Present – jag vill inte lägga samma summa ensam, som de som är par lägger. Hur göra?
Fråga:
Jag ska på en 50-årsmiddag och ska dela present med flera andra.
Förslaget är att det ska betalas 500 kr per familj.
Jag har protesterat och tycker det är mycket då jag visserligen är sambo men vi har separat ekonomi och min sambo kommer inte att gå på middagen och har heller ingen relation till födelsedagsbarnet.
I detta fall känns det som familj i mitt fall bara är jag, en person och en inkomst och alla de andra är två personer och har två inkomster.
Vad är då mest rätt/rättvist?
Att betala en summa per person eller per familj?
Svar:
Det rimliga är väl att betala per person och inte per familj för att därmed jämna ut kostnaderna.
Du får helt enkelt meddela att du inte vill lägga 500 kr för två personer då din sambo varken deltar eller känner er bekant och inte på något vis avser att delta i någon uppvaktning.
Vill de inte acceptera detta avstår du den gemensamma presenten.
Klicka här för att läsa om att samla in pengar och ge presenter >>
Etikettdoktorn Mats Danielsson