Dricks – ska man ge dricks till varubudet?

Fråga:
Jag undrar om man bör ge dricks till matbudet, alltså till någon som kör hem varor från en större affärskedja?

Hur mycket är lämpligt i så fall?

Svar:
Det är upp till var och en att ge dricks om man är nöjd med en utförd service.

Det finns inge egentliga ”regler” för denna typ av dricks.

Normalt brukar det ligga på 5-10% av beloppet, men i detta fall tror jag inte att varubudet förväntar sig något alls.

Så vad du än ger, pengar, choklad, biobiljetter eller blommor, så kommer nog det som en glad överraskning,

Klicka här för att läsa min artikel om dricks >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – vilket namn och hur ska den skrivas om den skickas via sociala medier?

Fråga:
När man skickar inbjudan digitalt, med e-post, SMS eller Facebook, Messenger etc?

Ska man då skicka ett separat meddelande till var och en, även fast de bor tillsammans?

Eller ska man välja ut den ena personen, och bara skicka en inbjudan?

Finns det risk att jag uppfattas som onödigt påträngande och tjatig, om jag skickar en separat inbjudan till var och en?

Eller kan den person som inte får någon inbjudan uppfattas som förbisedd och mindre värd, om jag bara skickar en inbjudan?

Om jag skickar ut separata inbjudningar till varje person.

Ska det då stå att Lena bjuds in, i den inbjudan som skickas till Lena.

Och att Bo bjuds in i den inbjudan som skickas till Bo?

Eller ska det i båda två inbjudningarna stå att Lena och Bo bjuds in?

Svar:
Rent generellt kan man säga att inbjudningar via sociala medier fungerar i allmänhet väldigt dåligt.

Mottagaren uppfattar inte inbjudan som särskilt personlig och många svarar överhuvudtaget inte.

Det främsta skälet är att man anser att avsändaren har inte lagt ned särskilt mycket arbete på inbjudan jämfört med en skriven sådan och postad i kuvert.

Därför bör du, om du ska skicka inbjudan på detta sätt, försöka vara så personlig som det överhuvudtaget går.

Samtidigt är det bra om gästen vet att partnern också är inbjuden, så till Lena skriver du ”Lena och Bo inbjudes..”

Till Bo skriver du ”Bo och Lena inbjudes…” 

Din fråga var så bar att jag la detta svar som en ny del i min artikel, se länk.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – gärna barn vid vigseln, men inte på festen. Vad skriver vi på kuverten till vår inbjudan?

Fråga:
Vi har en fråga vad vi ska skriva på kuverten till bröllopsinbjudningarna.

Vi önskar ha vår bröllopsfest i vuxensällskap men på vigseln är alla välkomna.

Skriver man för- och efternamn, familjen XXX, ?

Svar:
Skriver ni ”familjen NN” gäller inbjudan samtliga gäster.

Så jag föreslår att ni skriver ”Familjen Lisa och Lars Tursson” på kuvertet.

Inne i inbjudan är ni väldigt tydliga med er önskan, men den frågan ställde ni inte.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Bröllop – kan jag bära lång klänning innan klockan tre på eftermiddagen?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop och på inbjudan står mörk kostym.

Vigseln hålls kl 14.30. Jag har alltid hört att man har inte lång klänning före kl 15.00

Hur skall jag klä mig i detta fall?

Svar:
Om det står mörk kostym och är en formell tillställning, vilket ett bröllop är så kan du ha ankellång klänning.

Det du tänker på är ett förmiddagsbröllop, vilket då är kl. 15.00.

Men då ska det vara efterföljande lunch och därmed förmiddagsdräkt.

Så ta du en lång klänning om du vill.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – kan man säga några alternativa hälsningsfraser nu i jultider?

Fråga:
Om man som arbetsplats skickar ut en mer allmän hälsning innan jul som då också riktar sig till personer som inte firar detta, finns det i svenskan en passande formulering likt engelskans ”Wishing you a happy holiday season”?

Svar:
Det är ingen enkel fråga och faktum är att ”God Jul” fungerar även om man inte har den traditionen.

Det är ju den tradition avsändaren har och om vi jämför med tyskans hälsning ”Grüss Gott” (hälsa Gud) så kan det sägas till vem som helst.

Men vill du ha ett förslag så skulle jag nog uttrycka mig i stil med ”Önskar er sköna och avkopplande helger”.

Klicka här för att läsa om Jul och Nyårshälsningar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Värdskap – vem ska betala för alkohol, jag eller gästen och vad är ofint?

Fråga:
Eftersom jag inte vill stå för kostnaden att köpa in alkohol när jag bjuder hem gäster, brukar jag skriva så här i inbjudan:
”Om alkoholhaltiga drycker önskas medtages detta av gästerna själva”

Nu har jag hört åsikter om att det är opassande att skriva i inbjudan att den som vill ha alkohol måste ta med sig det själv, och att den som anordnar festen istället bör bjuda på vin till maten etc.

Så hur är det? Är det opassande att skriva att gästerna får ta med sig sin egen alkohol om de vill ha någon?

Svar:
En fest och en inbjudan är som en regi på teater.

Värdfolket skapar förutsättningarna, sätter upp spelreglerna och gästerna deltar i detta utan att framföra sina åsikter om arrangemanget.

Väljer du att i inbjudan vara tydlig, så står det gästerna fritt att tacka ja eller avböja om det inte duger eller passar.

Den som klagar eller gnäller på ditt arrangemang har den absolut sämsta etiketten, ja rent ohyfsat uppträdande vill jag påstå.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Födelsedag – hur utformar jag min inbjudan till 50-årsfest? Funkar sociala medier?

Fråga:
Jag har uppskattat att det fysiskt sett finns plats för ca 25 personer till 50-årsfest i mitt hem.

Jag har därför skickat inbjudan till 30 personer som jag helst vill ska komma (tilltaget med lite marginal, eftersom jag räknar med att alla inte kommer). Inbjudan skickades i form av digitalt personligt meddelande via sociala medier drygt 3 månader i förväg, och jag skrev att svar bör lämnas senast en vecka i förväg så att jag kan planera för hur många som kommer.

De flesta har tackat för inbjudan, sagt att de ska tänka på det och kanske kan vara intresserade etc. Några har sagt att de inta kan planera så långt som tre månader i förväg. En har tackat ja, två har tackat nej.

Det bästa vore om jag omedelbart kunde få ett definitivt svar på vilka som kommer eller ej, så att jag kunde skicka ut inbjudan till fler personer allt eftersom de inbjudna tackar nej. Men frågan är om det hör till god vett och etikett att kräva svar tre månader i förväg. Risken kan ju också finnas att jag skrämmer bort de som jag gärna vill ska komma, om jag kräver svar så långt i förväg.

Men om jag väntar tills en vecka före, och då kanske bara har fått några enstaka svar. Om jag påminner de som inte svarat, så går det ytterligare dagar och sedan är det bara 2-3 dagar kvar när jag äntligen fått definitivt svar. Då kan det vara för sent att bjuda in nya gäster med så kort varsel?

Så hur bör jag göra?

Vilken är den bästa lösningen för att få ca 25 gäster som jag önskar?

Svar:
Det är bara att konstatera faktum, inbjudan via sociala medier fungerar inte särskilt bra. Det visar all erfarenhet.

De flesta ser inte inbjudan som särskilt personlig och betydelsefull, inbjudaren, i det här fallet du har inte besvärat sig särskilt mycket med att skriva en inbjudan.

Tre månader i förväg är som du skriver, lite för tidigt. Sex veckor är en bättre svarstid, tre månader ”förpliktigar” närvaro och då undviker man att svara.

Tre månader innan kan du via mail, SMS, Messenger eller annat skicka en personlig ”early warning” där du ber tänkta gäster reservera dagen. Inbjudan kommer senare.

Mitt svar blir att du har endast ett sätt att få in svar, skicka en elegant, trevlig och skriftlig inbjudan med snigelpost.

Be om svar ett senast datum, då kommer du garanterat att få de svar du önskar.

Då får du de 25 gäster som du önskar.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla jämnt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur skriver vi att inga barn är välkomna till vårt glöggmingel?

Fråga:
Ska skicka ut en inbjudan till glöggmingel.

Till skillnad från tidigare år vill vi inte bjuda några barn i år utan bara vuxna.

Hur får jag fram det på ett tydligt och trevligt sätt i min inbjudan?

Svar:
Det gäller att vara tydlig.

Skriv till exempel: ”Tidigare år har vi även bjudit in era barn, men i år väljer vi en fest för oss vuxna, utan barnen.”

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Värdskap – när förväntas värdinnan öppna presenterna?

Fråga:
En gäst har ett paket med present med sig till värdinnan på en middag (istället för blombukett).

Bör paketet öppnas av värdinnan när gästen är kvar?

I så fall när är det passande?  Till kaffet?

Svar:
Det vanliga är att presenten öppnas tämligen omgående när gästen anländer.

Men om det av praktiska skäl inte fungerar, t.ex. vid många gäster kan det vara utmärkt att avvakta till kaffet.

Då får gästerna se värdinnans glädje när presenten öppnas.

Klicka här för att läsa min artikel om det perfekta värdskapet >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mina tre tips på TV4 Nyhetsmorgon idag, för en bra personal- eller julfest

Tre tumregler

  • Du är på jobbet
  • Drick med måtta
  • Mingla mer

 

 

 

 

 

 

Tonk po att du är på jobbet
En julfest med jobbet är inte samma sak som en vanlig fest – du jobbar.

Är du på en konferensanläggning med ett foretag som har ett varumärke så påverkar ditt beteende anseendet för företaget. Du är inbjuden som medarbetare och inte som en god vän. Det du säger och gör ses av andra. Bra eller dåligt – det beror på dig.

Drick med måtta
Ät och drick och ha kul – men med måtta. Det finns inget som kan förstöra mer än att vara packad. Visst kan det vara jättekul med förfester, men inte i detta fall. Det är lätt lämna förnuft och sans och blir känslosam om man dricker mycket. På firmafesten släpper hämningarna. Alkoholen har en betydelse. Det är inte läge att göra upp med chefen om oförrätter på en personalfest.

Mingla och var social
Julfesten är en förmån syftar till att skapa gemenskap på arbetsplatsen. Ta tillvara på det! Cirkulera, stå inte och häng med dem du redan känner. Sätt dig gärna vid bordet tillsammans med några andra. Du kanske plötsligt får hugg på ett nytt karriärsteg!

Skippa mobilen ett tag. Upplev inte festen genom mobilen. Och kom till festen glad!

Etikettdoktorn Mats Danielsson