Artighet – varför applåderar man de avlidna?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Jag har två kompisar som nyligen gått bort.

Om jag nu ordnar en tillstollning till minne av dessa, kan vi då applådera dem istället for en tyst minut?

Jag var i Göteborg när ”Fölet” hyllades på Ullevi och då applåderade all ,och varför applåderar man numera istället?

Svar:
När du skriver ”Fölet” antar jag att du avser fotbollsspelaren Bengt ”Fölet” Berndtsson.

En applåd under en minnesstund vid begravning är nog ganska ovanligt.

Men jag gissar att det var inte en minnesstund i anslutning till begravningen du besökte, utan en mer publik tillställning.

På den applåderar man då personens gärning, hans minne som fotbollsspelare, lite som applåderna han fick i en match.

Det är sannolikt en liknande minnesstund du tänker dig och innan du gör något sådant bör du kontakta de anhöriga.

Har dina avlidna vänner då utfört gärningar i livet som ni finner värt att ge en applåd, så möter det inget hinder.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bordsskick – måste man äta upp sin dessert?

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Om man blir serverad en dessert som i forvog är upplagd i en dessertskål, jag kan alltså inte själv bestämma portionens storlek.

Är det oartigt att lämna om man inte orkar äta upp eller inte tycker om det serverade?

Svar:
Det går alltid bra att lämna lite med hänvisning till att man är mätt.

Däremot ska du undvika att säga att du inte uppskattade desserten (eller maten).

Klicka här för att läsa min guide till bordskick >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – min man bär Kavaj, vad ska jag ha som är kvinna?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Min man skall ha kavaj /vilken sort och forg ska det  vara till ett jubileum?

Vad ska jag ha som är kvinna?

Svar:
Nu vet jag inte om det är en formell fest och vad det står på inbjudan.

Men jag tolkar det som om din man bär mork kostym med vit skjorta och slips/fluga.

Då bär du motsvarande mörk kostymklänning och den läser du om i länken som följer.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vernissage – ska jag ta med en present då en släkting ställer ut?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Jag skall gå på en konstutstollning där ett kusinbarn ställer ut sin konst.

Han är en ung framgångsrik bildkonstnär.

Bor jag ta med en blomma eller någon annan gåva?

Svar:
Om du känner konstnären och tycker att det är trevligt att ge en blomma, så gör du det.

Annars är det inget som krävs, ditt besök är ofta uppskattning nog.

Klicka här för att läsa andra svar från mig om vernissage >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – hon skulle skickat en julklapp, men den kom inte så vad göra?

 

 

 

 

 

 

fråga:
En bekant sa innan jul att hon hade skickat mig en julklapp.

Då var jag snabb och skickade henne i julklapp, over 1 månad har gått och hon har mongder med förklaringar till varför julklappen inte kommit fram till mig.

Jag har ju en misstanke att hon bara hittat på att hon skickat en julklapp, för att hon visste att jag skulle skicka henne en julklapp för närmare 100 kr.

Hon har iallafall fått min julklapp, som hon tackat för.

Detta nonchalanta bemötande är inget jag accepterar, vad har du för råd?

Vad säger vett och etikett om gåvor/julklappar? Jag ville bara föregå med gått exempel och trodde självklart på att hon skickat mig en julklapp.

Har insett att denna personen tar mig enormt mycket energi och är ingen människa jag fortsättningsvis lägger min tid på.

Man ska ju inte bara ta utan ge tillbaka.

Var på en föreläsning med dig för några år sedan som var mycket intressant.

Svar:
Det var roligt att du uppskattade min föreläsning och jag blir givetvis lite nyfiken på vem du var.

Oavsett detta så kan du bortse från om julklappen anlänt eller inte, har den kommit bort (vilket är fullt möjligt) eller aldrig skickats är inget du ska bekymra dig över.

Framför ditt tack för att  hon skickat den, berätta att den aldrig anlände, men du är glad för tanken. Det är den som räknas.

Om du sedan inte vill lägga någon energi på den här personen, så är det ditt beslut.

Men visa att du är en person med stor ödmjukhet och agera inte på något sätt som kan uppfattas irriterat

Gör du så, kan du åtminstone hoppas på att hon känner sig lite tråkig om hon aldrig skickade något.

Men gläd dig istället åt att du gjorde henne glad och att du fick ett tack.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka för presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – Vad innebär Semi-formal för henne?

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Vi har på jobbet fått en inbjudan till middag i Kopenhamn som tack för goda insatser under ett projekt.

Dresscode or Semi-formal.

Kan jag ha en klänning, som har rätt mycket mönster och färger på svart botten och svart kuvertväska i mocka?

Måste jag ha högklackat? Går det i så fall bra med sandaler?

Om jag inte måste ha högklackat, går det då bra med rosa ”ballerinaskor”?

Vad gäller för smycken? Nåt mer att tänka på?

Svar:
Klädkoden som angivits motsvarar Mörk kostym och därmed Mörk kostymklänning, eller som man också kan säga, förmiddagsdräkt för dig.

En kjol eller klänning som är under ditt knä i längd. och materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.

Färg, mönster på klänningen är fritt.

En lackväska är traditionellt mest korrekt, men det är valfritt.

Du behöver inte ha högklackat, men sandaler är vanligen alltför informellt (om de inte är uttalat festbetonade).

Smycken och övriga accessoarer höjer nivån på klädseln och är därmed helt fritt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – min mobilpratande mor krävde en ursäkt för jag talade med sonen, vad göra?

Fråga:
Min son 10 år och jag väntar i bilen på min mamma som stiger in i bilen (jag har lovat att skjutsa henne till stan, en resa på ca 15 min).

Hon kliver in i bilen pratandes i telefon. Samtalet pågår cirka 5 minuter.

När hon lagt på säger hon till mig att det var respektlöst att jag pratade med min son (jag frågade honom vad han ville ha till middag)

Jag tycker min mamma har fel. Tycker hon borde ha ursäktat att hon pratade i telefon alternativt bett att få ringa tillbaka och lagt på.

Svar:
Du menar alltså på allvar att din mor pratade i telefon, men klagar på att du personligen och i bilen talar med din son istället för henne?

Om det är korrekt uppfattat så häpnar jag, det är utan att tveka rent oförskämt om hon uppför sig så.

Nu i efterhand kanske det inte är något du ska ta upp, men nästa gång ska du tydligt markera din inställning och avkräva henne en ursäkt.

Annars får hon väl promenera eller ta en taxi när hon vill ha skjuts, värre är så är det inte.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett vänner emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Resor – klädsel vid hotellmiddag på skidresan?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Ska till Italien på skidresa.

Middagar inkluderade på hotellet.

Hur volklädd bor man vara?

Dam, herr respektive tonåringar?

Svar:
Det är mycket sällan man ser uppklädda gäster på skidorters restauranger, så vardagskläder duger bra.

Hel, ren och proper är formeln, för man kanske flyger dit och det går inte få med sig mycket mer än skidkläder och vardagskläder i väskan (om du inte hyr pjäxor på plats).

Klicka här för att läsa om klädkoden finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – kan jag bära en Cocktailklänning vid klädkod Smoking?

 

 

 

 

 


Fråga:
Jag ska gå på gala dor klädkoden är smoking/kavaj.

Är det okej att jag kommer i cocktailklänning, som slutar nedanfor knäet och med 3/4 ärm?

Svar:
Du kan bära klänningen om den är utpräglat festbetonad, gärna glittrig och den får också vara utan ärm när den är kort.

Det ska med andra ord tydligt framgå att du är elegant klädd för fest.

Du kommer sannolikt se att många andra kvinnor bär ankellånga aftonklänningar, det är mest vanligt.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson