Affärsetikett – ska jag som värd gå först eller sist in på restaurangen?

Fråga:
Om jag är värd för ett kundevent på en restaurang, ska jag då gå före eller efter kunderna?

Min chef och jag diskuterar detta ganska ofta.

Svar:
Är du ensam värd vid representation, så låter du restaurangens personal visa vägen till bordet och du går sist.

Är ni flera personer från ert företag går du som värd först (och följer restaurangens personal), men du ber din kollega gå sist, övriga kollegor placerar sig däremellan.

Läs mer  i min artikel om affärsetikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Tal – ett tack till vordinnan eller vem for det när mannen lagat maten?

Fråga:
Ser i dina svar att vid finare middagar så tackas värdinnan för maten ibland med tal.

Men i mitt fall (och flera av mina väninnors) så är det främst killarna som lagar maten och det skulle kännas lite pinsamt att då få ett fint tack.

Kan sådana tal hållas till män istället eller är det mer som ett ”tack för den trevliga tillställningen”?

Svar:
Givetvis kan man vara flexibel och hålla talet som man tycker och önskar, det låter snarast som om du talar om matlagning i goda vänners sällskap och då håller man sällan några tacktal.

Man tackar givetvis för maten och då gör man det till den som lagat maten, till den som upplåter sitt hem och som förberett festen.

Om det blir ett tal får det mer en spontan karaktär och kan vara både uppsluppet och ledigt.

Dessutom, om du är på en fest där man anlitat catering eller en kock, så är det ändå värdinnan som får tacktalet.

Formella tacktal sker mer vid formella tillställningar, oavsett vem som lagat maten, så går tacket till värdinnan och görs av hennes bordskavaljer.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – Dark lounge suit, kan jag bora en sammetskavaj?

fråga:
Jag ska på personalfest och på inbjudan står det Dark lounge suit vad goller klädkod.

Festen sker i Sverige.

Jag undrar om det hade varit i sin ordning att ha på sig en svart sammetskavaj, vit skjorta, svart fluga, svarta kostymskor och mörkgröna (el. lila) finbyxor?

Svar:
Dark lounge suite benämns även som Business formal.

Denna dresscode står för mörk kostym, enkelknäppt eller dubbelknäppt i mörk blå färg eller mörkt grå.

Vit kostymskjorta med slips eller fluga.

Svaret blir således nej, din klädsel fungerar inte, då det inte är mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om Dark lounge suit och mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Gost – middag hos ett gay-par. Vem är värd?

Fråga:
Vi är hembjudna till ett par kompisar som gifte sig i vintras.

Det är två killar och det ska bli en ”fin” fest för det är inbjudningskort och klädkod.

Nu är min fråga, men den låter väl hemsk, vem av dem är kvällens värd?

Svar:
Nej jag tror inte din fråga är vare sig konstig eller hemsk.

Troligen så spelar det nog ingen roll, de kommer gemensamt dela på värdskapet.

Men en av de personer som sitter intill dem bör fråga om ”vem får äran att hålla tacktalet?”

Läs mer i min artikel om tacktal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – kan man ha krukvoxter po ett middagsbord?

Fråga:
Jag ska duka till en middag för 10 personer, nu har jag köpt några vackra låga krukväxter som jag ska duka med.

Då säger min mor att det gör man inte, krukväxter ska stå i fönstren.

Vad gäller?

Svar:
Om du följer gammal tradition ska man inte duka med krukväxter, där har din mor rätt.

Jorden i krukväxten ansågs vara olämplig på ett matbord och i närhet av mat.

Däremot ska det vara snittblommor om det ska vara blommor på bordet, men inte alltför höga.

Gästerna ska kunna se varandra.

Så din tanke om höjden var korrekt och trots allt, detta är gammal etikett.

Tycker du att det är vackert, duka med dina växter.

Läs mer i min artikel om dukning av ett bord

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kondoleans – vilka blommor skickas till anhoriga?

fråga:
Är det några särskilda blommor som passar bättre än andra?

Kan man t.ex skriva att vi delar din sorg, eller vad annars?

Svar:
Det är inte direkt några speciella blommor du behöver skicka, utom kanske en bukett röda rosor som står för kärlek.

Vita nejlikor var förr vanligt vid begravningar, men det är inget du behöver tänka på.

Det finns många sätt att skriva på kortet ”Vi deltar i din sorg” eller ”Vi tänker på dig” är två små korta meningar som säger mycket.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vilken klädsel gäller vid efterföljande brunch dagen efter?

Fråga:
Ska på bröllop där vi dagen efter bröllopet är inbjudna till brunch.

Vad för klädsel gäller?

Finns det några oskrivna regler här.

Det står ingenting på inbjudan om klädsel till brunchen.

Klädkod kavaj till bröllopet vilket leder mig till nästa fråga.

Vad bär kvinnorna. Lång klänning eller det är accepterat med någon lite kortare klänning.

Svar:
Det brukar vara lite finare klädsel på brunchen, men inte elegant som vid bröllopet.

Det råder således frihet i ditt klädval och jag skulle rekommendera finare vardag.

Lång klänning behövs inte, en kortare fungerar utmärkt och även en långbyxa.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel finare vardag >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vad är skillnaderna mellan jordfästning och begravning?

Fråga:
Jag läste er förträffliga ”Gäst på begravning, vett och etikett”. Mycket bra information om både jordfästning, gravsättning och begravning.

Det är en sak jag funderar på. Jag har förstått att ”jordfästningen” är det som sker inne i kyrkan då man tar avsked från den döde och att ”begravning” är allt som händer utanför kyrkan såsom gravsättning och en eventuell minnesstund.

Detta är min uppfattning, men det kan vara fel eftersom jag är född och uppvuxen i Svenskfinland, Vasaregionen och det kan ju finnas variationer på vad som benämns vad i Finland och hur man säger i Sverige.

Skulle var intressant att hör din åsikt om detta.

Svar:
Tack för dina vänliga ord och även tack för att du på ett trevligt sätt uppmärksammat en felskrivning.

Det finns över 300 artiklar på min sida om vett och etikett och det är nästan omöjligt att på egen hand se små detaljer som detta, hur mycket man än korrekturläser.

Begravningen är hela akten i kyrkan eller borgerligt och sedan finns det olika sätt för gravsättning.

Det traditionella har varit kistgrav, sedan har kremation tillkommit och då med gravsättning i urngrav, askgravplats, askgravlund eller minneslund.

När kistan sänks i jorden heter det  ”gravsättning med kistbegravning” .

Detta har jag nu justerat i texten.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Källa: Svenska kyrkan

Inbjudan – hur skriver vi den när vi ska hålla ett hemligt bröllop?

Fråga:
Hur formulerar man en inbjudan till ett hemligt bröllop.

Vi är det paret som ofta bjuder till fest, vi vill såklart alla alla ska komma men inte förstå något innan?

Svar:
Det går inte lämna något givet svar på er fråga, men ni bör hålla er till den stil ni vanligen har.

Om den inbjudan fungerat bra, då kommer gästerna för de vet vad som förväntas.

Sedan kan ni lägga till någon kommentar som ”Denna gång höjer vi snäppet lite och tar en klädkod, Mörk kostym blir bra” 

Skriv inte O.S.A utan välj hellre ”Svar SENAST den….”

Vill ni dessutom förvarna lite så skriv ”denna fest kommer innehålla överraskningar, så missa den inte!”

Men, jag vill varna för att det finns gäster som kanske tackar nej av olika skäl och när de sedan efteråt inser att de missat ett bröllop blir de besvikna.

Det är lätt att miss att förväntan är en nog så viktig ingrediens. Kommer gästen inställd på bröllop har hen en annan känsla om det är en vanlig och traditionell fest.

Kanske finns det släktingar och nära vänner som inte uppskattar detta alls.

Så ta med det i er beräkning när ni bjuder in.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Resa – vi åker alltid tillsammans, nu bjöd hon in andra utan att fråga mig. Vad göra?

Fråga:
Jag och min kompis brukar åka på vinterresa tillsammans och det har blivit vår egen tradition.

Vi har bokat årets resa sedan en lång tid tillbaka.

För en tid sedan berättade hon att hennes vänner (ett gift par) bokat in sig på samma resa.

Jag känner mig besviken för att jag inte blivit tillfrågad om detta är ok för mig.

Är det ok agerat från vännernas sida att boka in sig på samma resa utan att först höra med mig?

Kan jag markera på ett snyggt sätt utan att förstöra resan?

Svar:
Min första reaktion på din fråga är om du vet om din kompis visste detta när de bokade.

Det kan ju faktiskt vara så att paret hört henne berätta om resan och därefter gjort en egen bokning och det finns ingen som helst avsikt att umgås med er.

Då är det inget bekymmer.

Oavsett, är det inte mycket vare sig du eller din kompis kan säga.

Det står ju var och en fritt att boka en resa utan att först fråga runt ibland bekanta om de också ska med.

Därför ska du helt enkelt prata med din kompis, fråga henne om hon visste om deras bokning och säga att du blev lite överraskad.

Om de planerat tillsammans så frågar du om de avser att umgås med er under denna tid, men du tycker det blir alltid mer svårplanerat om man är fyra.

Därefter får du själv och vartefter, bestämma om du vill haka på eller ta egna dagar. Din kompis får då göra som hon känner är bäst.

Men, ibland blir faktiskt saker betydligt bättre än man väntat sig om man utgår från det och till nästa år så får ni i förväg prata mer om detta.

 Klicka här för att läsa min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson