modeller så fick en stl 50.

Svar:
Problemet med konfektionssydda västar är att de sällan motsvarar önskad längd och att det inte finns extratyg för att justera dem hos skräddaren.

Korrekt ska västen skall möta byxorna så att skjortan inte syns emellan.

Så jag tycker du ska lämna tillbaka den och försöka få tag i en längre väst.

Extra långa herrplagg heter 100 + storleken. Storlek 150 är alltså en längre 50.

Klicka här för att läsa min artikel om väst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Resor – hur ska vi dela notan vid en taxi?

Fråga:
Vi åkte taxi, tre personer varav två var gifta med varandra.

Hur ska vi dela kostnaden?

Svar:
Det beror lite på hur väl ni känner varandra och hur långt ni skulle.

Åker man till olika platser brukar den som ska närmast lägga den kostnaden och de andra tar resten.

Åker man ofta tillsammans kanske en kan ta hela kostnaden och så tar någon annan den en annan dag.

Vill man dela rättvist  är det väl smartast att dela kostnaden på tre personer.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vid delad nota >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

 

Bröllop – ska man dela på par vid bordsplaceringen?

Fråga:
Bör par placeras mitt emot varandra eller bredvid varandra på ett bröllop?

Svar:
Gifta par, eller par som varit tillsammans länge delar man alltid på.

De behöver inte sitta i närheten av varandra, utan de placeras utifrån vilka de kan tänkas passa ihop med.

De ska absolut inte sitta bredvid varandra, det är ju mötet med nya människor som är en del av spänningen med en fest.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfesten – har hört att man torrdiskar porslinet, hur går det till?

fråga:
Jag har hört att man inte vattendiskar nobelservisen utan istollet torkar av den enligt speciellt tillvägagångssätt. Stämmer det? Hur gör man i sådana fall?

Svar:
Det stämmer, den är ömtålig och man vill inte utsätta den för vatten. Servisen är ett svenskt konsthantverk med brämtallrikar i färger som grönt för våren och fysikpriset, vit sommarfärg och för kemi, en mättad orange höstfärg till medicinpriset och vinterns blå färg för litteraturen.

Men torrdiskning är enkelt, man har en fuktig trasa och torkar av disken. I trasan finns ett bakteriedödande medel, så det blir till och med renare än vid vanlig disk.

Läs mer om Nobelservisen >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkod – vad innebär valfri kavaj?

Fråga:
Har fått en inbjudan till en jaktmiddag, där klädsel är valfri kavaj.

Vad innebär det?

Svar:
Klädkoden existerar inte, men utifrån ordvalet så får man väl anta att det står gästerna fritt att välja klädsel.

Utgångspunkten är kavajklädsel, vilket kan innebära kostym/blazer för honom och kjol/klänning/elegant byxa för henne.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Födelsedag – hur bordsplacerar jag korrekt vid min 75 årsdag?

Fråga:
Om ett par månader fyller jag 75 år

Vem bör jag ha på min högra respektive vänstra sida och var placerar jag min fru?

När kan det vara lämpligt att jag håller tal, bör jag hålla tal?

Svar:
Du och din hustru och speciellt du som jubilar bör sitta centralt vid bordet

Lämpligen mitt emot varandra, men inte intill varandra, ni sitter i högsätet.

Har ni olika bord kan ni dela på er och sitta vid olika bord.

Brukligt är att den äldste närvarande manlige gästen har värdinnan, din hustru till bordet.

Om du har någon annan hedersgäst, en utländsk sådan eller någon annan, kan han ha din hustru till bords.

Därmed kan du placera den äldsta manlige gästen till höger om din hustru.

Om du placerar äldsta mannen vid din hustrus vänstra sida och han har sin hustru med sig, så är det denna dam du har till bordet.

Saknar han hustru kan du välja någon annan dam som i kraft av sin ålder får platsen bredvid dig.

Idag går så gott som alltid ålder före rang, status med mera.

På din vänstra sida kan en syster, en god väns hustru eller an annan dam som utifrån ålder placeras fint.

Ett tal är alltid lämpligt, dels välkomsttal på en minut och sedan ett tacktal till gästerna för deras närvaro.

Det talet passar bra innan dessert eller i slutet av huvudrätten.

Klicka här för att läsa min artikel om att bordsplacera >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

 

Öppet Hus – när ska man komma och när ska man gå?

Fråga:
Inbjudan till Öppet hus mellan 13 – 17.

Ska man gå senast klockan 17?

Åsikterna går isär om detta.

Svar:
Ja, det ska man, värdparet räknar med att avsluta 17.00

Värdparet har angivit att det startar 13.00 och slutar 17.00.

Man kan anlända när som helst under denna tid och gå likaledes.

Klicka här för att läsa min artikel om Öppet Hus >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson