Klädkoder – ska jag ta av handskarna vid hälsning på bal?

 

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Jag ska gå på bal idag och undrar om jag som dam bor ta av mig mina långa handskar nor jag hälsar på folk eller om de kan stanna kvar?

Svar:
Du kan endast få ett svar samma dag om du går hit och begär mailsvar och det kostar 50 kr.

Då får du ett personligt svar inom 24 timmar, för kostnadsfria råd ställs du i kö och det tar normalt 2-3 dagar innan svar kan ges.

Som svar på din fråga, handsken behålls på vid hälsande, dans och samtal.

Klicka här för att läsa min artikel om handskar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan vi bära ordensband/regalia?

 

 

 

 

 


fråga:

or med i en fristående kvinnlig orden.

Vid begravning av någon syster i vår orden gor vi en ritual vid kistan.

Kan man bära ordens bandregalia vid ett sådant tillfälle?

Svar:
Du måste göra skillnad på ordensband och gradband.

Regalia är snarare gradband och dessa bärs endast i loge och sammanhang kopplade till denna.

Ordensband vid begravning kan du möjligen se på statsbegravningar, men jag är tveksam till om ni ska bära dem.

Det är då officiella ordnar som kan bäras i den allmänna världen.

Detta bör ni diskutera med er ordens heraldiker eller undersöka vad logens regler skriver.

 

Netikett – är det korrekt att avsluta inlägg på FB med ”Kram”?

 

 

 

 

 

 

 

 

Fråga:
På Facebook skickar vi kram till varandra slutet på inlägget .

Det är få man träffat fysiskt.

Jag tycker det är en fint.. Undrar vad du har för åsikt om detta!

Svar:
Det är självklart upp till var och en att uppskatta eller tycka illa om ordet ”Kram” i olika sammanhang.

Vett och etikett handlar om hur andra människor trivs, mer än vad du själv upplever.

Mitt råd är att fundera mer på vad mottagaren tycker om att få ett ”Kram” i slutet av ett meddelande, inte vad du som avsändare känner.

En gnutta inflation i ordet kanske?

Du ger säkert ordet ”Kram” en liknande betydelse som ”Hej då”, men skriver du det till en person som inte uppskattar detta så ökar sannolikheten att ditt meddelande/inlägg raderas.

Klicka här för att läsa min artikel om kramar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dukning – annorlunda, vad tycker du?

 

 

 

 

 

 

 

 

fråga:
Annorlunda dukning på bilden.

Vad soger du?

Svar:
Det ser rorigt ut.

Glasen i en i och för sig korrekt dukning där de samlats till höger.

Men kaffekopp framme sänker den direkt.

Besticken är dukade på ett lite ”förnämnt sätt”, med tenarna på gaffeln nedåt (så gjorde man förr, med syfte att visa stämplarna på silvret). Dessutom samlade till höger.

Så svaret blir, det är inte min favorit då det förvirrar gästen, men samtidigt viarexemplet på hur fördelaktig en klassiks korrekt dukning är. Gästen kan då omedelbart tolka hur allt ska användas.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – jag vill inte ge referenser, då de blir för dåliga. Vad göra?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Forra året anstollde vi en ny medarbetare.

Intervjun med henne samt telefonreferenserna till två tidigare chefer var goda.

Det har visat sig att hon inte klarar sina arbetsuppgifter. Det är ingen tveksamhet om vad hon ska klara, hon har en legitimation och förväntningarna är tydliga.

För min egen del tror jag att hon helt enkelt är för gammal för att leva upp till kraven av idag.´Nu ska hon, på egen begäran, sluta hos oss.

Hon har bett mig vara hennes referent inför nästa förmodade anställning.

Vad ska jag säga? Hur ska man snyggt och objektivt förmedla att någon inte längre är kapabel/lämplig att genomföra sitt yrke?

Jag borde säga något till henne också, det är svårt.

Har stöttat henne genom anställningen hos oss men samtidigt måst täcka upp för hennes tillkortakommanden.

Svar:
Det framgår inte om du är hennes chef, är du inte det så är den enkla lösningen att du ber henne fråga chefen istället.

Då är du av med bekymret, men har knappast gjort vare sig henne eller andra arbetsgivare en tjänst.

Är du hennes överordnade måste du tänka på hur du själv uppfattas, är du missnöjd och döljer detta för andra arbetsgivare förlorar du trovärdighet om du inte är uppriktig vid givandet av referenser.

Därför ska du i ett enskilt samtal fråga henne hur hon själv upplevt sin insats, ser hon sig vara fullgod i sin kapacitet och om hon ser brister kan du fylla i och instämma.

Är hon däremot ovetande kan du återberätta några situationer där du bedömt att hon inte nått ända fram. Säg: ”Hur ser du på det?”

Därefter kan du plocka fram några goda exempel, men återvända till dessa tillkortakommanden och där också säga att du kan givetvis inte vid referenser undanhålla att hon inte klarat sina uppgifter fullt ut.

Var vänlig, säg gott men också uppriktig. Det är den enda möjlighet hon får att komma vidare skulle jag vilja påstå. Annars misslyckas hon på nästa ställe också.

Läs min artikel om vett och etikett på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – vem skriver under ett tackkort efter begravning?

Bild tagen på Begravningsmuseet i Ljungby

 

 

 

 

 

 


fråga
:
Hur skriver man tackkort efter begravning.?

Ska det bara vara makens namn eller make med familj?

Svar:
Det avgor den normast anhörige.

Om man vill ha med familjen i sitt tack, kan man skriva så.

Således valfritt.

Klicka här för att läsa min artikel om tack efter begravning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad innebär klädsel ”Casual White”?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Formiddags bröllop med klodsel: Casual White.

Vilka kläder ska jag tänka mig då?

Svar:
Klädkoden är påhittad och finns inte annat än i brudparets fantasi.

Det går alltså inte att svara på frågan och det är dilemmat med alla dessa ”kreativa” klädkoder, det är ingen som förstår och skapar endast problem för gästerna.

Det finns två saker att göra, det ena är att ringa brudparet och fråga, vilket jag skulle gjort.

Ett sådant samtal är inte oartigt, be bara om ett förtydligande eftersom klädangivelsen inte existerar.

Det andra är att chansa, var kreativ själv. Ta något avslappnat vitt, men det bör ändå vara en viss festlig elegans.

Även om Casual innebär lång eller kort kjol, Khakis eller jeans.

Även för henne T-shirt utan tryck, polotröja eller tröja med hög krage (turtleneck).

Så jag undrar om brudparet har full koll på hur de skrivit sin klädkod, det är väldigt avslappnad klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoden Casual >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Värdskap – de kunde inte fixa festen i år, ska vi därmed sluta bjuda in dem?

 

 

 

 

 


fråga
:
Vi or tre familjer som träffas varje trettondagsafton.

I år så fick en familj forhinder och nästa år ar det deras tur att ha kalaset.

Ska då vi som hade kalaset i år bjuda dom nästa år igen?

Eller har det brunnit inne för dom i sa fall?

Svar:
Låt mig vända på frågan.

Om du hade varit ansvarig för värdskapet och av okänd anledning inte kunnat arrangera träffen, skulle du därmed önska att inte bli inbjuden i framtiden?

Vänskap bygger på att man uppskattar varandra, inte att man sitter och räknar vem som bjudit in vem.

Jag kan inte tänka mig att du själv skulle önska en exkludering, så då blir svaret att du ska agera på samma sätt som du själv önskat.

Givetvis ska de bjudas in!

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson