Begravning – ska jag ha handblomma med mig?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Min mosters begravning, or jag då nära släkting?

Ska jag då ha vit eller svart slips?

Ska man ha en liten blomma med sig när eller om man ska ta farväl vid kistan i kyrkan?

Svar:
Om du sokt på sidan i sökrutan till höger hade du fått svaret om slips direkt istället för att vänta.

Frågan om slips är besvara hundratals gånger och har en egen artikel. Enklast är om du läser själv.

Du räknas som nära släkt och valet av slips hittar du här.

En handblomma är valfritt, men de flesta gäster på begravning har det idag.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur gör man som gäst vid sen ankomst?

Vill du få din produkt exponerad här? Klicka på bilden >>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Hur bör man lämpligen göra som gäst, om man fått en inbjudan till ett 50-årskalas som börjar kl 16:00, men vet att man inte hinner sluta jobbet så tidigt och därför inte kan komma förrän kl 18:00?

Hur bör man lämpligen göra som värd, om man på sin inbjudan till 50-årsfest som börjar kl 16:00 får svaret: ”Ser ut som att jag kan komma, men jobbar till strax före 18, så jag blir lite sen.”

Svar:
I det första fallet när du inte kan komma i tid, så avböjer du inbjudan med skälet att du inte kan anlända för kl. 18.00.

Då kan värden svara ”det gör inget, kom ändå!” eller ”det var tråkigt, då får vi ses en annan gång”. 

Som värd måste man besluta sig för om den sena ankomsten fungerar eller inte.

Känns det svårt med att hantera mat och gäster, så säg som det är ”du är givetvis välkommen, men vid 18.00 har vi redan ätit och det blir inte så bra. Kan vi ses en annan dag istället?”

Den gäst som prioriterar värdens inbjudan, ser till att bli ledig eller accepterar tacksamt förslaget att ses en annan gång.

Man ska respektera att värdfolket har en planering och som gäst kan man inte propsa på att få ändra den.

Klicka här för att läsa min artikel om att anlända i tid >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vågar jag gå, sonhustrun, som också är min mor, vill inte ha med mig att göra?

 

 

 

 

 


fråga:
En man har avlidit, och jag har blivit inbjuden till dennes begravning av hans hustru.

Hon såg det som en sjolvklarhet att jag skulle bjudas in och det ska då tilläggas att jag har inte haft någon kontakt med personerna i fråga på over 10 år.

Hon tyckte inte att det var något att diskutera och jag ”vill” gå på begravningen

Men jag har haft stora problem med deras yngsta son och hustru, då hustrun är min biologiska moder.

Vi har ett brokigt förflutet från den dagen jag föddes, över 30 år sedan. Dessutom vet jag inte hur deras övriga barn med respektive ställer sig till att jag kommer

Jag är ju trots allt inbjuden av hustrun till den avlidne, ska jag smita in och ut, så osedd som möjligt eller hur ska jag gå tillväga?

Jag förstår om frågan är invecklad och konstig, men jag behöver verkligen hjälp.

Svar:
Din fråga är inte konstig, jag tycker du beskriver problemet väldigt tydligt.

Mitt svar blir lika tydligt och det är att du ska gå på begravningen.

Du är inbjuden av hustrun, vad sonen anser och hans hustru (din biologiska mor) är inget du ska reflektera över.

Du ska med högt huvud gå dit, hälsa på de berörda som alla andra gör, inklusive son och sonhustru. Men var korrekt, inga andra kommentarer än att du deltar i sorgen och beklagar förlusten.

Om de från sitt håll väljer en annan attityd mot dig, så glöm inte att det är i så fall de som äger problemet. Inte du!

Du är där för att hedra och ta farväl av en vän samt stödja en hustru, inget annat.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett mellan vänner >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – kan vi ge gästerna en blomsterkrans på vårbalen?


 

 

 

 

 

fråga:
Vi or en stor studentforening som planerar att hålla i en fin vårbal.

Vi planerar att dekorera med mycket blommor och undrar nu om det är fancy att göra fina blomsterkransar att ge till gästerna?

Svar:
Det är väl en kul idé och det möter inget hinder alls.

Fancy kan ju tolkas både som fantasirikt eller utsmyckat, så det väljer du själv vad som känns bra.

Klicka här för att läsa min artikel om studentbal >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – ska vi ha egen krans/dekoration eller en gemensam?

 

 

 

 

 


Fråga:

Vi or fyra syskon, vars bror nyligen dott och snart ska begravas.

Först tänkte vi ge en gemensam krans/dekoration, men sedan menar någon att det är kutym att ge varsin, eftersom vi är så nära släkt.

Vi vet ännu ej, om vår brors maka i annonsen tänker skriva, att hon önskar ett belopp till välgörande ändamål istället för blommor.

Om så är fallet anser jag att det är bättre att ge mer pengar till sådant ändamål och gå samman om en vacker dekoration istället för var och en för sig.

Svar:
Det finns inget som hindrar att ni går samman, men sedan kan ju det vara bekymmersamt om en av er syskon vill något annat. Det får man ta hänsyn till.

Det är ju er bror och ni som är den närmsta släkten, så om invändningar finns eller diskussioner vad som är brukligt så är det svägerskan, er brors familj och ni som i så fall skulle reagera.

Klicka här för att läsa min artikel om blommor vid båren >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – hur gör vi med alkoholen på bröllopet?

 

 

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Vi är ett blivande brudpar och längs med vägen man planerar dyker det upp saker man inte tänkt .

Vi dricker ej alkohol alls, vi har tidigare gjort men varit tvungna att sluta av diverse orsaker och det är alla gäster medvetna om eftersom det är våra närmsta familj och vänner som är inbjudna.

Vi planerade att ha alkohol på bröllopsfesten ändå, den enda frågan är väl mer hur vi ska lägga upp inhandlingen utav det. Vi räknade och det blev upp mot 2000 kr.

Vår budget är ganska tajt, så känns 2000 kr ganska mycket och det känns ännu mer när det inte ens är vi som kommer dricka. Då hade vi hellre sparat in någon hundralapp på drycken och lagt det på t.ex tårta eller dekoration istället.

Vad är egentligen det mest vettiga att göra i vår situation? Vi blir max 50 personer .

Hur viktigt är det med bröllopsmottagningen efter vigseln i kyrkan?

Är det ok att endast bjuda in familj och släkt till den? Som sagt, vår budget är tajt och kan man korta ner gästlistan till festen så gör det mycket.

Svar:
Din fråga har kortats ned en del, men innehåller trots detta samma frågeställningar.

Ni kan mycket väl ha två olika inbjudningar, en för att närvara i kyrkan och en annan för de som ska delta på bröllopsfest.

Självklart är det helt i sin ordning att endast bjuda in familj och släkt till denna fest.

Om era gäster vet att ni inte dricker alkohol, men att ni accepterar att andra gör det, så kan ju detta vara ett skäl att begränsa fri alkohol.

Varför inte ett glas förrättsvin, ett glas huvudrättsvin och ett glas dessertvin. Inget mer utan därefter kan ni ha en bar till självkostnadspris.

Det blir två boxar vitt och två boxar rött. Inga 2000 kr, som du ser och det är ok att ha en tajt budget.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan till bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson