Inbjudan – önskar mig festen i present, hur skriver jag?

Fråga:
Ska bjuda in till 40-årsfest och undrar hur man formulerar att man önskar sig festen i present istället för saker?

Eftersom det är nära vänner och släktingar vill jag skriva på ett enkelt sätt men utan att det kan missförstås.

Jag vill att man betalar in i förväg så att det blir själva anmälan.

Som sagt, hur skriver man det på ett enkelt sätt?

Svar:
Det är alltid svårt att ge ett råd som kommer att fungera när man önskar sig pengar.

För jag vet inte hur din bekantskapskrets resonerar, men i ditt fall skulle jag nog råda dig till att bjuda in till ”självkostnadspris”, eller som det heter i etikettsvärlden _ subskriberad fest.

Med andra ord, en anmälningsavgift.

Avsluta din inbjudan med:
Inga blommor eller presenter önskas.
Kostnad: XX kr per person
Anmälan sker genom inbetalning till konto: XX  

Det innebär troligen att du förlorar några gäster, men det får man alltid räkna med när det är kopplat till en kostnad.

Läs mer i min artikel om inbjudningar >>

Etikettdoktorn  Mats Danielsson

 

Dukning – hur placeras glasen?

Fråga:
Hur placeras glas – från vänster till höger.

Snapsglas, vattenglas, ölglas, vinglas och dessertglas.

Svar:
Alla glas placeras från höger till vänster, det glas som placerat längst till höger är den första drycken som serveras.

Längst ut till höger , snett upp, placeras vattenglaset.

Öl och snapsglas behöver inte dukas fram utan de serveras under måltiden och då bjuder man runt.

Om du planerar servera öl och snaps får dukningen ändras.

Byt då ut det glas, där du planerar att servera öl istället t.ex. till förrätten.

Från höger skulle jag placera vattenglas, ölglas, huvudrättsvin och dessertvinsglas.

Om du har snapsglas framdukat, ställ det till höger om ölglaset eller till och med lite snett bakom detta.

Klicka här för att läsa in artikel om glasens placering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – ska bärarlaget vara enhetligt klädda?

Fråga:
Ska inte ett bärarlag vid en begravning vara enhetligt klädda?

Var på en nära anhörigs begravning i en kyrka där några i laget bar hatt, de andra inte.

Några hade handskar de andra inte.

Vi tyckte att det såg förskräckligt ut.

Finns det ingen kurs som de behöver genomgå innan de får vara med om detta?

Är det bara här de beter sig så här?

Svar:
Vanligen är det enhetlig klädsel, men sedan vet vi ju inte om familjen eller den avlidne hade andra önskemål.

Någon kurs för att vara bärare av en kista finns mig veterligen inte.

Men begravningsentreprenörerna brukar vara duktiga på att hjälpa till med praktiska detaljer som denna.

Så om klädseln på något vis avvek mot traditionen, så förvånar det mig att inte begravningsfirman styrde upp detta.

Därav min fundering på om det fanns andra, för oss okända, skäl.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – hur placeras ett ordensband om klänningen ger bar hud?

Fråga:
Jag undrar hur ordensband placeras om man bär baraxlad klänning?

Har sett att medlemmar av kungafamiljen bär likadant som när man bär klänning med täckta axlar – dvs tvärs över axeln- men så såg jag nån gång att det är felaktigt, att man istället ska fästa bandet på något sätt.

Svar:
Det som föranledde diskussion var att kronprinsessan Victoria bar Serafimerorden mot bar hud 2015.

Lösningen har hon själv haft tidigare, genom ett tunt axelband som det fästs emot.

Men personligen och helt uppenbart även kungahusets åsikt, så spelar väl detta ingen större roll.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klädkod – kan jag bära svarta afton-långbyxor om mannen har frack?

Fråga:
Kan kvinnan, då mannen bär frack, bära svarta afton-långbyxor av exklusiv kvalité?

Tung ullcrepe med vida ben? Inskärning av sammet.

Svar:
Till frack är klädseln för kvinnan en golvlång klänning eller kjol, denna ska vara mycket festbetonad.

Endast i undantagsfall och om byxan är exceptionellt elegant, kan en sådan fungera.

Du beskriver afton-långbyxor, vilket får anses tillhöra Smokingklädsel.

Mitt råd är att du väljer en klänning eller kjol istället.

Klicka här för att läsa min artikel om frack- balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – om man får vin, skal man drikke eller spara?

Fråga:
Om man får vin som present (vin) af venner när man bjuder inn til middag, skall man drikka vinen eller skal man spara den?

Svar:
Du förväntas inte att servera vinet.

Den gäst som ger en flaska vin kan aldrig veta om vinet passar in i din planering med mat och dryck.

Så du kan spara vinet.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka för en present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vänner – min väninna sysslar alltid med make up, gör man så?

Fråga:
Jag har en väninna som jämt sitter och målar sig och speglar sig i soffan när hon är på besök.

Gör man så?

Svar:
Man sysslar kanske inte hela tiden med  sitt utseende när man umgås.

Men är man vänner sedan lång tid och känner varandra väl så kanske det inte spelar någon roll om man gör det ibland.

Om jag vore du, så skulle jag fråga henne om hon är medveten om det hon gör.

Berätta för henne att om hon gör det även i sällskap med andra, så kan det uppfattas som ointresse.

Det är sådant man säger till en vän, för att man inte vill att vännen ska göra något fel.

Ovänner struntar man ju i om de gör fel.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett mellan vänner >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Bröllop – till vem ska svaret på en inbjudan gå till? Betalande föräldrar?

Fråga:
När man har skrivet en inbjudan till ett bröllop och längst ner på inbjudan står det o.s.a till värdinnan och brudgummens mamma.

Både brudens föräldrar och brudgummens mamma betalar bröllopet.

Är det fel eller ska brudens föräldrar stå med istället för värdinnans namn?

Svar:
Det spelar ingen större roll vem svaret går till.

Det handlar inte om betalning eller inte, utan för vem och hur det är mest praktiskt.

För det är ändå brudparet som bjuder in och till sin hjälp har de i detta fallet sina föräldrar.

Så svaret blir att det är inte fel. Men jag antar att svaret då kan gå antingen till brudens föräldrar eller brudgummens mamma.

O.S.A. till båda, om det är så man avsett, är fel.  Det räcker ju att svar en av de som angivits.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Svåra dagar – hur ska vi göra med bostaden vid vår skilsmässa?

Fråga:
Jag och min fru är överens om att vårt förhållande inte längre fungerar och vi har kommit till ett beslut om att vi ska gå olika vägar.

Våra barn är vuxna och bor inte längre hemma, men vi har ett problem som vi inte kan komma överens om.

Vi äger en bostadsrätt 50/50, betalar lika mycket avgifter mm och varken jag eller hon vill flytta ut alternativt sälja.

Hur går man tillväga?

Svar:
Det är nog mer en fråga av juridisk karaktär som du ställer och är det så att ni inte kan enas är det nog bäst att ta hjälp av en expert.

För kan ni inte resonera er fram till vem som ska lösa ut den andra parten, så måste ni nog sälja och flytta båda två.

Har ni båda råd att bo kvar?

Kan den ena lösa ut den andra till ett marknadsmässigt pris, för det är ju det som får gälla om man inte kan enas.

Så mitt råd blir att ni var och en prövar om ni kan betala den andra ett pris som skulle ges vid försäljning.  Klarar endast en av er att göra detta, då är det inte mycket att diskutera.

Därefter får ni avgöra om ni istället ska sälja och dela på pengarna. Men det är alltid bäst att skiljas i sämja, för även om barnen är vuxna så kommer da alltid finnas där och ni ska ses.

Klicka här för att läsa min artikel om skilsmässa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Nyår – vilken färg kan jag ha på västen till svart kostym?

Fråga:
Jag tänkte ha på mig svart kostym med vit skjorta och svart slips på min nyårsmiddag och tänkte ha en väst också men är osäker på vilken färg västen ska vara.

Ska man undvika en avvikande färg så som grå?

Vilken färg tycker du personligen man ska ha till svart kostym om man nu ska ha väst?

Svar:
Till mörk kostym kan du bära en färgad väst, till och med blommig om du vill.

Så välj du en nyårsfin väst, själv skulle jag nog ta en väst i lite silvergrått.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson