Restaurang – vem serveras efter avsmakning av vin?

Fråga:
Vid avsmakning av vin på restaurang undrar jag vem som skall serveras först när avsmakaren har godkänt vinet.

Jag tänker enbart i förhållande avsmakaren och andra gäster.

Svar:
Om det är en man som avsmakar är det bordsdamen på höger sida.

Därefter damen på vänster sida och så övriga damer.

Värden serveras sist.

Är det en kvinna som är värd och avsmakar är det hennes bordsdam eller hedersgäst som serveras först.

Därefter i samma ordning.

Men det kan vara svårt att ha full koll på allt detta som serveringspersonal, man får göra så gott man kan.

Klicka här för att läsa min artikel om serveringsordning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dating – måste man vara ”alpha” eller dominant för att imponera på en tjej?

Fråga:
Jag är en 16-årig kille.

Är det möjligt att få en flickvän genom att vara trevlig?

Eller ska jag vara mer ”alpha” och dominant?

Det är inte en ful tjej utan en vacker tjej som är van vid att killar ger henne uppmärksamhet.

Svar:
Nu är detta mer en vett och etikettsida än sida för dejtingråd, men det är alltid kul med intressanta frågaor.

Avstå alla ”typer” som du inte är, avstå den dominanta eller tuffa attityden.

Var dig själv! Var den du är och är du intresserad av henne kan du istället säga det till henne på olika sätt.

Fråga henne vid lämpligt tillfälle om hon vill hänga med på bio, en fest, en fika eller vad som passar.

Är hon intresserad kommer hon svara ja, är det inte så, då har du svaret och kan sluta lägga energi på henne.

Det går ju aldrig att få mer än ett artigt nej.

Men du ska vara trevlig, precis som du skrev. Det är oftast mer intressant med en trevlig person som vågar vara sig själv.

Klicka här för att läsa min artikel om dejting >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad ska jag som kvinna bära på en ordensbankett?

Fråga:
Jag är en kvinna som har nyligen blivit invald i ett ordenssällskap.

I maj ska vi på riksting med tillhörande bankett.

På inbjudan står det: Högtidsdräkt (vit väst) eller mörk kostym med svart slips eller svart rosett med ordensdekoration.

Nu till min fråga, vad gäller för klädsel för mej som kvinna, lång klänning?

Eller passar även en finare klänning som går strax över knäna?

Svar:
Du kan således bära antingen mörk kostymklänning eller frack- (bal)klänning.

Den första bör vara i ankellängd då det är formellt och den senare i golvlång modell.

Du kommer säkert se en hel del gäster i den golvlånga modellen.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Utlandets klädkoder – vad gäller för klädsel vid galamiddag i Tyskland?

Fråga:
Till en middag i ett läkarsällskap i Tyskland står galamiddag.

Betyder det smoking eller går det bra med mörk kostym?

Tacksam för råd.

Svar:
Normalt sett brukar man ange dunkler Anzug, vilket innebär mörk kostym/klänning

Eftersom inget är angivet, så är det sannolikt valfritt och du kommer se båda varianterna av kläder.

Jag utgår från att du klarar dig bra med mörk kostym.

Är du tveksam kan du alltid kontakta arrangören och fråga, då det får anses vara helt korrekt när klädkoden är oklar.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fest – får jag ta med mig min familj på balen?

Fråga:
Jag tänker gå på bal tillsammans med min pojkvän men jag undrar ifall nära och kära får komma på balen?

Svar:
Det är den som står angiven på inbjudan som får komma.

Står dina nära och kära inte med på inbjudan, så är de således inte inbjudna och får och kan inte följa med.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – kan man uppföra hur man vill i en personalmatsal?

Fråga:
Är det okej att sitta och titta på video på mobilen med högt ljud på när vi äter lunch på jobbet?

Svar:
För många är rasten en stund för återhämtning och avkoppling.

Måltider brukar vara en sådan sak, man vill sitta i någorlunda ugn och ro.

Givetvis har vi olika synsätt på detta, men den som då vill se på video eller syssla med annat som kan störa bör tänka på andra kollegors behov,

Så mitt svar blir att det är inte ok att störa andra på lunchen.

Hänsyn bör ingå varje kollegas ansvar och det ska kännas naturligt att bry sig.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Netikett – måste man avsluta med en hälsning vid ett SMS?

Fråga:
Jag undrar om det är nödvändigt att i ett SMS avsluta med en hälsningsfras som exempelvis ”Med vänlig hälsning” ?

Har avsändare och mottagare varandra som sparade kontakter i respektive mobiltelefon tycker jag att det känns lite högtravande.

Min tanke är att mottagare då ser i sin mobil att det är SMS från mig.

Detta kanske i och för sig är beroende på vilken sorts relation avsändare och mottagare har?

Svar:
Vi säger så här: Du möter din bästa vän, som du ser och talar med varje dag.

Hälsar ni? Eller är det högtravande eftersom din bästa vän redan vet vem du är?

Är det bättre att strunta i hälsningen, skippa ett ”Hej” utan enbart gå rakt på sak?

Mitt svar på dessa frågor är ett solklart ja man hälsar och man skippar det inte.

men man behöver inte vara så formell så man skriver ”med vänlig hälsning”.

Du kan välja fras själv ”med vänlig hälsning” eller ”kramar” alternativ ”Allt gott” osv.

Klicka här för att läsa min artikel om att hälsa och presentera >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Födelsedag – kan man ta en anmälningsavgift till födelsedagsfest?

Fråga:
Om man vill anordna en stor födelsedagsfest, men inte själv vill stå för kostnaden, är det då förenligt med vett och etikett att ta en anmälningsavgift?

Min tanke är att skriva i inbjudan att anmälan om deltagande sker genom att betala in anmälningsavgift, senast ett visst datum.

Kan man göra så, eller bryter man mot någon etikettregel om man inte själv står för kostnaden?

Svar:
Det du beskriver heter med annat ord ”subskriberad fest”, vilket är fullt möjligt.

Så det är inget problem om du tydligt anger detta vid inbjudan.

Då står det gästen fritt att själv välja.

En detalj, som inte är något krav, brukar vara att de som tar en anmälningsavgift avsäger sig presenter.

På det viset får inte gästen en extra kostnad, men som sagts, det är inget som behöver göras.

Läs fler av mina inlägg om fest med anmälningsavgift >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Parentation – vilken vers ska jag läsa som ordförande?

Fråga:
Jag är ordförande i en PRO-förening och ska hålla parentation vid vårt årsmöte.

Har du tips på någon kort vers som jag kan läsa i samband med detta.

Förra året läste jag en kort vers som jag läst i en god väns dödsannons, men jag vill inte läsa samma i år också.

Svar:
Börja med en kort parentation över medlemmens gärningar i föreningen. Berätta om det goda hen tillfört och tänd sedan ett ljus.

En vers behövs därmed inte, men en personlig favorit är Fotspår i sanden och den finner du hos Svenska Kyrkan

Be medlemmarna resa sig upp och förena sig i en tyst minut tillsammans med dig.

Minuten behöver inte vara en hel minut, det räcker med ca 40 sekunder, därefter håller du ut händerna i en gest att de kan sätta sig och så låter du mötet fortsätta.

Klicka här för att läsa min artiklar om parentation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – jag klarar inte att genomföra min planerade fest, vad ska jag göra?

Fråga:
Jag har bjudit till födelsedagsfest och fyller jämnt, inbjudningarna gick ut ca 6 v före och hade O.S.A ca fyra veckor före festens datum. ’

Det är en lokal bokad. Jag bjuder min släkt på mat men mina vänner får, som present stå för sin egen matkostnad.

Nu är det flera saker som har hänt, det är inte så många som visat intresse, det har varit strul med att inbjudningarna inte har hamnat rätt.

Det är flera saker som händer innan min fest t ex bröllop, fest och dop samt att jag är sjuk.

Detta gör att jag inte riktigt orkar tänka på min egen fest och det börjar luta åt att jag vill ställa in festen.

Det är nu ca tre veckor kvar, kan jag göra det? Självklart jag betalar tillbaka de pengar som några av mina vänner redan satt in.

Svar:
Givetvis är det tråkigt att behöva ställa in en fest, men sjukdom och andra yttre omständigheter är inget man kan göra något åt.

Ring dina vänner och släkt, förklara som det är och  säg precis som du skrev till mig att du är sjuk på nytt och inte klarar att arrangera.

Ingen kommer att ta illa upp så det är garanterat inget bekymmer.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson