Artighet – det fel eller rätt att avsluta ett sms till sin manlige bästa vän med ordet ”kram”?

Fråga:
Vid sms till sin bästa vän.

Jag är kille och min bästa vän är kille och jag avslutar ett sms meddelande som tex detta ”Hur är läget? haft en bra dag? Kram”

Är det fel eller rätt?

Svar:
Det viktiga är inte vilken hälsning man säger eller skickar, utan att man hälsar.

Utan att jag för den skull lägger någon värdering i svaret, så är min erfarenhet att fler kvinnor än män avslutar med ordet ”Kram”.

Men jag ser inget som helst etikettsmässigt hinder till att du avslutar ditt SMS på det sättet, så länge det handlar om vänner.

Till mer okända personer eller formella meddelanden passar det inte, Då blir det för intimt.

Mitt råd är att du frågar din vän vad han tycker, då får du den viktigaste synpunkten. För alla uppskattar inte ordet ”kram” som avslutning.

Klicka här för att läsa min artikel om kramar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Bordsskick – varför dricka med att sträcka ut lillfingret?

Fråga:
Har försökt att leta upp svaret fast inte lyckats, hoppas att du kan hjälpa mig.

De är många som ”sträcker” ut lillfingret när de dricker.

Är de någon som har med vett och etikett att göra?

Och är de något som enbart kvinnor gör eller kan män också gör de?

Svar:
Svaret på din fråga har många försökt reda ut genom historien.

Det har diskuterats om det är symtom på syfilis, något som ”fina damer gör” med mera.

Det enkla och simpla svaret är att en del personer bara gör det, det är som att vara höger eller vänsterhänt, sitta med vänster eller höger ben över det andra, eller blunda med vänster eller höger öga om du ska kisa..

Det finns inget med manligt eller kvinnligt, fint eller elegant eller andra skäl och det är därför du inte hittat något svar, det är inte vett och etikett.

Givetvis finns det personer som antagit denna vana, för att verka finare än andra.

Men det är rena rama tramset, vett och etikett handlar inte om sådana saker då det inte är till någon som helst hjälp eller nytta för omgivningen.

Läs mer i min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – tar man med sig handblomma till en katolsk sådan?

Fråga:
Min svåger begravs i katolska kyrkan, ska(kan) vi ha med en handblomma att lägga på kistan vid avskedet?

Svar:
Den katolska ritualen liknar i många delar den svenska kyrkans.

Beroende på hur avskedet tas, vid graven eller kistan är det like olika hur handblomma hanteras.

Men svarat är ja, det går alldeles utmärkt att ta med en blomma.

Om avskedet sker vid graven, läggs blomman på kistan där.

Klicka här för att läsa min artikel om katolsk begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Artighet – mäste man alltid påpeka att jag äter annorlunda med min diabetes?

Fråga:
Är diabetiker sen drygt 50 år tillbaka jag gör mitt bästa för att må bra.

På kalas får jag ofta frågan ”Är det för ditt socker som du inte äter som vi andra. Detta kan du stoppa i dig för det innehåller så lite socker”

Frågan kan komma från vem som helst för mig känd eller helt okänd.

För mig är det jättetråkigt att trakasseras för min sjukdom.

Svar:
Jag förstår att du uppfattar det som besvärande att behöva besvara frågor som dessa hela tiden.

Men att uppfatta det som att människor trakasserar dig är väl ändå att ta i. Möjligen om du översätter det med att de besvärar dig.

Utifrån det jag kan läsa i din beskrivning, så är frågan avsedd att hjälpa dig, då man vill visa vad du kan äta.

Diabetes är en vanlig sjukdom idag och människor ser inget konstigt i det, så mitt råd är att du istället försöker tolka det positiva i frågan.

Du kan alltid vänligt svara med ”Hur tänker du nu?”  varpå den tilltalade nu måste förklara sig.

Omedelbart lägger du till din egen kommentar i denna fråga ”jag har haft diabetes i mer än halva mitt liv och avgör ganska bra vad jag kan äta, men tack för rådet”.

Därefter byter du samtalsämne helt och hållet. Du ska se att ingen kommer fråga dig något mer om din sjukdom.

Klicka här för att läsa min artikel om gäster som inte tål allt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Present till värd man inte känner?

Fråga:
Bjuden på gemensamt 50-års fest där ena värden är en nära vän och den andra värden ingen vi känner alls.

Hur gör man med present till den man inte känner?

Svar:
Du kan köpa en blomma eller en flaska vin eller något enklare.

Det brukar räcka, då du därigenom visar att du uppskattar värdskapet.

Samma förhållande råder ju för de som känner den andra 50-åringen, men inte er vän.

Så det lär inte bli några bekymmer.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla 50 år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – de kommer hem nygifta, hur firar vi dem?

Fråga:
Min vännina och hennes sambo gifte sig på flygplatsen innan de åkte på semester.

Nu kommer de på middag som var bokad innan de åkte. En vecka efter de kommit hem.

De gifte sig i hemlighet, men hur möter vi dem på middagen?

Med presenter eller ”bara” lite extra fin middag med champagne och trerättersmiddag.

Behöver vägledning.

Svar:
Om de valt att gifta sig i hemlighet, kan de heller inte räkna med att bli firade.

Presenter, blommor med mera behövs således inte.

Däremot kan ni göra middagen extra fin som du beskriver.

Klicka här för att läsa om det perfekta värdskapet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Student – kan jag ha en examensfest, eller blir det för mycket?

Fråga:
Jag kommer nästa år ta lärarexamen efter fem års studier vid Uppsala universitet.

Detta vill jag självfallet fira men jag undrar i hur stor grad som anses rimligt?

Allra helst skulle jag vilja ha en stor fest för både vänner, min släkt och min sambos släkt. ’

Men jag undrar om en fest för ca 50 pers är för extremt och kan anses som jag hyllar mig själv lite för mycket?

Svar:
Det är alltid trevligt med fest och varför skulle du inte kunna fira att  du klarat av din utbildning?

Du kan ju, om du vill, dämpa firandet så gästerna inte uppfattar det som en fest där du vill ha uppvaktning och presenter.

En sådan sak kan du redan i inbjudan avdramatisera genom att skriva att du vill fira, men inte bli firad.

Så mitt svar blir att det är klart att du ska ha fest!

Klicka här för att läsa min artikel om att bjuda in till fest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson