Presenter – vi är bjudna på bröllopsfest utan bröllop och mat?

Fråga:
Jag fick nyligen en inbjudan av ett par, redan gifta sedan ett par månader (bara de närmaste var närvarande), som ska ha bröllopsfest.

Det blir en fest med anmälningsavgift, utan kostnaden specificerad, där de senare ska meddela vad man ska ta med och bjuda paret och de andra gästerna på.

Man får även ta med det man vill dricka själv. De önskar även present i pengar anonymt till deras bröllopsresa.

Det enda de själva kommer att bjuda på är tårta till kaffet. Jag undrar om detta verkligen är acceptabelt och god etikett?

Svar:
En fest är som en teaterföreställning, det är någon som regisserar och man kan gå på föreställningen eller avstå.

Men man ska undvika att försöka ändra på den regin.

Som jag tror att du nu direkt förstår, kanske jag inte själv hade valt denna lösning då jag ställer mig tveksam till att be om pengar.

Dessutom har bröllopet redan varit och eventuella presenter skulle de fått redan då, en present inte är kopplad till närvaron på fest eller bröllop, det är en lyckönskan.

Så den delen kanske jag också tycker är lite i sista stund. Ni behöver inte ge något, det kan ingen kräva.

Men om du är tveksam, avböj inbjudan och ge ett svar med tillägget att ”ni redan är bortbjudna” eller något liknande.

Läs mer i min artikel om presenter >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Servering – kan jag till jul servera vitt vin i champagneglas?

Fråga:
Ska bjuda på skaldjur dagen innan julafton och servera vitt vin till detta?

Är det ok att servera vitt vin i champagneglas istället för vitvinsglasen?

Det ser trevligare ut att duka med champagneglas.

Svar:
Javisst kan du servera skaldjur kvällen innan julafton.

Vitt vin i Champagneglas beror lite på glasen. Det kan fungera i höga smala glas, så kallade flûteglas.

Men om du tar mousserande vitt vin, så kan du komma lite närmare originalet i dryck.

Klicka här för att läsa om olika glas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – till ett bröllopspar och vi närvarar inte, behöver vi köpa något?

Fråga:
Måste man köpa present till brudparet när man inte kan närvara på deras bröllop?

I det här fallet så blir det pengar i så fall. p.g.a det långa avståndet.

Det är min kusins dotter som gifter sig och mina barn och jag känner henne och hennes blivande make,barn mycket väl.

Svar:
Presenter vid bröllop är en lyckönskan och har ingen koppling till närvaro eller inte.

Givetvis är det vanligt att de som närvarar har en present med sig, men det finns absolut inga krav på vare sig det eller att de som inte närvarar ger något.

Så det är helt och hållet upp till er, det finns inga ”krav” på en present.

Läs mer om när man ger en present

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Jul – jag har ont om pengar till julklappar, vad ska jag göra?

Fråga:
Julen är besvärlig. Jag har inte så gott om pengar och nu skall det handlas till allt och alla.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Svar:
Du är inte ensam om detta problem. Det kan jag lova dig.

I begreppet Vett och Etikett är det själva tanken som räknas. Barnen uppskattar presenter mest, men det är även här inte bara pris som avgör.

Det passar lika bra att ge något du gjort själv, eller du valt ut med omsorg och omtanke.

Glöm inte presenten ”att ge din tid”. Det kan vara litet, det kan vara billigt.

Försök undvika att jämföra med andras presenter eller de du själv får. Det spelar ingen roll –vare sig du är rik eller fattig – i etikett är det enbart själva omtanken som räknas.

Allt annat är irrelevant. Ett annat tips är att alla köper enbart en julklapp. Sedan drar ni i högen och byter med varandra. det kan vara biobiljetter, konsertbiljetter, något eget, fotoalbum mm.

Klicka här för att läsa min artikel med julklappstips >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

E-post – moste vår ordforande besvara personliga mail, stollda till mig i föreningens namn?

Fråga:
Jag sitter som vice ordföranden i en bostadsförening.

Vid flera tillfällen har jag fått frågor där det som rubrik står NN (det är jag) kan du svara mig vad jag ska beställa nycklar eller en annan fråga.

Min ordförande säger då att det bara är hon som svara på mail.

Jag tycker att det känns fel att den som får en fråga inte får besvara den lite nonchalans från min sida mot den som ställt frågan till mig.

Svar:
Din ordförande vill förmodligen ha full kontroll på allt som görs och skälen till detta kan jag inte ge några synpunkter på.

Men om du har tillgång till mail från medlemmarna och det är adresserat till dig, så förväntas du besvara detta mail.

Ett sätt är att skriva ”Tack för ditt mail, jag vidarebefordrar din fråga till vår ordförande som själv önskar besvara dessa frågor”.

Då har du visat att du tar ansvar och så får ordföranden ta över detta.

Men om jag hade varit du så hade jag kort och gott tagit upp frågan på nästa styrelsemöte, sagt att antingen så besvarar jag mail till mig, eller så avstår jag från tillgången på mail i denna förening.

Det är svårt att veta hur man ska göra om ansvaret inte fördelas lika i föreningen, därför ska du tydligt, men artigt, meddela din inställning.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vid mail >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – om man inte kan ota en maträtt, kan man avboja, eller moste man smaka?

Fråga:
Om man på en middagsbjudning bjuds på en rätt som man absolut inte vill äta.

Är det etikett att tacka nej, eller äter man och försöker se ut som det smakade?

Svar:
Om du tar själv eller om du blir serverad, så ser du till att få en liten portion av rätten.

Klarar du att smaka, så gör du det.

Annars får du låtsas och ”röra om” lite så det ser som om du smakat.

Förklaringen får du ge som en vit lögn. ”Jag åt lite innan eller jag spar mig till varmrätten, jag tål inte sparris” etc.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – hur klär sig en transperson på en nyårsbal?

Kollegan, föreläsaren och inspiratören SaraClaes skrev i sin krönika ”Transperson på Fest”, om den euforiska känslan att en man i orange kostym var mer utstickande än en transperson. Han skickade en fråga till mig.

 

fråga:
or det lika OK for en transperson att komma i klänning på Nobelfesten eller på en nyårsbal?

Så vad gäller för transpersoner på Nyårsbal? Samkönade par är både välkomna och respekterade överallt, men vad gäller för transpersoner?

Är en ”man” i klänning eller en ”kvinna” i smoking välkommen på nyårsbalen?
Hälsar SaraClaes

 


Svar:

Kommer vi se Kungens bordsdam i Smoking vid nyårsafton?
Vad är normalt, får hen ens klä sig så?  Kan verkligen vi ivrare av vett och etikett acceptera sådant ? Vi är alla födda, vi har lärt oss kommunicera, umgås med andra. Våra liv präglas av de normer vi växt upp med och inte sällan blir detta samtidigt vår uppfattning om vad som är rätt eller fel, vant eller ovant.

Men dessa normer kan också bli ett hinder för oss, och jag som av andra benämns som expert på vett och etikett möter ofta motstånd när jag hävdar att vi måste våga byta utsiktstorn, se saker från ett annat perspektiv. När jag säger att Bob Dylan hade rätten att tacka nej till Nobelfesten eller ok till festklänning på en man vid nyårsfirandet, då vaknar mången läsares tyckande till liv.

2009 skrev jag i min bok, ”Till Vardags och Fest”, om bordsplacering för samkönade par som gifter sig. Förlaget tvekade, men ett par månader senare kom lagen om könsneutrala äktenskap och min syn på etikett blev nu den rätta. Så fort ändrar sig saker och ganska snart talade en annan etikettexpert, min kollega, fru Ribbing vid Pride.

Etikett förändras hela tiden och den följer oss över tid. Ta just klädkoder som exempel, för hundra år sedan bar endast män kavaj, idag säljs de till de flesta kvinnor. Byxor var förbehållet oss män, hur är det idag? Du vet svaret. Även vid högtider som nyårsafton. Vi glömmer också att i många kulturer är kjol det vanliga plagget för män.

Tar utvecklingen slut här?
Nej, det som förr bröt mot normen blir alltmer accepterat idag och personer som inte vågade uttrycka sin innersta önskan kan idag således gå på fest klädd enligt ett annat köns dresscode.
Så ”ja”, säger jag – det kan man! Om du vågar byta utsiktstorn en stund så inser du detta.

Bryter detta mot gamla etikettsregler?
Absolut, men de förändras också. Klädkoder är avsedda att underlätta för gästen vid val av klädsel. Så om en man önskar bära kvinnokläder, då får hen följa den dresscode som gäller för kvinnor. Omvänt för en kvinna i manlig klädkod.

Men är det då ok att bryta helt mot all vett och etikett?
Nej, klädkoden gäller, du kan inte anlända till ett bröllop, en nyårsfest eller en begravning i orange kostym om det påbjudits mörk sådan. Acceptans innebär att en kvinna kan ta den mörka kostymen, men än har vi inte kommit till dagen då ingen reagerar, det får vi också vara på det klara med från vårt nya utsiktstorn i bemötande

För inom den önskade klädkoden kan inte individens krav på egen profilering tillgodoses, t.ex. med avvikande färg, stil, eller utformning. För nu handlar det om respekt för omgivningen. Där är det alltjämt inbjudarens önskan som gäller och till nyårsfesten är det extra elegans som förväntas.

Så för mig får det gärna sitta en Smoking på Kungens bordsdam till nyårsafton, men den ska ha svart fluga. Än så länge …

Klicka här för att läsa mer om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan man bära röd klänning på ett balkanbröllop?

Fråga:
Kan man ha en rödklänning på ett balkanbröllop?

Svar:
Om det är ett bröllop som sker i Sverige så kan du bära röd klänning.

Din information säger inte vilket land du avser, det kan ju vara både Bosnien, Serbien, Kroatien, Kosovo eller Slovenien.

Traditioner kan skilja sig åt mellan länder så det bästa är att du kontaktar inbjudaren och frågar innan du tar klänningen.

Att det i Sverige skulle innebära synd, det är en skröna.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad innebär ”Galaklädsel”?

Fråga:
Har fått en inbjudan där det står galaklädsel.

Vad innebär det för man respektive kvinna?

Kan det vara balklänning eller skall det vara kortare smoking klänning?

Svar:
Fritt fram att välja eftersom klädkoden inte existerar i Sverige.

Obegripliga klädkoder förvirrar enbart, tyvärr.

Men jag hade nog valt smoking och aftonklänning.

Men ordet ”gala” kan innebära olika så du kan alltid ringa och fråga inbjudaren. Det är inte oartigt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – förväntas jag att uppvakta tillbaks, eftersom jag blev det?

Fråga:
Har en moster som jag har regelbunden kontakt med.

Hennes barn har jag däremot ingen kontakt med.

När jag fyllde 50 år uppvaktade mostern mig med present som även inkluderade från de två barnen.

Hur gör jag nu när kusinerna fyller jämna år. Det är 35 mil mellan oss ska jag tillägga.

Svar:
Det artiga är att du givetvis hör av dig och uppvaktar dem.

Skicka en blomma eller var med på en present från din övriga släkt.

Klicka här för att läsa min artikel m att fylla jämna år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson