Inbjudan – ska ha en sekelskiftesfest, kan vi sända inbjudan tidigare än åtta veckor?

Fråga:
I sex år har jag tänkt att: ”nästa år är vi så klara med renoveringen av hus och gård att vi kan ha en stor inflyttningsfest”.

Nu tror jag att ”nästa år” aldrig kommer. I och med att jag fyller 50 i år känns det som en bra anledning att ha en kombinerad fest.

Eftersom vi har flyttat 40 mil bort är det inte så många som varit på besök. Vi tänker ha en relativt stor fest med släkt, nya och gamla vänner.

Temat för festen ska vara sekelskiftet 1800/1700, dvs. att det är klädkoden, men att det är helt fritt vilket stånd man önskar att tillhöra (det ska passa allas plånbok).

För de som önskar vara grevinnor, hertig etcetera rekommenderar vi at de gör som Askungen, dvs byter kläder till middagen eftersom vi kommer att ha aktiviteter under dagen.

Jag har läst att åtta veckor är för långt i förväg att sända inbjudan, men kan det vara förmildrande omständighet att: det är långt att åka och att vi icke har haft kontakt på många år med flera av de, samt att det krävs lite resurs och fantasi och ev. hantverk för de som ska komma.

Kan det då vara ok att sända inbjudan tidigare?

Svar:
Att sända inbjudan tidigare innebär att du ”begär” att gästen ska kunna närvara, då du säger till dem att svara lång tid i förväg.

Du kommer få nej på din inbjudan, dels på grund av att gäster inte vill/kan ordna de kläder du begär. Men de kan även avboka av andra skäl.

Mitt råd är att du sänder ut ett meddelande med ”spara dagen” och samtidigt informerar dem om att en inbjudan kommer.

Därmed ger du gästen chansen med tid fundera mer på om de vill eller kan närvara.

Så svaret är nej, sänd inte inbjudan tidigare. Sänd ett ”save the day”.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – hur hanteras en soppsked korrekt?

Fråga:
Hur hanteras soppskeden under och vid avslutad måltid?

Svar:
Soppskeden dukas till höger om kuverttallriken och oftast längst ut då man börjar men den.

Under måltid läggs den ned med skeden i soppan, skaftet åt höger.

När man äter förs skeden ifrån dig, då minskar risken att spilla.

Skeden förs med sin spets eller med sidan till din mun.

Tallriken lutas varken mot eller från dig, den står kvar.

Vid avslutad måltid, på samma sätt och med den konvexa sidan nedåt.

Klicka här för att läsa min artikel om bestick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Födelsedag – hur ska jag göra, resa bort eller ha ett stort jubileum? I så fall, hur?

Fråga:
Jag ska fylla 50 år i mars och planerar att fira detta med vänner och bekanta, eller ska jag kanske avstå och resa bort?

Vad anser du att jag bör tänka på?

Svar:
1917 kunde man läsa i en text av Dan Bergman att Sverige är ett jubileernas land, vi firar häpnadsväckande ofta och har man inget att fira, så firar man även småsaker.

Men 50 år är ingen småsak, det är en stor dag att fira. Väljer du att resa bort, kan du se följande text som ren kuriosa, men ska du fira följer här en del tips.

Vi firar jämna dagar som 40, 50, 60 och 70, varefter man sedan även firar 75, 85, 95 och så vidare i den mån det finns krafter.

Oftast är det jubilaren själv som bjuder in, men det är också många som låter dagen passera i tysthet. I en del fall kanske jubilaren ändå har en representationsplikt som inte kan undvikas, annars kanske det skulle väcka en viss förvåning om den personen avsäger sig all uppvaktning.

Det avgörs lite om jubilaren har ett stort nätverk och då kan det ses lite märkligt om födelsedagsfiraren drar sig undan från eventuella hyllningar.

Obestridligen är det så att 50-årsdagen betecknar höjdpunkten i livet och kanske är den dagen som man om någon bör fira under högtidligare former.

Ett tillfälle att ordna en mottagning och en fest. Vanligen vet vännerna redan om denna dag och planerar säkert att hylla, det kan också kompletteras med en annons i tidningen.

Många lokaltidningar skriver gärna några rader om 50-åringen på familjesidorna, så dagen för firandet lär med all säkerhet bli känd.

Firandet kan inledas med en mottagning i hemmet under eftermiddagen, ett öppet hus där gästerna kan komma och gå utan att stanna mer än någon eller några timmar.

Vill man redan samma kväll ordna en middag för vänkretsen går det bra, men många väljer att ta den vid ett senare datum.

Ska man vara riktigt formell skickas ingen inbjudan till mottagningen, men det har blivit mer vanligt att man ändå gör det så gästerna kan lättare planera i god tid.

Räkna med att kollegor från jobbet kommer, vänner föreningar, grannar och andra som man mött under åren.

Bjud på en enkel buffé, plockmat som är lätt att fylla på och som kan tillagas direkt om det visar sig gå åt mer än väntat.

Drycker bör vara allt från alkoholfritt till vin, är det en vardag så räkna med att det är mest alkoholfritt som går åt.

Framåt kvällen kanske kaffe och avec är lagom att bjuda på därutöver.

Anlita en cateringfirma, det brukar vara det bästa.

Jubilarens familj är sannolikt fullt upptagna med att ta emot gäster, ta hand om blommor och se till att det finns plats för gästerna.

Med den planingen kan det bara bli en enda stor högtidsdag, så undanbe dig inte en uppvaktning.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla 50 år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på arbetet – kan man ha fluga på jobbet?

Fråga:
Är det okej att använda fluga i stället för slips på jobbet?

I den bransch som jag jobbar är det inte så vanligt att vara fint klädd.

De flesta har bara skjorta och tröja. Jag har valt att ha slips ganska ofta och tycker det är rätt då jobbet innebär mycket kontakt med kunder.

Jag har ganska ofta fluga privat och trivs med det, frågan är om och hur det accepteras på jobbet?

Svar:
Varje arbetsplats har ofta sin egen dresscode, uttalad eller outtalad.

Om ditt arbete innebär kundkontakter och det fungerar för din del med att bära slips lär det inte finnas några hinder mot detta.

En slips kan alltid ersättas av en fluga, så i det fallet spelar det heller någon roll.

Men eftersom jag inte vet vad du arbetar med  måste du fundera lite på om din klädstil påverkar ditt arbete positivt eller negativt.

Klicka här för att läsa min artikel om affärsetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan man äta när någon håller tal??

Fråga:
Vad säger etiketten att äta under tal på ex. bröllopsfester?

Det känns oartigt men är tydligen mycket vanligt, så vad är egentligen rätt och fel?

Svar:
När någon håller ett tal lägger man ner besticken och slutar äta, så talaren kan få all uppmärksamhet och inte störs av skrammel med bestick etc.

Sedan finns det alltför långa tal, på 15 minuter eller mer.

Då ger de flesta andra upp och börjar äta för maten kallnar.

Det är just detta skäl som gör att man ska undvika alltför långa tal och inte mitt under huvudrätten.

Så visst förekommer det att folk fortsätter äta, mest tror jag det beror på bristande kunskap i hur man för sig, men givetvis kan det även ske vid alltför långa tal.

Läs mer i min artikel om att hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – när ska jag bjuda gästerna att ta mer mat?

Fråga:
Vi är åtta personer vid bordet.

En del äter långsamt och någon äter snabbare upp maten.

Frågan är, när skall jag bjuda om?

Ska jag vänta till alla ätit upp sin mat eller servera så fort någon sitter med tom tallrik?

Det senare kan innebära att jag som värd får lämna titt som tätt för att bjuda om.

Svar:
Vänta en stund till du ser att några stycken runt bordet börjar bli färdiga, då kan du bjuda om.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – hur hanteras en vattenkaraff vid en stor festmiddag?

Fråga:
Det uppkom en fråga på en utav våra middag med våra kära grannar.

Frågan innefattar hur vattenkaraffen skall skickas under middagen då båda personer vill fylla på sina vattenglas.

Alternativen här under visar att Person A vill ha vatten från vattenkaraffen, medan Person B blir påmind att hens vattenglas är tomt.

Alternativ 1:
Person A frågar Person B att skicka vattenkaraffen. Person B fyller då upp sitt vattenglas innan han skickar vidare vattenkaraffen till Person A.

Alternativ 2:
Person A frågar Person B att skicka vattenkaraffen. Person B skickar vattenkaraffen till Person A. Person A fyller upp sitt vattenglas. Sedan väntar Person B att få tillbaka vattenkaraffen i cirka 10 min för att fylla på sitt vattenglas.

Vilket alternativ är mest korrekt att utföra på en större finare middag?
75% av vårat sällskap valde Alternativ 2.

Svar:
Det var sannerligen intressanta ämnen ni diskuterar.

Person B som ombetts att skicka karaffen fyller på glaset åt person A och fyller därefter sitt eget glas.

Alternativt skickas karaffen och ber sedan att få den tillbaka om hen inte når att fylla på person A:s glas.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Artighet – när och hur bör jag tacka för ett gratulationskort vid min 50-årsdag?

Fråga:
Jag har precis fyllt 50 år.

En dag damp ett brev från högre chef med en gratulationshälsning i brevlådan.

Bör jag tacka?

I så fall hur? Mail eller via ordinarie brev?

Inom vilken tidsram bör man svara om så är fallet?

Svar:
Om du fått en gratulation bör du tacka.

Eftersom det kom som ett brev, så är det lämpligt att sända ett kort.

Ett tack bör skickas så snart som möjligt och helst inom 7-10 dagar.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fest – männen ska ha kostym, men vad tar jag på mig som är kvinna?

Fråga:
Jag ska på en grötfest som anordnas av en loge, männen som ingår i logen ska ha mörk kostym med fluga eller slips (då de ska ha ett möte separat).

Det står valfri kostym på gäster som följer med.

Vad gäller då för oss kvinnor och män som är gäster?

Svar:
För männen gäller exakt det som det står, valfri kostym.

Men för att bättre smälta in i sammanhanget kan en mörkare sådan vara att rekommendera.

För kvinnan skulle jag rekommendera en mörk kostymklänning.

Om den läser du i länken sist i detta svar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – kan jag ställa fram maten innan gästerna kommer till bords?

Fråga:
Kommer att ha en lunch för 20-talet personer med kall inkokt lax, varm potatis och en kall och en varm sås (ingen förrätt) samt en dessert.

Kan jag ställa fram de portionsvisa tallrikarna med lax strax innan gästerna inbjuds att komma till bords och när de väl satt sig ställa fram den varma potatisen och såserna för egen servering + servering av vin?

Eller måste gästerna först sätta sig till bords innan portionstallrikarna ställs fram och i så fall måste man inte då ha undertallrikar?

Svar:
Om du vill ha kuverttallrikar (undertallrik) avgör du helt och hållet själv.

Du kan mycket väl servera en middagsrätt utan en sådan.

Om det underlättar för dig att tallrikarna med den förberedda maten så kan du göra så.

Men kanske det känns mer naturligt att gästen sätter sig och därefter ställer du fram de förpreparerade tallrikarna.

Det senare skulle jag nog rekommendera.

Vin kan du mycket väl ställa fram i förväg och låta gästerna servera sig själva.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson