Bröllop – hur skriver vi en inbjudan utan fest efteråt?

Fråga:
Hur skriver man på bröllopsinbjudan om man inte ska ha middag eller fest efter då vi åker direkt på bröllopsresa efter kyrkan.

Svar:
Du skriver en inbjudan till att närvara vid vigseln i kyrkan.

Sedan kan ni lägga till att samlingen avslutas efter vigselakten då brudparet reser iväg direkt efteråt.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – var har det sunda förnuftet tagit vägen?

Fråga:
Jag är inte så glad över den utveckling som sker vad gäller köbildandet, som inte längre existerar (framförallt gäller det för påstigning av kommunala färdmedel).

Tidigare ställde man sig i kö och ingen gick före. Men nu är det först på bussen som gäller.

Ingen hänsyn eller respekt visas här längre!

Man tränger sig före helt enkelt utan att se eller höra eller bry sig överhuvud taget. Jag blir ledsen, besviken och arg förstås. Men jag säger aldrig någonting. Dumt!

De killar och män som nu växer upp visar absolut ingen artighet mot kvinnor vad gäller dörrar eller ”gå före du” var det nu än är.

Men egentligen gäller det även yngre kvinnor också som inte bryr sig om några andra än sig själva. Hur ska det bli framöver?

Jag personligen har börjat reagera mer och mer över detta.

Visst man kan tycka att idag är det jämlikt och så idag, men ändå är det fint tycker jag om man visar varandra vänlighet och respekt och att ”jag ser dig”.

Det är inte roligt att få en dörr på näsan eller inte synas.

Svar:
Tyvärr måste jag i en hel del instämma i ditt synsätt, men vi får inte glömma alla de som faktiskt gör vad de kan.

Det tråkiga är att de syns inte lika tydligt.

Något recept för att förbättra detta kan jag inte ge, men jag tror att mycket hänger ihop med ett synsätt som utvecklats under mer än denna generationen.

JAG är viktigast, MINA behov ska komma främst, MINA rättigheter snarare än mina skyldigheter.

Titta på TV, läs tidningar.Utveckla dig själv, se smal ut i sommar mm. I TV ska man slå ut varandra i allt från Gladiatorerna, till barn som bakar bullar! Det påverkar.

Sedan har inte artighet och etikett prioriterats under 1960- 0ch 70.talet. Det var friare uppfostran och det syns nu.

Jag har som sagt inget svar, men jag märker det du säger och till stor del är detta vad jag jobbar med, föreläsa om bemötande.

Saker som kanske för bara 40 år sedan var helt naturliga.

Men låt oss inte glömma alla fina människor, de finns där!

Klicka här för att läsa min artikel om människor emellan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klicka här för att läsa min artikel om människor emellan

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan man meddela att lämna era småbarn hemma någon gång?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Ett konsligt ämne. Min blivande mans brors barn, (småbarn) är inte bjudna till vårt brollop, inte heller några andra barn.

Det enda  barnet som är bjuden är min brors dotter och ska vara brudnäbb.

Min mans släkt tycker inte om det alls, dom anser att det är självklart att  min mans brorsbarn små ska med eftersom dom är nära släkt.

Hjälp hur gör jag?

Det hör även till saken att dom två barnen är väldigt väldigt livliga och gör aldrig det föräldrarna säger.

Vill inte ha mitt bröllop förstört av barn skrik och spring.

Svar:
Du/Ni gör precis som ni redan har gjort, dvs. bjud inte barnen.

Jag är får ofta frågor om detta ”nya” ohyfsade sätt att gäster kräver att få vara med och avgöra vilka som ska bjudas.

Det är NI som gifter er, det är NI som avgör vilka gäster som bjuds. Det är NI som avgör om barn ska vara med eller inte.

Fester/bröllop etc. är som regi av en teaterföreställning, ni regisserar och publiken deltar.

Publiken kan inte lägga sig i vilka som ska ha olika roller eller delta i uppsättningen. Samma sak gäller vid ert bröllop, det är ni som regisserar.

Vi andra deltar och är glada för att vi bjudits – man klagar inte på om barnen ska vara med eller inte.

Men det har tyvärr, på senaste 10 åren, smugit in något nytt – många anser att barnen ska vara med. I alla lägen, men det kan man inte begära.

Om man inte kan få barnvakt, så frågar man inte om barnen kan följa med, man avböjer istället och anger att man saknar barnvakt.

Samma med ert bröllop, ni tar beslutet – fritt från barn och då respekterar man som gäst detta. Dessutom, kan tilläggas, har småbarn inget större utbyte av ett bröllop. Sitta stilla, tystas ned, äta vid middagsbord och så vidare. Vad är utbytet av detta?

En bra barnvakt och en kul kväll hemma kan ge tusenfalt mer i utbyte för små barn.

Samt en betydligt mer avslappnad kväll för småbarnsföräldrar som vill njuta av en otroligt härlig festkväll!

Ni gör rätt – ändra er inte.

Klicka här för att läsa min artikel om barn på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Studentbal – Frack, Frockcoat eller Smoking?

 

 

 

 

 

 

fråga:
Om lite drygt fyra månader or det dags for mig och min klass att tacka för oss och vår tid på gymnasiet är slut.

Snart kommer inbjudningar till studentbalen och jag undrar vad som är okej att ha på sig?

På inbjudanhar det tidigare inte stått något då jag har har tittat igenom lite bilder ifrån tidigare baler och vissa har kostym.

Fick förslag ifrån pappa att ha en ”Frockcoat”. Så min fråga är om jag ska ta och införskaffa en sådan eller köra med smoking eller frack?

 Svar:
Studentbaler har till skillnad från andra fester sällan klädkod angiven.

Detta med syftet att skapa en större valfrihet. Vad man sedan väljer är en smak, pris och intressefråga.

Kostymen har du nytta av långt efter balen, men kanske har du en sådan studentdagen.

Smoking är elegant och mer ”lättsam”, medan fracken är högtidlig.

Frockcoaten är en modegrej, den är ingen klädkod alls.

Både Smoking och Frack kan du bära senare i livet, men Frockcoaten är lite mer svårplacerad även om den är snygg.

Välj alltså utifrån vad du känner.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på studentbalen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – vad innebär kvällsklädsel formal i Taiwan?

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Jag ska på kvolls- och affärsbankett i Taiwan där klädkoden är formal.

Kan jag ha en kjol som går strax ovanfor knäna?

Ska klädseln vara mörk eller är det ok med ljust?

Svar:
Du bör ha en kjol eller klänning som är mer festbetonad, då formal står för frack- eller smokingklädsel.

Under ditt knä rekommenderas och färgerna är helt fria. Däremot bör kvalitén vara finare än bomull, en cocktaildress fungerar bra.

Men av ett flertal egna erfarenheter vet jag att det där har varken inbjudaren eller gästerna särskilt bra koll på vid banketter, så det brukar snarast domineras av semi-formal.

Klicka här för att läsa om klädkoden semi-formal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annonser – kan vårt företag annonsera hos er?

Fråga:
Just nu letar vi efter nya samarbetspartner.

Jag undrar om det finns en möjlighet att lägga till sponsrat innehåll på er webbplats?

Vi kan antingen stå för artikeln eller så kan ni själva skriva den.

Vad skulle kostnaden vara i så fall?

Svar:
Det går alldeles utmärkt.

Bara kontakta oss via mail eller telefon.

Klicka här för att läsa  om att annonsera hos oss >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – grannarna har sex så det stör oss, vad göra?

 

 

 

 

 

fråga:
Vi har nyligen flyttat in i en logenhet där våra närmaste grannar har en liten ”ovana”.

De har sex hela kvällarna och långt in på nätterna.

Forst trodde vi att de tittade på porrfilm, men de har sitt sovrum intill vårt och det dunkas, stönas och skriks i timmar. Äkta vara!

Jag blir helt galen på detta! Visst, de ska kunna ha sex, men hur livat får det bli i en lägenhet egentligen?

Hur ska jag göra, meddela dem att de knullar för högt?

Svar:
Ja du, det är inte lätt att besvara, för hur du än gör riskerar det att bli tokigt och det beror på hur öppenhjärtig du vill vara.

Men ibland får man nog säga precis som det är.

En av läsarna i denna blogg har i kommentaren givit det bästa svaret, så jag lånar den och uppdaterar mitt svar. Tack för hjälpen.

Lägg en lapp i deras brevlåda: ”Hej, härligt att ni har ett skönt sexliv – men snälla, dämpa volymen lite. Det hörs väldigt tydligt i huset när ni njuter!  Tack”

Alternativt är det bara att knacka på en kväll när det är sent och de stör, Be dem helt sonika vara lite tystare då det hörs in till er.

Tredje alternativet är som alltid att ta upp problemet med hyresvärden. De har ju ansvar för att husets regler följs.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett vid sex >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Människor emellan – jag skrev ett ovanligt långt brev, men kan jag skicka det?

 

 

 

 

 

 

Fråga:
Jag började skriva ett brev till en gammal barndomsvän. Vi har inte setts på snart tjugo år.Han är vid liv och god hälsa,

Vi har endast haft en sporadisk kontakt (per telefon). Vi har väl ringt till varandra 10-15 gånger under denna tid. Sedan vi blev vuxna har vi bott ganska långt från varandra.

Jag började skriva till honom och jag hade tänkt mig att det skulle bli sådär ett par sidor långt. Men jag kunde inte sluta att skriva.

Ju mer jag skrev, dess mer kom jag ihåg från ”den goda gamla tiden”och fler och fler sidor blev det. Visserligen ett vänskapsbrev, men hör och häpna tjugoåtta sidor långt om än väl textat. Kan man skicka ett sådant långt brev?

Är det inte lite väl inbilskt att denne ska ge sig tid att läsa allt detta.Jag kanske är ute och cyklar, men får dock en känsla av att jag med detta långa brev får honom att läsa av pliktskyldighet för gammal vänskaps skull, även om jag själv är angelägen om detta.

Det tog ganska lång tid att skriva detta ”brev”över en vecka,- men det har väl kanske inte med saken att göra. I värsta fall får jag väl korta ner brevet och ta med det mest väsentliga.

Det är bara det att jag inte vet vad det egentligen skulle vara.

Jag vore mycket tacksam att få veta vad du tycker om det hela.

Svar:
Det framgår med all tydlighet i din fråga till mig att du har väldigt lätt för att skriva och det kan väl knappast ses som annat än en tillgång.

Självklart är 28 sidor ett väldigt långt brev, så mitt förslag är att du skriver en förstasida som mycket kort förklarar att det är långt och du funderat på om du ens skulle skicka det.

Men skriv inte en hel sida, skriv bara fem, sex rader. Betona att du inte förväntar dig ett svar av samma omfattning.

Låt sedan din gamla vän avgöra om hen vill läsa allt eller valda delar.

Klicka här för att läsa min artikel om skrivandets etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – ska man hälsa på alla?

Fråga:
Måste man när man kommer till en fest gå runt till alla närvarande och handhälsa eller finns det ett visst antal där man t ex bara hälsar lite allmänt på församlingen?

Svar:
I princip hälsar man på alla, åtminstone så länge som man kan överblicka alla de som finns på plats.

Den gränsen brukar man nå vid ca 40-45 personer, men det är som sagt mest artigt att hälsa på alla.

Klicka här för att läsa min artikel om att hälsa och presentera >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Narn – kan jag ta med och amma mitt barn på ett bröllop?

Fråga:
Vi ska snart på bröllop.

Vi har en son på 3 månader som jag ammar och han kommer att vara med både i kyrkan och på festen efteråt.

Det här med var man ammar är ju ett hett ämne.

Vad tycker du att jag ska tänka på, dels i kyrkan och dels på festen, för att inte stöta mig med någon.

Jag är inte nära anhörig till brudparet så jag känner inte så många av övriga gäster.

Svar:
Det absolut bästa är att inte ha små barn med i kyrkan.

Är man bjuden som par bör man avböja med skälet, för litet barn.

I ert fall gissar jag att de visste om er son och bjöd med er med vetskapen om att han är för liten att lämna.

Annars utgår jag ifrån att ni har pratat med värdparet och berättat att er son följer med.

Har ni inte det, så måste ni börja där, så de blir medvetna om detta och kan bordsplacera er så ni lätt kan gå ifrån utan att det påverkar festen alltför mycket.

Om han ska följa med i kyrkan kan det vara en god idé att han ätit precis före och sedan sover i kyrkan.

Sätt er långt bak så ni diskret kan lämna kyrkan eller amma honom om han blir ledsen.

Klicka här för att läsa min artikel om amning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson