Inbjudan – hur skriver vi att gästerna får betala i baren vid vårt bröllop?

Fråga:
Ska skriva en inbjudan till bröllop och vill få in att vi bjuder på dricka under hela middagssittningen men sedan när dansen drar igång så blir det bar till självkostnadspris.

Hur skriver man det på ett ”snyggt sätt”?

Svar:
Det bästa är att skriva det i klartext så gästerna förstår utan att tveka.

Skriv ungefär så här: ”Efter vigselakten är ni välkomna till bröllopsmiddag med fest.  Till maten bjuder vi på dryck och lagom till dansen öppnas baren där dryck serveras till självkostnadspris”

Klicka här för att läsa min artikel im att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Skåla – hur ska man besvara en vänlighetsskål?

Fråga:
När ett sällskap eller en person (gäst) höjer och önskar en skål för en viss person i sällskapet.

Vad gör den man skålar för?

Min uppfattning är att den person för vilken skålas inte ska delta i skålen utan enbart ”stolt” emottaga hyllningen utan att skåla med.

Har jag rätt eller?

Svar:
En skål är en lyckönskan och den ska alltid besvaras.

Om du lyfter glaset och skålar med en person, ska denna person lyfta sitt glas och delta i skålen.

Att sitta passiv och endast ta emot skålen, det är detsamma som att man inte accepterar den.

Så svaret på din fråga blir att du har inte rätt.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Telefon – vad är SMS-hyfs, kan man messa när som helst?

Fråga:
Jag tänker att jag kan SMS:a (och även Messenger förresten) ”när som helst” eftersom jag tar för givet att man stänger av telefonen eller slår av ljudet t.ex på natten.

Nu fick jag ett syrligt sms att jag väckt flera personer när jag smsat på morgonen…

Men vad anser ”expertisen”?

Svar:
Tack för att du hedrar mig som ”expertis”. Mitt svar är enkelt, du ska avstå från att SMS:a när andra kan tänkas sova.

Förvisso kan man hoppas att de stänger av sin telefon, men det kan inte du utgå ifrån.

Genom att skicka det på den tid som passar dig, sätter du dina behov främst.

Så mitt råd är att vänta med att skicka, du utgick ju ändå från att de inte skulle läsa detta förrän nästa dag.

Klicka här för att läsa min artikel om SMS-etikett >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfest – är det mobbing att inte bjuda in Åkesson?

Fråga:
Varför är Sjöstedt och alla andra partiledare bjudna men inte Åkesson nu när Sveriges gräns är stängd av Löven och Romson.

Svar:
Den frågan ska du ställa till Nobelstiftelsen och inte till mig.

Men deras officiella svar är att SD inte delar Nobelstiftelsens värderingar.

Men det är precis som vid vilken annan fest som helst, du bjuder de du tycker om och väljer.

Nobelfesten är en privat fest som värden väljer gäster till, som även du gör när du bjuder in, och det kan inte jag ha några synpunkter på.

Klicka här för att läsa min artikel om Nobelfesten >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kungligt – hur gör de med toalettbesöken på Nobelfesten?

Fråga:
Vad gäller vid Nobelfesten, som t ex kungliga, som varar fyra timmar.

Hur bär sig en stackars prinsessa eller drottning åt,  även de måste ju gå på toaletten? Förmodar att den stackarn håller sig .

Hon har ju dessutom allas blickar på sig.

Finns det några etikettsregler för sådant? Tänker mig själv in i situationen och tycker att det skulle vara jobbigt.

Svar:
Det svaret kan man ju endast gissa sig till, men vid Nobelmiddagen, så reser sig de kungliga inte från bordet på 3-4 timmar.

Det sägs att dagen planeras så de inte ska behöva gå.

Man kan ju anpassa intag av mat och dryck.

Hovet har erfarenhet av att planera för detta och för oss andra gäller det att försöka planera in besöket efter huvudrätten.

Om det inte gör att vänta? Tja, vad är alternativet till att ändå gå på toaletten? Bara att gå.

Läs mer i min artikel om vett och etikett på Nobelmiddag

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – är jag, som före detta make, närmast anhörig?

Fråga:
Min före detta fru har avlidit.

Vi har två gemensamma barn och flera barnbarn.

Under åren efter skilsmässan har vi haft kontakt och träffats vid gemensamma familjehögtider.

Min fråga – räknas jag som nära anhörig när det gäller placering i kyrkan?

Bär jag vit eller svart slips?

Svar:
Det är tråkigt när människor man tycker om går bort, men eftersom ni skilt er så är släktskapet avslutat trots att ni har både barn och barnbarn.

Det framgår inte om du eller din före detta hustru var omgift, så av respekt för dessa ska inget släktskap hävdas.

Familjens önskan kan säkert bli att du ska sitta med dem och det är inget bekymmer.

Men det är svart slips du bär, oavsett var du sitter.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad ska jag ha på mig vid en glöggfest och ska jag ta med en present?

Fråga:
Jag bor i en mellanstor stad och på fredag är jag bjuden hem till en kvinna på glöggfest.

Hon driver ett framgångsrikt företag och jag vet att många av gästerna är också vänner genom business om man säger så.

Jag känner henne delvis och provat delvis genom arbete.

Vad bör jag ha på mig?

Ska jag ha inneskor på mig eller med mig?

Ska jag ha någon present med mig?

Svara:
Du kan antingen ta med dig en lite blomma som tack för inbjudan, eller skickar du den dagen innan och tackar för inbjudan.

Kläder är antagligen valfritt eftersom det inte angivits, så om du tar en mörk kostymklänning så blir du alltid rätt klädd.

En knälång klänning eller kjol, en top med kavaj eller liknande. Finare tyger, fritt i färg.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nobelfesten – hur ska jag bli inbjuden?

Fråga:
Jag är mycket engagerad i kyrkan, hjälper mina medmänniskor.

Skulle tycka det var jättekul att få komma med till Nobelfesten den 10 december.

Jag kan betala för mig. Har försökt många gånger att få komma med men inte lyckats.

Svar:
Tyvärr räcker inte ditt engagemang för medmänniskor för att få en plats.

Det finns några sätt att komma med, det ena att vara nära släkt med en pristagare, det andra att vara statsråd, det tredje att vara sponsor av Nobelstiftelsen, det fjärde att vara student och anmäla sig som detta och till sist kan du få sitta med som en utvald journalist.

Själv ska jag kommentera Nobelmiddagen via Expressen och Aftonbladet -TV.

Det hjälper heller inte om du är jubilar eller väldigt intresserad.

Men skänker du en rejäl slant till stiftelsen, vi talar då om miljonbelopp, så kan du få en inbjudan har Nobelstiftelsen svarat mig vid fråga.

Men fortsätt fråga Nobelstiftelsen, så kanske de viker sig till slut. Det kan man aldrig veta.

Klicka här för att läsa mer om Nobelmiddagen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson