E-post – kan man skicka ett tackkort via mail istället för vanlig post?

Fråga:
Om man skapar ett eget tackkort, kan maila det?

Svar:
Här är vi, trots teknikens utveckling, väldigt traditionella.

Det finns egentligen inga hinder och mail blir alltmer accepterat.

Trots detta är ett tackkort skickat med vanlig post blir ofta mer uppskattat, då det helt enkelt ligger mer arbete bakom.

Så svaret blir, att det kan du men jag anser vanlig postgång vara bättre.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – vad tar man om klädkod inte finns angiven?

Fråga:
Om det inte står någon klädsel i inbjudan, vad ska man ha?

I inbjudan står det ett litet party.

Svar:
Ska vi vara riktigt petnoga så är det frack som gäller enligt gammal etikett.

Men det förstår ju var och en att det är orimligt och förlegat.

Det är sannolikt valfri klädsel om gäller och jag föreslår koden finare vardag.

Klicka här för att läsa om klädkod finare vardag >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär kavaj på en galatillställning?

Fråga:
Fått en inbjudan till en galaföreställning med dresscode Kavaj.

Kan jag ha en klänning som slutar strax ovanför knäet,/på knäet?

Den är med trekvartsärm och en knapp i nacken med ett sprund i ryggen som är delvis dolt.

Svar:
Dresscode Kavaj avser i detta sammanhang, som troligen är formellt, mörk kostymklädsel.

Ska man vara helt korrekt så ska klänningen vara under ditt knä i längd.

Men man börjar alltmer se kortare kjolar och är den strax ovanför/på ditt knä så lär det knappast vara ett hinder.

Jag tycker ditt förslag låter bra.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Presenter – var placeras blommorna som man fått i present?

Fråga:
Jag undrar var man ska ställa blommor man får av gäster.

Ska man t ex ställa dom på matbordet där maten ska serveras eller är det fritt att ställa de var som helst?

Svar:
Du kan placera blommorna var du vill, till och med i en hink om du får väldigt många.

Matbordet är ofta svårt att placera blommor på, då de är för höga och skymmer gästerna.

Får du någon enstaka bukett så placerar du den där du finner mest lämpligt.

Klicka här för att läsa min artikel om blommor som present >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad väljer jag för klädsel till en buffé kvällstid?

Fråga:
Vid en buffé kl 17.00.

Vad bär en kvinna för kläder?

Svar:
Det är omöjligt att avgöra vilka kläder som passar med så lite fakta.

Är det många gäster, är det en formell tillställning, är den förenad med inbjudan och kanske dans efteråt?

Utifrån information som jag nu beskrev, får du fundera över klädsel.

Är det en mer informell buffé kan du välja finare vardagsklädsel, är det mer formellt kan du ta en mörk kostymklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – kan man bara dyka upp och återlämna trädgårdsmaskiner på juldagen?

Fråga:
Det är eftermiddag på juldagen och en vän i byn dyker oväntat upp för att lämna tillbaka en trädgårdsmaskin han lånat för ett tag sedan.

Synnerligen oartigt och fräckt beteende att göra det just på juldagen, vilket de allra flesta skulle anse, säger någon.

Det var väl bra han kom med den och alltid kul att språka med honom, vilken dag det är spelar väl mindre roll, säger en annan.

Vad är din kommentar?

Svar:
Juldagen var förr en helgdag och de flesta av oss som är 55+ minns nog hur allt var stängt och det fanns endast familj och julfrid.

Detta har förändrats, det vet vi alla, i och med detta har vår uppfattning om att inte störa förändrats.

Kanske har vännen detta synsätt och tycker att han kan passa på när ni är hemma och lediga.

Men jag hade nog rekommenderat att välja en annan dag för återlämnandet.

Nu är det gjort och då skulle jag samtidigt välja att tacka för återlämnandet, önska en god jul och därmed inte tänka på saken mer.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dop – eller vad säger man om det inte är i kyrkan?

Fråga:
Vi ska döpa vår dotter, men vi är inte med i någon kyrka och vill inte ha en präst.

Hur ska vi skriva när vi skickar inbjudan?

Svar:
Då heter det inte dop utan det är en namngivningsceremoni ni ska bjuda in till.

Dopet är inte då man ger sitt barn dess namn.

Man får genom sitt namn en grupptillhörighet, blir medlem i sin familj.

Det går alldeles utmärkt att enbart fira namngivandet istället för dop i kyrkan.

Det krävs ingen präst.

Ni kan samlas, äta en måltid tillsammans och kanske läsa något vackert.

Läs mer i min artikel om dop och namngivning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan man gäspa vid middagsbordet?

Fråga:
Jag och min sambo var ute på restaurang under nyårsafton, varav han sitter och gäspar stort vid middagsbordet,med invid sittande andra gäster i restaurangen.

Jag tycker inte att man gör så överhuvudtaget och känner man att man måste gäspa,så döljer man sin mun med handen åtminstone.

Det är respektlöst mot både mig och dom andra som sitter på restaurangen, så gör man bara inte känner jag.

Ser inte så trevligt ut att måste se in i någons mun,vid middagsbordet.

Vad tycker du ? Vad är rätt och fel ?

Svar:
Det kan givetvis hända den bästa att man gäspar och det vet vi alla hur svårt det är att låta bli.

Självklart så döljer man detta med sin hand eller servett och därefter ber man om ursäkt.

I yttersta fall kan man ursäkta sig och resa sig upp och gå ut och hämta en nypa frisk luft.

Då har man visat att problemet ligger hos mig själv och inte på grund av tråkigt sällskap.

Klicka här för att läsa om gäspande i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad gäller då klädsel ej är angiven på inbjudan?

Fråga:
Vilken klädsel ska användas då ingen klädsel angivits vid ”födelsedagsmingel”(50-års) med lättare tilltugg och drycker?

Svar:
Ska jag vara riktigt formell i mitt svar, så är det frack som gäller då ingen klädkod skrivits.

Men det inser ju var och en att det fungerar knappast, utan inbjudaren har nog tänkt sig en mer valfri klädsel.

För honom en blazer och byxa, alternativt kostym.

För henne en finare klänning eller byxa med kavaj.

Eller som man också kan benämna klädseln, finare vardag.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel finare vardag >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson