Födelsedag – undanber man sig uppvaktning, så uppvaktas inte, eller?

Fråga:
En vän som fyller 50 år har undanbett sig uppvaktning före under och efter sin födelsedag.

Kan man trots detta ringa eller skicka SMS och gratulera på födelsedagen.

Svar:
Har man undanbett sig, så har manoch då avstår man från att uppvakta överhuvudtaget.

Du vet ju inte skälet till avböjandet och då kan ett grattis, oavsett form, bli helt fel.

Du ska således inte göra något alls.

Klicka här för att läsa min artikel om att undanbe sig uppvaktning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Present – hur visar man att man givit ett bidrag?

Fråga:
Vi ska på ett bröllop där brudparet avböjt alla presenter med undantag för bidrag till välgörenhetsorganisationer.

Hur gör vi då? Medtar något form av kvitto på bidraget?

Kommer helt tomhänt?

Eller finns det någon oskriven regel att man ändå ska ha med sig nån form av gåva?

Svar:
En hel del organisationer sänder ut ett tackbrev till jubilaren om man ber om detta.

Fråga efter denna service när du ger din gåva, ofta skickar de ett inbetalningskort till dig och sedan får jubilaren ett brev där det står att du givit ett bidrag vid deras högtidsdag.

Sedan ska du komma tomhänt till bröllopet, de har bett om detta i inbjudan.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

     


Inbjudan – hur besvarar jag bäst en inbjudan?

Fråga:
Min man och jag är, i mitten på september, bjudna på en middag.

På inbjudningskortet står klädsel kavaj och det verkar bli många för oss okända personer.

En del av ”finare familj”.

Hur ska vi formulera vårt skriftliga ”ja-tack till festen?

Svar:
Det krävs inga speciellt ”fina” formuleringar.

Skicka ett kort eller brev där ni skriver att ni med glädje kommer att delta på festen och tacka också för att ni fått inbjudan.

Skriv under med era namn.

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad innebär glitter & glamour?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till fest som innehåller både bröllop och 50-årsfirande.

Dresskoden är glitter och glamour, svart eller vitt.

Jag känner mej osäker på hur klär jag mej bäst för ändamålet.

Svar:
Mitt bästa och mest enkla råd är att ringa inbjudaren och fråga, för klädkoden är påhittad och den ställer bara till besvär för gästerna.

Du märker själv att du blir osäker, så vem ska begripa? Det är inte oartigt att fråga.

Annars ä mitt tips att du hittar något glittrigt i svart och/eller vitt.

Tyvärr finns inget annat svar, det är endast inbjudaren som vet vad som avses.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Diamantbröllop – hur ska det firas i Danmark?

Fråga:
Vi är ett par i från Sverige som har blivit bjudna av ett par i Danmark på deras diamantbröllop på en Kro i Danmark .

Vi lärde känna detta par , då vi hjälpte dem i Polen när de hade blivit bestulna på allt de hade i bilen pass, körkort ,pengar ,mm mm.

Nu vill vi veta vad som gäller i Danmark om Diamantbröllopsfest. Kläder,presenter, traditioner, vett o etikett mm.

Svar:
Detta är en blogg som först och främst beskriver  svensk vett och etikett, och er fråga är väldigt omfattande, så mitt råd blir att ni söker på Takt og Tone.

Det finns böcker att köpa och Emma Gadds (tidig dansk etikettexpert) bok är förvisso gammal, men där hittar ni sannolikt det ni behöver veta.

Diamantbröllop firas då man varit gifta i 60 år och ni kan utgå från att svensk tradition räcker långt. Ni kan även ringa och fråga dem om det är något speciellt de förväntar sig i form av klädsel mm.

Det firas som i Sverige med fest, presenter och middag.

Men presenterna bör inte vara hushållsföremål, för bröllopsparet får anses ha hunnit skaffa sig nog av sådana ting, och vid den åldern vill man inte byta de gamla mot nya.

Presenterna kan istället därför bestå av t.ex. konst eller lite ”lyxartiklar”.

Vid dessa minnesbröllop är de firande alltid de främsta gästerna.

Klädsel beror givetvis på vad som angivits i inbjudan, men mörk kostym är alltid korrekt.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fest – vi firar studentexamen och sommarfest på en gång, hur skriva inbjudan?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Vår dotter tar studenten och jag, mamma, tar examen samma dag.

Då vi bestomt att ha en stor sommarfest helgen därpå. Trädgårdsfest med mat och dryck/ underhållning.

Vi vill bjuda in både familj och vänner även vår personal i foretaget som inte vi umgås eller uppvaktar till studenter i vanliga fall.

Vi vill att de personer alltså nära vänner och familj uppvaktar dottern som student, men vill inte att vår andra gäster som vi inte har samma relation med ska känna sig besvärade eller tvungna till present uppvaktning det är helt OK att komma med en vanlig present. just för att det är en fest).

Vill benämna festen som en kombination av firande. Hur göra?

Ska vi skriva ”Det ska vi fira” med en sommarfest för alla, är det ett tydligt budskap?

Svar:
Jag förstår tanken, men ni har inte funderat på att de flesta studenter firar samma dag som de tar den och hur ställer sig dottern till det?

Men oavsett, så var det inte din fråga.

Det räcker inte med ”Det ska vi fira”. Ni måste skicka antingen en gemensam inbjudan där ni klart uttrycker vad som ska firas och att ni inte förväntar er presenter till någon av er om det inte är en del av just deras inbjudan.

Så skriv  ”Släkt och vänner som vill fira vår student NN, är välkomna att göra det. Ni gäster som är på plats i egenskap av medarbetare behöver inte ta med present till NN.”

Var således övertydliga och absolut bäst är att skriva fler olika inbjudningar där budskapet för varje grupp framgår.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan man skåla i kaffe?

Vill du också synas här med din produkt? Klicka på bilden >>

 

 

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Kan man skåla med kaffe, eller heter det något annat?

Svar:
Kan, kan man alltid. Men jag vet inte om det uppfattas som särskilt seriöst.

Men på en formell middag fungerar det inte.

Därmed finns det heller ingen annan benämning på detta.

Möjligen ”kopp” om det finns alkohol i kaffet.

Klicka här för att läsa min artikel om skålande >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan man avböja deltagande vid vigsel, men komma senare till middagen?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Jag och min sambo ska gifta oss en fredag kl 16:00 och har fått svar från en moster att hon och hennes man inte kan komma på vigseln,eftersom det or en vardag.

Men att de kan komma på middagen.

Känner mig tveksam till hur vi ska svara henne.

Vi blir tveksamma till att vi onskar ha gäster som ”droppar” in under kvällen.

Svar:
Att ”droppa in” under kvällen innebär väl snarast att din moster inte heller avser komma i tid till er fest.

Min tolkning av det du skriver är att hon är på plats till festens början och då lär du inte ens märka att hon inte finns med i kyrkan.

Detta får du nog räkna med när ni förlägger vigseln till en vardag kl. 16.00. Är det så som jag beskriver ser jag inte ens något problem.

Om du inte vill att hon ska komma senare, så får du förklara det för henne och meddela att ni får svårt att planera om hon avser att anlända efter utsatt tid.

Be henne komma i tid och sedan får vi hoppas att hon förstår vad det innebär. Annars säger du till henne som det är, du vill inte att hon kommer sent.

Klicka här för att läsa min artikel om att anlända i tid >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Skor – får man ta av sig skorna på restaurang?

 

 

 

 

 

 

fråga:
En man i mitt sollskap tog av sig skorna när vi åt lunch på restaurang.

Är det ok?

Svar:
Det beror väl lite på sammanhang och orsak.

En vanlig lunch med arbetskamraterna och nya skor som klämmer, så är det knappast något att fundera över.

Om han inte hade besvärande doft av fotsvett.

Är det en mer affärslunch där man kanske förväntas vara mer formell, så är det kanske mindre lämpligt.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson