Dödsfall – får vårdpersonal öppna ett fönster efter att ett Jehovas vittne avlidit?

 

 

 


fråga
:
Vårdar en patient som or Jehovas .

Det som kommit upp bland personalen är om man får man oppna ett fönster efter dödsögonblicket?

Svar:
Vid förfrågan och genomgång av vårdrutiner finner man detta svar.

Omhändertagandet efter dödsfall hos en person som tillhör Jehovas vittnen sker enligt rutin.

Vilket därmed innebär att ett fönster kan öppnas.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om begravning och Jehovas vittnen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vad är vett och etikett angående save the date-kort?

 

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Vi ska gifta oss i september och har dormed skickat ut ”save the date” kort nu i januari.

Det jag tycker är konstigt är att många, speciellt min sambos kompisar har inte ens ringt eller sms:at ’tack for kortet’ eller ’grattis vad roligt att ni ska gifta er’.

Som du förstår så pratar de inte så ofta med varann eftersom de inte ens vet att vi ska gifta oss.

Ett annat problem är att kompisarna inte heller har visat intresse för att träffa vår son som vi fick för 5 månader sedan.

Jag tycker att man av artighetens skull ska i alla fall ge någon typ av respons. Vad gäller?

Jag blir så frustrerad för att jag tycker att det är ett otrevligt beteende, men det är klart, tänk om jag har fel.

Jag kan också tillägga att flera har hört av sig efter att de hade fått kortet, inkl. de som redan visste datumet långt innan.

Svar:
Svaret kan bli kort och det är att du förväntar dig för mycket.

Ett ”save the date” innebär inte att man ska vare sig svara eller reagera, era vänner väntar på inbjudan och svarar där.

Varför de inte reagerar kan man fundera över, men det mest troliga är att folk gifter sig hela tiden och det är inte speciellt unikt.

Utom för er del och det kommer svar på inbjudan, de kommer ge er presenter, de kommer hålla tal och kanske både svensexa och möhippa.

Men du förväntar dig ännu mer. Förstår du mitt resonemang? Tids nog kommer de gratulera er.

Detsamma gäller er son, barn föds hela tiden och de flesta av oss minns nog ögonblicket när första barnet kom till världen och man ville ringa alla.

Svaret? ”Ja, men vad trevligt, grattis!”.    Vi upplever vår egen glädje, men missförstå mig rätt, den känslan är familjens glädje.

Ert barn är ditt allt! Säkert finast i världen!

Tids nog träffar de honom, det är så vännerna resonerar utan att vara elaka, ointresserade eller avståndstagande.

Så mitt råd är, avvakta och se tiden an, dra ner på dina förväntningar med både med bröllop och barnbesök.

Då blir det roligare när det väl händer!

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – vilken klädkod ska vi skriva till efterfesten vid vårbalen?

 

 

 

 

 

 


Fråga
:
Vi är en stor studentforening som planerar att ha en vårbal med hogtidsdräkt.

Vi vill att eftersläppet ska vara lite finare än det brukar vara (vårdad klädsel).

Vad är den korrekta klädkoden for en efterfest där middagen har klädkoden hogtidsdräkt?

Svar:
Då tror jag att ni ska skriva ”Kavaj, men mörk kostym krävs inte

Det förklarar nivån ganska tydligt.

Därmed kommer flertalet ta på en kavaj, men inte vita skjortan och finaste festklänningen.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoden Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär ”formal” vid Opera i Verona?

 

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Jag ska ser Aida på Arenan i Verona och på biljetten står Formal dress, är detta smoking eller kan man ha mörk kostym?

Man sitter ju utomhus.

Svar:
Koden Formal dress står för ”formellt” och kan avse både högtidsdräkt och smoking.

Det är således någon som inte riktigt vet detta i Italien, men fracken kan du avstå.

Ta en Smoking även om det inte skulle förvåna mig om det förekommer mörka kostymer.

Klädkoden Business formal står nämligen för mörk kostym

Men bär Smoking, då följer du inbjudans dresscode.

Klicka här för att läsa om klädkoden formal >>

 

Kuvertväska – placering vid en middag, på stolen eller bordet?

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Jag ska på Akademisk fest och klädseln är mörk kavaj så jag som kvinna ska ha lång klänning.

Nu undrar jag var jag ska göra med min kuvertväska? Kan jag lägga den på bordet eller hur gör jag?

Svar:
Nej, du kan inte lägga den på bordet utan du får försöka placera den i ditt knä under middagen.

Klicka här för att läsa min artikel om väskor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – hur dags går man hem?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Vi ska på en middag och det kan bli lite olika med tiderna dor. Men hur dags ska man egentligen gå hem om man har god etikett?

Horde att en person i vänkretsen blev kvar till fyra på morgonen och värdparet ville gå och lägga sig. Men hen gick inte!

Svar:
Om det finns skäl som avsaknad av kommunikationer eller barnvakt som måste gå hem kan man ta ett tidigt avsked.

Men det görs diskret och så man inte drar med sig övriga gäster.

Men en bra tumregel brukar vara att en middag utan dans (det kan vara annat än dans, som spel trevliga samtal etc.) varar i fyra timmar och en middag med dans i sex timmar.

Läs mer i min artikel om att vara gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bemötande – på besök hos läkare, vem hälsar först?

 

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Vem rocker handen forst vid läkarbesök?

Svar:
En patient ska ses som en kund, inte i avseendet köp/sälj – utan som en person organisationen bör skapa ett värde för.

I vården med målet att hjälpa dig att bli frisk eller att förhindra insjuknande.

Därmed är du en kund hos vården och oavsett vem du möter, är hon eller han din värd.

Så man tar sin patient  i hand och/eller hälsar välkommen, detta förutsatt att det inte finns hinder i form av smitta eller t.ex livsåskådning.

Svaret är alltså enkelt, vårdpersonal hälsar på dig som patient.

Läs mer i min artikel om bemötande i vården >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Toastmaster – kan man ha en sittande skål för hen?

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Kan man ha en sittande skål for toastmastern, eller är det ofint?

Tänker på allt resande for de som har lite svårt att resa sig.

Svar:
Man kan alltid utbringa en sittande skål, men det är ju brudparet som är huvudpersoner, inte toastmastern.

Toastmaster ska inta en mer diskret roll och inte framhäva sig själv, så du behover inte skåla for hen.

Läs mer i min artikel om om toastmaster >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson